Menu
 

Ergoterapeite: Labākās dāvanas ir tās, kas veicina bērna prasmju attīstību Apriņķis.lv

  • Autors:  Elza Sebre, KRC "Jaunķemeri" ergoterapeite
Foto - pixabay.com Foto - pixabay.com

Šobrīd daudzus pieaugušos nodarbina doma – kā šogad bērnus iepriecināt Ziemassvētkos. Plašajā rotaļlietu piedāvājumā veikalos viegli apjukt, tāpēc KRC "Jaunķemeri" ergoterapeite Elza Sebre iesaka lūkoties pēctādām dāvanām, ņemot vērā trīs būtiskus faktorus: bērna vecumu, to, vai rotaļlieta ir droša, nesatur detaļas, ar kurām var aizrīties vai savainoties, kā arī lai dāvana veicina sīkās motorikas un manipulāciju prasmju attīstību.

Bērni apkārtējo pasauli uztver ar sajūtām – redzi, dzirdi, tausti, smaržu un kustību izjūtu. Atkārtoti sajūtot un iegūstot pieredzi par notiekošajiem procesiem, pakāpeniski attīstās arī uztvere, spēja procesus atkārtot un apgūt noteiktas darbības. Arī sīkās motorikas attīstība galvenokārt saistīta ar spēju redzēt, uztvert, sekot objektiem un priekšmetiem – šo attīstību var palīdzēt veicināt arī atbilstošas rotaļlietas.

Bērniņam piedzimstot, vērojams palmārais tveršanas reflekss, jaundzimušā plaukstas visbiežāk ir aizvērtas dūrītēs. Vēlāk pamazām parādās primitīvie kontakti jeb roka–roka koordinācija, roka – mute koordinācija, sniegšanās un spēja satvert objektus plaukstā, pārlikt no vienas rokas otrā. Tikai aptuveni gada vecumā veidojas daudz precīzāki satvēriens, kad bērns arī pavisam mazus priekšmetus spēj satvert ar īkšķi un rādītājpirkstu.

Dāvanas līdz gada vecumam – galvenais dažādība, bet ne skaits

Dzīves pirmajā gadā mazulim jānodrošina nevis skaita ziņā liels rotaļlietu daudzums, bet gan rotaļlietas, kas būtu daudzveidīgas pēc to formas un tekstūras. Tā kā pirmajā dzīves gadā nav raksturīga vienas rokas dominēšana, mazulim būtu vienādi aktīvi jādarbojas ar abām rokām. Pilnīgi pietiekami, ja mazulim būs kāda miega lupatiņa, daži koka klucīši, kāds plastmasas riņķītis, grabulis ar dažādas tekstūras virsmām. Galvenais pievērst uzmanību, lai rotaļlietu būtu viegli satvert, pārlikt no vienas rokas otrā, spēlēties un attīstīt dažādus satvērienus.

Vismazākajiem nav ieteicams dāvināt:

  • virs gultas vai šūpulīša, vai priekšā stiprināmas rotaļu virtenes, kas mirdz, griežas un skan. Tās neveicina manipulāciju un sīkās motorikas prasmes, bet izdala daudz dažādus stimulus, kas bērnam šajā vecumā var nepatikt;
  • Staiguļus vai ierīces, kurās bērnu var iesēdināt, lai viņš šūpotos. Šāda veida ierīces vairākās valstīs pat ir aizliegtas, jo var provocēt traumas, palielināt kritienu risku.

Dāvanas bērnam pēc gada vecuma – jālūkojas pēc tādām, kas veicina prasmju attīstību

Sasniedzot gada vecumu, bērns jau stabili sēž, iespējams arī staigā un pilnvērtīgāk mācās manipulēt ar priekšmetiem – ēst ar karotīti, lietot pudelīti, pamazām apgūst zīmēšanas, griešanas prasmes, arī ģērbšanās iemaņas.

Tāpēc piemērotas dāvanas būs tādas, kas māca bērnu apgūt kādas jaunas iemaņas: piederumi ēšanai vai lelle, kuru var barot, mazās virtuves imitācijas; būvēšanas prasmju apguvei lieliski noderēs dažādi koka klucīši, lieli lego klucīši, piramīdas; pirkstiņkrāsas zīmēšanas prasmju apgūšanai, lielu un dažādu formu krītiņi, speciālas magnētiskās tāfeles, grāmatas, kurās var zīmēt, tad zīmējumu nodzēst un zīmēt atkal no jauna; aktivitāšu dēļi un grāmatas, ko vecāki var izgatavot paši vai iegādāties un kas palīdz apgūt ģērbšanās prasmes. Arī plastilīns, smiltis, kinētiskajās smiltis, puzles, dažādas atveramas un aizveramas rotaļlietas, uzlīmju un aktivitāšu grāmatiņas, kas attīsta roku muskuļu spēku, pirkstu veiklību un manipulāciju prasmes.

Dāvana pirmsskolas un skolas vecuma bērniem

Ja ģimenē aug pirmsskolas vecuma bērns, svarīgi sekot, lai viņam veidotos pareizs un funkcionāls rakstāmpiederuma satvēriens – vislabāk, ja bērniņš satver pildspalvu ar īkšķi un rādītājpirkstu, bet trešo pirkstu novieto zem rakstāmrīka atbalstam. Šo sauc par dinamiskā tripoda satvērienu. Savukārt situācijā, ja bērns regulāri sūdzas par to, ka roka un pirksti nogurst, ja viņš raksta ļoti lēni, ja rokraksts nav kvalitatīvs, ieteicama ergoterapeita konsultācija.

Varam palīdzēt novērtēt bērna roku muskuļu spēku, pirkstu veiklību, manipulāciju prasmes un ieteikt individuāli visatbilstošāko risinājumu, lai rakstīšanas prasmes uzlabotu – tas skolā būs svarīgi. Arī gadījumā, ja bērna sīkās motorikas un manipulāciju prasmju attīstība neatbilst vecumam, ja bērnam grūtības sagādā precīzu darbību veikšana, zīmēšana, darbošanās ar šķērēm, skolas aktivitāšu veikšana, arī tad ir vērts konsultēties ar ergoterapeitu, lai piemeklētu atbilstošu risinājumu.

Arī piemērota dāvana Ziemassvētkos, var palīdzēt pirmsskolas vai skolas vecuma bērnam minētās prasmes pilnveidot, tāpēc ieteicams dāvināt dažādas galda spēles, piemēram, “Uno”, “Alias”, “Scrabble”, “Monopols” – tās nostiprinās spēju noturēt uzmanību, koncentrēties, papildinās vārdu krājumu. Laba dāvana būs arī kāda sarežģītāka puzle vai lego, dažādi mākslas piederumu komplekti, aktivitāšu grāmatas, kur meitenes var veidot tērpu dizainu.

Topošajam skolniekam nav ieteicams dāvināt:

  • dažādas mīkstās rotaļlietas, kas var kalpot bērnam par iedomu draugu, bet sīkās motorikas vai manipulāciju prasmju attīstībai neder;
  • plastmasas pistoles – der tikai lomu spēlēm, bet ne citu prasmju attīstīšanai;
  • plastmasas roboti, dažādas lelles – sākotnēji par šīm rotaļlietām bērnam ir liela interese, bet pēc pāris dienām vai pat stundām tās jau kumodē krāj putekļus;
  • ar pulti vadāmas rotaļlietas. Ja bērnam tiešām interesē automobiļi, vērtīgāka dāvana būs dažādu automobiļu konstruktori, kurus bērnam pašam jāsaliek, jāizveido.
  • elektroniskās automašīnas, kurās bērns sēž un brauc spiežot pedāļus vai ierīci vada vecāks. Bērna attīstībai šāds rotaļlieta neko daudz nedod. Daudz labāka alternatīva būs līdzsvara ritenis, līdzsvara mašīnas, skrejritenis, kas trenēs bērna līdzsvaru, izturību, kustību koordināciju, iemaņas.
atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.