Menu
 

CSP: Uzņēmējdarbības noskaņojuma rādītāji jūnijā Latvijā uzlabojošies

  • Autors:  LETA
Foto: pixabay.com Foto: pixabay.com

Uzņēmējdarbības noskaņojuma rādītāji šogad jūnijā, salīdzinot ar maiju, Latvijā ir uzlabojušies, kaut arī joprojām ir negatīvi, aģentūrai LETA pavēstīja Centrālajā statistikas pārvaldē.

Statistikas pārvaldē minēja, ka uzņēmējdarbības noskaņojuma rādītāji raksturo vispārējo situāciju nozarē un tiek iegūti, veicot rūpniecības, būvniecības, mazumtirdzniecības un pakalpojumu nozaru konjunktūras apsekojumus. Ja rādītājs ir virs nulles, ir pozitīva uzņēmējdarbības vide, ja zem nulles – negatīvs uzņēmēju noskaņojums. Pēc sezonāli izlīdzinātajiem datiem, jūnijā noskaņojuma rādītājs mazumtirdzniecībā bija -14,2, kas, salīdzinot ar maiju, pieaudzis par 8,3 procentpunktiem. 

Pārtikas preču, kā arī degvielas mazumtirdzniecībā, konjunktūras situācijai uzlabojoties, noskaņojuma rādītāji jau sasnieguši pozitīvas vērtības, bet nepārtikas preču mazumtirdzniecībā, kā arī automobiļu, motociklu, to daļu un piederumu tirdzniecībā noskaņojuma rādītāji joprojām ir negatīvi.

Jūnijā galvenais saimniecisko darbību ierobežojošais faktors mazumtirdzniecībā, tāpat kā laikā pirms Covid-19 uzliesmojuma, joprojām bija konkurence tirdzniecības sektorā, kuru atzīmējis 38,1% respondentu. Tomēr no tā tikai nedaudz atpaliek Covid-19 ietekme uz uzņēmējdarbību mazumtirdzniecības nozarē (36,6%) un nepietiekams pieprasījums (35,5%). Vienlaikus 18,6% mazumtirgotāju jūnijā nav izjutuši nekādus saimniecisko darbību ierobežojošus faktorus.

Pakalpojumu sektorā 2020.gada jūnijā, pēc sezonāli izlīdzinātajiem datiem, noskaņojums bija -30,4. Salīdzinot ar maiju, šis rādītājs pieaudzis par 7,0 procentpunktiem.

Noskaņojuma rādītāji jūnijā vēl joprojām bija negatīvi visās pakalpojumu nozarēs, bet viszemākie tie, tāpat kā iepriekšējā mēnesī, bija izmitināšanas, ēdināšanas, kā arī ceļojumu biroju un tūrisma operatoru nozarēs. Salīdzinoši optimistiskus vērtējumus snieguši uzņēmumu vadītāji un vadošie speciālisti datorprogrammēšanas, veterināro, juridisko un grāmatvedības, kā arī finanšu pakalpojumu nozarēs.

Ja 2020.gada maijā 50,8% pakalpojumu sektora uzņēmumu norādīja ārkārtējo situāciju kā būtisku traucēkli veiksmīgai saimnieciskajai darbībai, tad jūnijā, kopējai konjunktūras situācijai pakalpojumu sektorā nedaudz uzlabojoties, Covid-19 ietekmi kā traucējošu minējuši vairs tikai 39,9%. 

Apmēram tikpat lielā mērā kā pirms gada uzņēmumi šogad jūnijā izjuta nepietiekamu pieprasījumu (32,2%), bet darbaspēka trūkumu, kas pēdējos mēnešos būtiski zaudējis nozīmīgumu, kā ierobežojošu faktoru minējuši 3,6% respondentu. Vienlaikus 30,5% pakalpojumu sektora respondentu jūnijā nav izjutuši nekādus saimniecisko darbību ierobežojošus faktorus.

Noskaņojuma rādītājs būvniecībā, pēc sezonāli izlīdzinātajiem datiem, šogad jūnijā bija -24,3, kas, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, pieaudzis par 8,8 procentpunktiem, ko ietekmēja pozitīvāks uzņēmēju vērtējums par būvdarbu pasūtījumu līmeni un optimistisks vērtējums par gaidāmo nodarbinātības attīstību nākamajos trijos mēnešos. Noskaņojuma rādītājs pieauga visās būvniecības nozarēs: ēku būvniecībā, inženierbūvniecībā un specializētajos būvdarbos.

Salīdzinot ar maiju, samazinājies respondentu skaits, kas no visiem būvniecības apmēra ietekmējošajiem faktoriem norādījuši "nepietiekamu pieprasījumu" (31% apsekoto būvniecības uzņēmumu) un Covid-19 ietekmi (13% respondentu). Savukārt pieaudzis uzņēmumu skaits, kas kā ierobežojošo faktoru atzīmējuši darbaspēka trūkumu (15% respondentu). Vienlaikus 32% apsekoto būvniecības uzņēmumu saimniecisko darbību jūnijā nav ietekmējuši nekādi ierobežojošie faktori.

Apstrādes rūpniecībā noskaņojuma rādītājs jūnijā bija -12,1, kas ir pieaugums par 2,3 procentpunktiem salīdzinājumā ar maiju, ko ietekmēja optimistiskākas uzņēmumu vadītāju prognozes uzņēmuma aktivitātei nākamajiem trim mēnešiem (gaidāmā ražošanas aktivitāte, kopējā saimnieciskā darbība) un nedaudz pozitīvāks šī brīža pasūtījumu līmeņa novērtējums. 

Lai gan jūnijā noskaņojuma rādītāji joprojām bija negatīvi, tomēr, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, pieauguši lielākajā daļā apstrādes rūpniecības nozaru. Tostarp lielākais noskaņojuma rādītāja pieaugums bija dzērienu ražošanā (par 16,6 procentpunktiem), datoru, elektronisko un optisko iekārtu ražošanā (par 15 procentpunktiem), kā arī mēbeļu ražošanā un apģērbu ražošanā. Savukārt noskaņojuma rādītājs samazinājās iekārtu un ierīču remontā un uzstādīšanā, farmaceitisko pamatvielu un farmaceitisko preparātu ražošanā, automobiļu, piekabju un puspiekabju ražošanā un tekstilizstrādājumu ražošanā.

Salīdzinot ar maiju, uzlabojās uzņēmēju noskaņojums gan par gaidāmo preču realizācijas cenu, gan par gaidāmo nodarbinātības attīstību tuvākajos mēnešos.

Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, nedaudz samazinājies uzņēmumu vērtējums par kopējo pasūtījumu apmēru pēdējos trijos mēnešos (par diviem procentpunktiem), bet būtiski pieaudzis vērtējums par sagaidāmo eksporta pasūtījumu apmēru nākamajos trijos mēnešos (par 10,3 procentpunktiem), tostarp novērtējums eksporta pasūtījumiem gan uz Eiropas Savienības (ES), gan uz NVS valstīm.

Salīdzinot ar maiju, nedaudz uzlabojusies apstrādes rūpniecības uzņēmumu konkurētspējas novērtējums pēdējos trijos mēnešos gan iekšējā, gan ārējā tirgū. 

Salīdzinot ar iepriekšējo periodu, samazinājies uzņēmumu skaits, kuri no visiem ražošanas ietekmējošajiem faktoriem uzņēmumā norādījuši "nepietiekamu pieprasījumu" (43% no visiem respondentiem) un Covid-19 ietekmi (15% apsekoto apstrādes rūpniecības uzņēmumu). Vienlaikus 33% apsekoto apstrādes rūpniecības uzņēmumu darbību jūnijā nav ietekmējuši nekādi ražošanu ierobežojošie faktori.

2020.gada jūnijā ekonomikas sentimenta rādītājs bija 83,73, kas ir par 4,8 punktiem vairāk nekā maijā. Ekonomikas sentimenta rādītājs raksturo kopējo sociāli ekonomisko situāciju valstī noteiktā periodā, un to visām ES valstīm pēc vienotas metodoloģijas aprēķina Eiropas Komisijas Ekonomikas un finanšu lietu ģenerāldirektorāts, par pamatu ņemot 15 dažādas sezonāli izlīdzinātas rūpniecības, būvniecības, mazumtirdzniecības un pakalpojumu nozaru, kā arī patērētāju noskaņojuma rādītājā ietvertās komponentes.

 
atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.