Logo
Drukāt šo lapu

"Eiropas dzelzceļa līnijas" vadītājs: Nākamais "RB Rail" vadītājs tiks izraudzīts atklātā konkursā

"Eiropas dzelzceļa līnijas" vadītājs: Nākamais "RB Rail" vadītājs tiks izraudzīts atklātā konkursā Vizualizācija.

Pēc Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail", kas ir dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekta īstenotājs, izpilddirektores un valdes priekšsēdētājas Baibas Rubesas atkāpšanās no amata viņas pēctecis tiks izraudzīts atklātā konkursā, aģentūrai LETA sacīja "RB Rail" Latvijas akcionāra "Eiropas dzelzceļa līnijas" vadītājs Andris Linužs.

Viņš apstiprināja, ka ir informēts par Rubesas atkāpšanos no amata, proti, ir saņēmis viņas oficiālu paziņojumu, kas bija adresēts kopuzņēmuma padomei, akcionāriem un Eiropas Komisijai. "Šajā situācijā viņas atkāpšanos vērtēju neitrāli, jo daudzie argumenti, kas tika minēti viņas vēstulē, ir visiem zināmi – tās ir zināmas problēmas, kas saistītas ar projekta ieviešanas kavēšanos," teica Linužs.

Viņš piebilda, ka "Rail Baltica" projekts ir ievirzījies tehniskās ieviešanas fāzē, tāpēc kopuzņēmumam šobrīd ir jākoncentrējas vairāk uz tehniskajām detaļām. "Manuprāt, Rubesas kundze savu darbu, kas saistīts ar projekta politisko virzību un popularizēšanu, skaidrojošo darbu, kāpēc projekts Baltijas valstīm un Eiropas Savienībai ir vajadzīgs, kā profesionālis sabiedrisko attiecību līmenī veica ļoti labi. Akcionāriem ir jāpieņem viņas vēlme atkāpties. Nekā ārkārtēja tur nav, jāskatās uz kopuzņēmuma tehniskās kompetences stiprināšanu un striktāk jādefinē atbildības par kopuzņēmumu, un jāvirzās uz priekšu," pauda Linužs.

Tajā pašā laikā "Eiropas dzelzceļa līniju" vadītājs atzina, ka nepiekrīt Rubesas publiski paustajam par nesaskaņām starp trim Baltijas valstīm projekta īstenošanas gaitā. "Mēs nekad neesam nolieguši nacionālās intereses un tieši tāpēc nacionālas nozīmes objekti ir nacionālā ieviesēja kompetencē. [..] No nacionālajām valstu interesēm mēs aiziet nevaram, tās ir stūrakmens. Visi ieviesēji saprot – lai varētu attīstīt savas nacionālās intereses, mums tās jākoordinē un jāievieš. Taču, ja nebūs šī globālā projekta, nebūs arī nacionālo interešu. Uzskatu, ka tur nav nekādas pretrunas, visi akcionāri to saprot un par to runā atklāti," viņš pauda, piebilstot, ka projektā iesaistīto valstu akcionāri Rubesas atkāpšanos uztvēra mierīgi.

Pēc Linuža sacītā, akcionāriem patlaban jādomā par to, kā organizēt "RB Rail" valdes darbu, kā arī prioritāte ir likvidēt projekta īstenošanas kavējumu, lai nezaudētu Eiropas finansējumu. "Patlaban valde var darboties esošajā sastāvā. Domāju, ka padome no valdes izvēlēsies pagaidu vadītāju, un darbs turpināsies līdz brīdim, kamēr atklātajā konkursā tiks sameklēts šim amatam labākais pretendents," viņš teica.

Aģentūra LETA jau vēstīja, ka Rubesa ceturtdien iesniegusi kopuzņēmuma padomei atlūgumu, kas stājas spēkā ar tās iesniegšanas brīdi. Rubesas pārstāve informēja, ka atlūguma vēstulē skaidroti galvenie atkāpšanās iemesli, kas balstīti krasi atšķirīgā un nesavienojamā redzējumā par turpmāko "Rail Baltica" projekta vadības un ieviešanas modeli.

"Tā ir bijusi unikāla pieredze un patiess gods būt atbildīgai par jaunas institūcijas, kopuzņēmuma "RB Rail", izveidi, ar mērķi īstenot "Rail Baltica" globālo projektu kā Eiropas Savienībai un Ziemeļaustrumeiropai, it īpaši Igaunijai, Latvijai un Lietuvai, stratēģiski nozīmīgu pārrobežu infrastruktūras projektu. Šī brīža projekta pārvaldības modelis, kurā esmu spiesta darboties, ir pretstats labas korporatīvās pārvaldības principiem. Interešu konflikts, kas iekapsulēts jau projekta pamatos, ir galvenais iesaistīto pušu darbības un/vai bezdarbības iemesls," pauda Rubesa.

Tāpat viņa uzsvēra, ka pašreizējā "Rail Baltica" globālā projekta pārvaldība, kādu to īsteno projekta labuma guvēji un akcionāri, viņas ieskatā, nav piemērota ilgtspējīga jauna ekonomiskā un drošības koridora infrastruktūras ieviešanai, kam plānots saņemt līdz 85% finansējuma no nodokļu maksātājiem Eiropā. "Par spīti vairāk nekā gadu ilgajām diskusijām ar projekta akcionāriem un labuma guvējiem, kopuzņēmums vēl aizvien saskaras ar vienotas izpratnes trūkumu par ilgtspējīgu finansēšanas modeli gan pašam kopuzņēmumam, gan globālajam projektam," uzsvēra Rubesa.

Rubesa šajā amatā tika iecelta 2015. gadā, un viņas pilnvaru termiņš beigsies oktobrī. Aģentūra LETA jau vēstīja, ka "Rail Baltica" projekta īstenotāja "RB Rail" sākusi jauna vadītāja meklēšanu, un, pēc neoficiālas informācijas, kompānijas akcionāri šajā amatā labāk redzētu cilvēku no Polijas vai Somijas, nevis no Baltijas valstīm.

Kā ziņu aģentūrai BNS pastāstīja "RB Rail" padomes priekšsēdētāja Rīa Sillave, jauna "RB Rail" vadītāja meklēšanai nolīgta personāla atlases kompānija "Amrop". "Līgums ar pašreizējo "RB Rail" vadītāju beigsies oktobra nogalē. Padome sākusi jauna vadītāja meklēšanu. Nolīgta personāla atlases kompānija "Amrop", kas meklēs Baltijas valstīs, Somijā un Polijā. Līdztekus tiešiem meklējumiem tuvāko nedēļu laikā tiks publicēts atklāts sludinājums. Mērķis ir šajā svarīgajā "Rail Baltica" īstenošanas fāzē atrast labāko amata kandidātu," viņa sacīja.

Tāpat ziņots, ka šā gada sākumā atklātībā nāca Rubesas un atsevišķu "RB Rail" padomes locekļu nesaskaņas. Šogad 1. februārī notikušajā "RB Rail" akcionāru sapulcē Igaunijas un Lietuvas akcionāri nobalsoja par Rubesas atstādināšanu, bet "RB Rail" Latvijas akcionāra "Eiropas Dzelceļa līnijas" (EDzL) vadītājs Andris Linužs balsojumā atturējās. Pēc lēmuma pieņemšanas Rubesa paziņoja, ka uzņēmuma vadībā saskārusies ar atsevišķu kompānijas padomes locekļu un patieso labuma guvēju pretdarbību "Rail Baltica" projekta pamatnostādnēm.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.

Visas tiesības aizsragātas © apriņķis.lv 2024