Logo
Drukāt šo lapu

Autoservisi labprāt veiktu tehniskās apskates Apriņķis.lv

Vairākums aptaujāto privāto autoservisu atzina, ka būtu gatavi veikt automašīnu tehnisko apskati. Vairākums aptaujāto privāto autoservisu atzina, ka būtu gatavi veikt automašīnu tehnisko apskati. Foto no RAA arhīva

Konkurences padomes loceklis Jānis Račko nācis klajā ar paziņojumu, ka automašīnu tehniskās apskates veikšanu vajadzētu ļaut nodrošināt ne tikai Ceļu satiksmes drošības direkcijai (CSDD), bet arī privātajiem uzņēmumiem, pamatojot to ar konkurences ierobežojumiem un norādot, ka CSDD šobrīd ir monopols šajā jautājumā.

CSDD monopolam – nē!

Konkurences padomes loceklis Jānis Račko skaidro, ka CSDD ir akreditējis atsevišķas sabiedrības, kas ir arī uzņēmuma kapitāla daļu turētājas, un šīs sabiedrības veic autotransporta tehniskā stāvokļa kontroli. Tas faktiski ir monopolstāvoklis, un, Konkurences padomes skatījumā, tas lielā mērā ietekmē konkurenci. Citās Eiropas Savienības valstīs situācija esot citāda, proti, lielākajā daļā valstu šajā tirgū pastāv konkurence. Tā, piemēram, Zviedrijā šis monopols atcelts jau 2010. gadā, tirgū ieviešot konkurenci, savukārt citās valstīt tas tā bijis jau vēsturiski.

Arī Mārupē esošās SIA "DCSI SERVISS" vadītājs Jānis Dūcis uzskata, ka privātajiem autoservisiem ir jāļauj veikt šo funkciju: "Tā tas notiek gan Vācijā, gan daudzās citās valstīs. Cilvēks aizved auto uz servisu, kur meistari to saved kārtībā un to veic kopā ar visu tehnisko apskati. Tas būtu ļoti jauki, ja arī Latvijā šo lēmumu pieņemtu." J. Dūcis apstiprina, ka arī viņa autoserviss spētu to nodrošināt. Ne uzreiz, protams, bet laika gaitā noteikti. Pēc J. Dūča domām, kvalitāte, ko sniegtu privātie autoservisi, šajā ziņā būtu pat labāka: "Servisam pašam par to ir jāatbild, tāpat kā par savu klientu jārūpējas. Nedod dievs, ka ar transportlīdzekli uz ceļa kaut kas gadās! Protams, ka viss atkarīgs no servisa darbinieku godaprāta, bet tas jau ir cits stāsts."

Sabiedrība noskaņota skeptiski

Daļa sabiedrības gan iebilst pret šādas ieceres īstenošanu, pamatojot to ar korupcijas riskiem. Citi pauž neuzticību privātajiem autoservisiem, jo tehniskās apskates iziešana tajos radītu risku, ka nepienācīgi veiktas tehniskās apskates rezultātā uz autoceļiem nonāktu automašīnas neatbilstošā tehniskā stāvoklī, radot draudus ceļu satiksmē. Pesimistiskāk noskaņotie pareģo, ka, atļaujot privātajiem kantoriem nodrošināt šo pakalpojumu, auto īpašnieki jau pavisam drīz nemaz nespēs samaksāt par tehniskās apskates iziešanu, jo cenas, kas autoservisos jau tagad ir pietiekami augstas, kāps un kāps vēl augstāk.

Kamēr šī iecere vēl ir tikai idejas līmenī un gala lēmums nav zināms, "Rīgas Apriņķa Avīze" vērsās Pierīgas autoservisos, lai noskaidrotu, kā šo ieceri vērtē paši servisi un vai tie būtu gatavi šādu pakalpojumu nodrošināt.

Riskantā draugu būšana

Veicot aptauju Pierīgā esošajos autoservisos, "Rīgas Apriņķa Avīze" secināja, ka darba tiem ir daudz, laika sarunām – gaužām maz. Lai gan vairākums aptaujāto privāto autoservisu atzina, ka būtu gatavi veikt to darbu, ko šobrīd valstī veic CSDD, tomēr nenoliedz, ka vismaz pagaidām CSDD to spēj nodrošināt visatbilstošāk.

"Patlaban CSDD ir vislabākais risinājums, jo vēl jāpaiet ilgam laikam, līdz cilvēki spēs uzņemties atbildību par savu rīcību," saka Jaunmārupes autoservisa pakalpojumu sniedzēja SIA "Vomer" biroja administratore Līga Kārliete. "Privātajos servisos "čomu būšana" vienmēr pastāvēs. Privātais autoserviss var tikai ieteikt auto īpašniekam, ka ir jāizdara tas un tas, taču tikai pats auto īpašnieks izlemj, cik viņš var atļauties maksāt, un vienmēr taču var atrast, kur lētāk." SIA "Vomer" pārstāve uzsver arī ārzemju pieredzi – tur tas esot tikai normāli, ka serviss uzņemas atbildību par katru auto, kas izgājis tehnisko apskati pie viņiem. "Cilvēki ir atsaucīgi un uzņemas pilnu atbildību par savu darbu, un "čomu būšana" tur nav iespējama," saka L. Kārliete. Atbildot uz jautājumu, vai SIA "Vomer" serviss būtu tehniski spējīgs šo pakalpojumu nodrošināt, uzņēmuma pārstāve teic: "Mēs šajā nozarē esam jauni, protams, būtu vajadzīgi papildu ieguldījumi, un nākotnē, iespējams, mēs to varētu veikt, bet šobrīd ne."



Tehniski aprīkoti autoservisi varētu veikt šo funkciju

Kooperatīvā sabiedrība "Cēlāji" atrodas Carnikavā un nodrošina autoservisa un auto remonta pakalpojumus. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Jānis Belevičs uzskata, ka iecere autotransporta tehnisko apskati veikt autoservisos ir vērtējama kā pareiza, gan piebilstot, ka tehniskās apskates veikšanu savā servisā nevarētu nodrošināt.

Arī Siguldā esošie autoservisi ir vienisprātis, ka iecere auto tehniskās apskates veikšanu uzticēt privātām kompānijām ir solis pareizajā virzienā. Privātie autoservisi būtu gatavi piedāvāt autotransporta tehniskās apskates veikšanas pakalpojumus, ja šī iecere nākotnē tiks īstenota. SIA "Siguldas autocentrs" apstiprina, ka šī doma ir pareiza, un, kaut arī šobrīd autocentrs tehniski vēl nebūtu gatavs to realizēt, veicot tehniskus uzlabojumus, tas būtu iespējams. Arī Siguldas autoservisā "KuK’s" uzskata, ka tehnisko apskati varētu uzticēt veikt ne tikai CSDD, bet arī privātajos autoservisos. "Tas būtu normāli, un mūsu serviss to varētu nodrošināt," saka autoservisa "Kuk’s" direktors Juris Deičmanis. "Protams, papildus vajadzētu iegādāties dažus aprīkojumus un ieguldīt kādus 20–30 tūkstošus eiro, bet tas, protams, atmaksātos, jo aprīkojums noderētu arī automašīnām, kuras tajā brīdī neiziet tehnisko apskati." Arī SIA "DML AUTO" servisa vadītājs Andrejs Lācītis atzīst, ka šāda iecere vērtējama ļoti pozitīvi un "DML AUTO" būtu gatavs šādu pakalpojumu nodrošināt.

SIA "Siguldas Auto Centrs" servisa vadītājs Ainārs Kārkliņš uzskata, ka tehnisko apskati vajadzētu veikt specializētās tehniskās apskates stacijās. "Iespējams, ka dīleru autocentros arī būtu iespējams veikt korektu automašīnas tehniskā stāvokļa diagnostiku, bet lielākā daļa autoservisu, arī mūsējā, nevar veikt tehnisko apskati atbilstoši CSDD prasībām, jo mūsu servisā nav bremžu stenda un daudzos man zināmajos mērījumi atšķiras no tehniskās apskates stacijas mērījumiem."

Tehniskā apskate jāuztic speciāli apmācītam personālam

Siguldas autoservisa SIA "AC Customs" īpašnieks un valdes priekšsēdētājs Andris Celms uzskata, ka iecere veikt auto tehnisko apskati privātajos autoservisos nav pareiza. "Tādā gadījumā pastāv risks, ka automašīnas tiks novērtētas neadekvāti vai arī tiks pievērtas acis uz mazāk nozīmīgiem bojājumiem," skaidro A. Celms, "un laika gaitā tas var ietekmēt auto tehnisko stāvokli. Turklāt šo funkciju varētu veikt tikai lielie autoservisi. Es esmu par to, ka šo procedūru veic ne tikai CSDD, bet speciāli aprīkotas iestādes ar apmācītu personālu, kuru uzraudzītu valsts iestāde, nevis privāta komisija." A. Celms skaidro, ka viņa dibinātais autoserviss pašlaik nav tehniski aprīkots, lai spētu nodrošināt tehniskās apskates funkcionalitāti. "Vēl viena būtiska nianse, kas šobrīd novērojama autoservisos, ir tas, ka autovadītāji netiek izglītoti attiecībā uz sava auto tehnisko stāvokli, un daudzos servisos mazāk izglītotus klientus "izģērbj", lai gūtu maksimālu peļņu."

Saistītie objekti

Visas tiesības aizsragātas © apriņķis.lv 2024