Menu
 

Kompetencēs balstīta izglītība – kas sagaida Pierīgas skolēnus un skolotājus? Allaži un Olaine Apriņķis.lv

  • Autors:  Agita Latkovska
Kompetencēs balstīta izglītība – kas sagaida Pierīgas skolēnus un skolotājus? Allaži un Olaine Foto: pixabay.com

Saeima galīgajā lasījumā pieņēmusi grozījumus Izglītības likumā, kas nosaka jaunā izglītības satura pakāpenisku ieviešanu – pāreju uz kompetenču pieejā balstītu mācību saturu. Kā Pierīgas novadu skolas vērtē šo lēmumu? Kā izmaiņas izglītības sistēmā ietekmēs skolu turpmāko darbu? Komentārus sniedz Allažu pamatskolas un Olaines 1. vidusskolas pārstāves.

Vēl daudz jautājumu un nezināmā

Lai gan projekts par pāreju uz kompetencēs balstītu mācību saturu Allažu pamatskolā tika aizsākts jau pirms dažiem gadiem, Allažu pamatskolas direktores vietniece izglītības jomā Aina Keplere uzskata, ka īsti līdz galam pārdomāts un izstrādāts tas nav. Allažu pamatskolā atsevišķas stundas tiekot veidotas atbilstoši jaunajam modelim; notiek pedagogu kopīgi veidotas mācību stundas (kādreiz tās sauca par integrētajām stundām), arī grupu darba metodes šai skolai nav nekas jauns. A. Keplere skaidro, ka jaunajā modelī būs kāda novitāte, proti, skolēni paši nonāks pie secinājumiem, definīcijām. "Taču vai bez pamatzināšanām tas ir iespējams?" prāto A. Keplere. "Un kā ir ar sākumskolu? Domāšanas process ir garš, tam ir nepieciešams ļoti daudz laika. Ja nesamazina mācību saturu, tad realizēt standartu jaunajā modelī ir neiespējami. Tāpat nav skaidrs par materiālās bāzes nodrošinājumu – vai tiešām viss gulsies uz skolas, pedagogu un pašvaldības pleciem? Tāda pati situācija ir ar mācību grāmatām, izdales materiāliem u.tml." A. Keplere stāsta, ka pagājušajā gadā skolotāji rēķinājuši, cik laika nepieciešams, lai sagatavotu vienu mācību stundu, – tās bijušas divas trīs stundas. Šobrīd neesot īsti skaidrs, kā tiks apmaksāts skolotāju darbs; arī vērtēšanas kārtība līdz galam nav skaidra. "Un kā jaunajā pieejā būvētais sasauksies ar valsts pārbaudes darbiem? Ja tie paliek līdzšinējā līmenī, apjomā un ar tiem pašiem vērtēšanas kritērijiem, tad projekts, visticamāk, izgāzīsies. Vai iecerētais rezultāts tiks sasniegts, rādīs laiks," vērtē Allažu pamatskolas vadība.

Jauno izglītības modeli skaidros arī vecākiem

Jau otro gadu Olaines 1. vidusskola kā pilotskola piedalās projektā "Skola 2030". Pedagogi, savstarpēji sadarbojoties, plāno mācību procesu konkrētai mērķgrupai sākumskolā, pamatskolā un vidusskolā. "Skolotāji izprot un apzinās, ka pārmaiņas ir nepieciešamas, un pašvadīta mācīšanās skolēniem drīz kļūs par ikdienas sastāvdaļu," saka Olaines 1. vidusskolas direktora vietnieces mācību darbā Inga Seļuka un Elita Kalnbērza. Skolas vadība apzinās, ka pāreju uz kompetenču pieejā balstītu mācību saturu nosaka arī digitālais laikmets. "Jaunā kompetencēs balstītā mācību modeļa mērķis ir nodrošināt mūsdienīgu izglītību, kas bērnos attīstītu spēju kompleksi lietot zināšanas, prasmes un attieksmes reālās dzīves situācijās," skaidro E. Kalnbērza.

Šajā mācību gadā Olaines 1. vidusskolā tiks uzsākta projekta izstrādāto materiālu aprobēšana. Skolotāji izsakot neapmierinātību ar jauno mācību materiālu piedāvājumu, atsevišķos mācību priekšmetos mācību materiāli vēl nav izstrādāti, un nav informācijas, kad tie būs pieejami e-studiju vidē "Moodle". "Jaunais modelis paredz regulāru, aktīvu skolotāju savstarpējo sadarbību – darba plānošanu, izvērtēšanu, kas prasa papildu laiku. Jau šobrīd daudzi mūsu skolas skolotāji strādā maksimāli pieļaujamo slodzi, ir sarežģīti vienoties par kopīgām tikšanās reizēm," vērtē Olaines 1. vidusskolas vadība. Arī skolēnu vecāki tiks iepazīstināti ar jauno izglītības modeli, jo arī viņiem ir daudz jautājumu par turpmāko. "Pēc vecāku lūguma skolas konferencē 16. oktobrī sniegsim informāciju – skaidrojumu vecākiem," saka Elita Kalnbērza.

Iepriekš:
Kompetencēs balstīta izglītība – kas sagaida Pierīgas skolēnus un skolotājus? Baldone un Sigulda

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.