Menu
 

Ekonomiste: Mazumtirdzniecība, tāpat kā visa ekonomika, ir uz pārmaiņu sliekšņa Apriņķis.lv

  • Autors:  Laimdota Komare, "Swedbank" ekonomiste
Foto - publicitātes Foto - publicitātes

Šī gada februārī mazumtirdzniecības uzņēmumi kāpināja savu apgrozījumu par veseliem 5%, salīdzinot ar pērnā gada februāri. Mazumtirgotāju ieturētais temps februārī ir straujāks nekā vidēji 2019. gadā vai šī gada janvārī, kad apgrozījums auga vien par 1,6%.

Patērētāju noskaņojums februārī bija labāks nekā janvārī. Tas nav pārsteigums, jo februāris vēl bija salīdzinoši mierīgs mēnesis Latvijas ekonomikā. Iedzīvotājus vēl nebija skāris satraukums par Covid-19 izplatību, tādēļ arī mazumtirdzniecības datos vēl netika novērotas būtiskas pārmaiņas. Visdrīzāk, sākot ar martu, novērosim kopējā mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma samazinājumu, ko radīs gan koronavīrusa izplatību ierobežojošie pasākumi, gan arī patērētāju noskaņojuma kritums. Tādēļ mazumtirdzniecības rezultātus februārī varētu raksturot kā klusumu pirms vētras.

Marta mazumtirdzniecības dati, visticamāk, ieskicēs kā izskatīsies jaunie iepirkšanās ieradumi, un atsevišķās situācijās mēs varētu novērot īpatnības. Piemēram, līdz ar raisījušos uztraukumu saistībā ar pandēmijas izsludināšanu iedzīvotāji steidzās papildināt savus pārtikas krājumus, tādēļ, visdrīzāk, martā būs krietni pieauguši līdz šim visai stabilie tirdzniecības apjomi un līdz ar to arī apgrozījums nespecializētos veikalos, kur tirgo pārtiku.

Iepriekš šīs kategorijas pārdošanas apjomu pieaugumu, visticamāk, ierobežoja biežāka ēšana ārpus mājas, kas jauno apstākļu iespaidā kļūs par retumu. Arī turpmāk pārtikas veikalu tirdzniecības dati rādīs pieaugumu, bet izsīkstot satraukumam šis pieaugums vārētu būt mērenāks.

Iestājoties stingrākiem ierobežojumiem, piemēram, tirdzniecības centru slēgšanai brīvdienās un mainoties mūsu ikdienas dzīves ritmam, iedzīvotāji vēl vairāk pievērsīsies iespējai iepirkties tiešsaistē, tādēļ šīs kategorijas apgrozījumā sagaidāms pieaugums. Turklāt daži iedzīvotāji varētu atklāt iepriekš neapzinātās iespējas internetveikalos iegādāties arī pārtiku. Šie jaunie dzīves apstākļi varētu veidot noturīgus ieradumus, kas saglabāsies mūsu sabiedrībā arī turpmāk. Tādēļ mazumtirgotājiem tieši šobrīd ir vērts pievērst uzmanību digitālajiem risinājumiem kā sava biznesa attīstības scenārijam.

Covid-19, visdrīzāk, izmainīs mazumtirdzniecību Latvijā ne tikai uz pāris mēnešiem, bet gan arī ilgtermiņā. Kādam šīs pārmaiņas būs sāpīgas, kāds cits atklās jaunas biznesa iespējas. Skaidrs ir viens – mazumtirdzniecība, tāpat kā visa ekonomika, ir uz pārmaiņu sliekšņa.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.