Menu
 

Apmierināts darbinieks veiksmīgam biznesam: atslēga uz labbūtību veicinošas vides radīšanu

  • Autors:  Gundega Kirilka, “Rimi Latvia” personāla vadītāja
Foto - publicitātes Foto - publicitātes

Jebkura veiksmīga uzņēmuma pamats ir lieliski darbinieki. Dažādi pētījumi uzskatāmi parāda – jo darbinieks jūtas labāk savā darbavietā, jo lojālāks viņš ir darba devējam un jo labākus rezultātus spēj sasniegt. Darbinieku atsauksmes par to, kā viņi jūtas savā darbavietā, ir galvenā mēraukla, pēc kuras darba devējam būtu jāvadās, veidojot uzņēmuma vai iestādes darba vidi.

Darbinieka labbūtības veicināšana ir pasākumu kopums, kur vienlīdz liela nozīme ir gan fiziskajam, gan emocionālajam aspektam. Tomēr galvenā atslēga uz pozitīvām pārmaiņām ir saruna ar darbinieku, uzklausot, ieklausoties un nebaidoties saņemt arī kritiku – iespējams, tieši tā var palīdzēt saskatīt ieilgušas problēmas risinājumu.

Darba devējam, kurš no saviem darbiniekiem sagaida atdevi un lojalitāti, ir jāspēj dot pretī atbilstošus priekšnoteikumus šādu prasību izpildei. No vienas puses, tā ir darbinieka fiziskā drošība un vide, kur cilvēks var strādāt bez riskiem savai veselībai un pašsajūtai: pārdomātas, funkcionālas darba telpas, ergonomiskas mēbeles, mūsdienīgs, darba specifikai atbilstošs aprīkojums, tehnoloģijas, kas palīdz darbu paveikt ātrāk un ērtāk. No otras puses, tā ir emocionālā labsajūta – rūpes par to, kā darbinieks jūtas ikdienā ar savu darba devēju, tiešo vadītāju, kolēģiem, kā tiek galā ar stresa situācijām un izaicinājumiem, vai saņem atbalstu sarežģītos brīžos un atzinību par labi padarītu darbu.

Pēdējos gados tieši emocionālajai labsajūtai daudzi darba devēji pievērš arvien lielāku uzmanību, un papildu dimensiju emocionālā labsajūta ieguvusi Covid-19 laikā, kad darbinieku ikdienas izaicinājumiem pievienojas arī bažas par savu un tuvinieku veselību.

Rimi” darbinieku aptaujās kā viens no būtiskākajiem aspektiem, ko darbinieki novērtē visaugstāk, minēta stabilitāte un drošība. Šis aspekts daudzos uzņēmumos pēdējā gada laikā kļuvis svarīgāks nekā jebkad agrāk. Neskaidrību pilnā laikā un krīzes situācijās cilvēkiem ir sevišķi svarīgi zināt, ka uzņēmums nekur nepazudīs un arī rīt gaidīs viņus darbā, ka pret visiem tiks izrādīta vienlīdzīga attieksme, ka alga ir konkurētspējīga un tiks izmaksāta laikā, darbinieks zina, cik saņems un par ko, ka veselības apdrošināšana būs atbalsts, ja notiks kāda nelaime.

Laikā, kad viss nemitīgi mainās, cilvēkiem ir vajadzīga pārliecība, ka viņu dzīves līmenis rīt būs tikpat labs kā šodien. Covid-19 laikā īpaši pieaugusi veselības aktualitāte, tāpēc viena no laba darba devēja pazīmēm vairāk nekā agrāk ir rūpes par darbinieku veselību, veicinot veselīgu dzīvesveidu un piedāvājot dāsnu veselības apdrošināšanu, sevišķi tad, ja uzņēmumā ir laipni gaidīti arī vecāka gadagājuma kolēģi.

Darbā cilvēks pavada dienas lielāko daļu, tāpēc ne mazāk svarīga ir arī emocionālā vide, un viens no galvenajiem šīs vides veidotājiem ir darbinieka tiešais vadītājs – viņam jāspēj atbalstīt darbiniekus gan ikdienā, gan grūtās situācijās un jābūt mentoram profesionālos izaicinājumos. Tāpēc ir vērts ieguldīt daudz resursu vadītāju apmācībā viņu profesionālo, vadības un saskarsmes prasmju pilnveidošanai. Īpašs izaicinājums, strādājot attālināti, ir jauno kolēģu iekļaušana kolektīvā. Šeit svarīga ir tiešā vadītāja iesaiste, veltot jaunajam darbiniekam vairāk laika, biežāk piezvanot un aprunājoties, rīkojot kopīgas attālinātas tikšanās ar pārējiem kolēģiem.

Vienlaikus daži pētījumi liecina, ka kolēģu kolektīvam ir pat vēl lielāka nozīme nekā tam, cik labs vai slikts ir vadītājs. Nav jābūt labākajiem draugiem, taču ir jābūt labai komandai un jājūtas labi kopā. Ne velti populāri ir dažādi komandas saliedēšanas pasākumi, kam Covid-19 apstākļos, kad tikšanās nav iespējamas, laba alternatīva ir regulāras attālinātas sapulces ar kolēģiem, kurās atļauts runāt par visu – Covid-19 vakcīnām, bērniem, mājdzīvniekiem, pašsajūtu, – izņemot darbu.

Saruna ir svarīga ne tikai komandas saliedēšanas, bet arī emocionālās labbūtības aspektā. Šajā laikā ir svarīgi spēt tikt galā ar savām emocijām: nevienam nav viegli, taču neviens arī nevar otra vietā pārdzīvot grūtības un izturēt slodzi. Lieliski, ja vadītājam ir iespēja piedāvāt darbiniekiem vebinārus un apmācības, kā mazināt emocionālo spriedzi un stresu. Bet reizēm nepietiekami novērtēts ir vienkāršas sarunas potenciāls palīdzēt otram cilvēkam justies labāk.

Ir svarīgi aprunāties ar saviem darbiniekiem, pajautāt, kā viņiem iet, kā viņi tiek galā ar darbu, vai un kā vadītājs var palīdzēt. Varbūt darbiniekam vienkārši nav, ar ko mājās parunāt, un vadītājs ir pirmais cilvēks, kurš pēc ilga pārtraukuma izrāda par viņu interesi. Ikdienā, kad tikšanās iespējas ar draugiem un radiniekiem ir ierobežotas, iespējams, vienīgie, ko darbinieks satiek, ir kolēģi un vadītājs. Šis ir brīdis, kad izsvērt iespēju piesaistīt arī profesionālu psihologu, kurš krīzes brīdī var sniegt atbalstu.

Vēl viens nozīmīgs ieguvums no sarunas ir iespēja veicināt labas pārmaiņas uzņēmuma ikdienā. Nevajag baidīties ļaut darbiniekiem izteikt savu viedokli. Lielisks veids, kā darbiniekiem izteikties, ir ikgadējās aptaujas, kur iespējams gan pateikt kaut ko labu, gan arī pakritizēt vadītāju. Gudrs vadītājs ieklausīsies atbildēs un izdarīs secinājumus, kas strādā un kur vajadzīgi uzlabojumi. Ja uzņēmumā ir rosīga arodbiedrība, var veidot auglīgu sadarbību arī darbinieku labbūtības veicināšanā, veidojot strukturētu dialogu, kas vērsts uz pozitīvām pārmaiņām.

Šīs aptaujas ir svarīgas arī tāpēc, lai uzzinātu, kas ir patiešām svarīgs darbiniekiem. Piemēram, daudziem šķiet, ka gados vecāki cilvēki nelieto modernās tehnoloģijas, bet mūsu pieredze rāda tieši pretējo. Gados vecāki kolēģi varbūt ir nedaudz ilgāk jāapmāca, toties viņi ļoti labprāt liek lietā jaunapgūtos tehnoloģiskos risinājumus. Tāpēc, ieviešot pārmaiņas darbinieku ikdienā, nevajag paļauties uz argumentu “man šķiet, ka ir tā”. Iespējams, ir pavisam citādi, un darbinieki no vadības sagaida vairāk vai ko pavisam citu. Ieklausīties ir ļoti noderīgi.

Visbeidzot, nevajadzētu aizmirst, ka dzīve turpinās arī Covid-19 apstākļos. Tāpēc nevar iestrēgt tikai pie emocionālām problēmām, ir jāturpina visas labās iesāktās lietas, radot darbiniekos ticību, ka kādu dienu dzīve atkal būs normāla, kaut arī ne tieši tāda kā agrāk. Tomēr viens paliks nemainīgs jebkurā situācijā – uzņēmumam ir jārūpējas par saviem darbiniekiem. Darba devējam ir jābūt atbalstam ikdienas rūpēs un ārkārtas situācijās, bet vienmēr jāatceras par pašu galveno – stabilu un drošu vidi, pozitīvu attīstību un cieņpilnu, vērtībās balstītu iekšējo komunikāciju. Uzņēmumā, kas aug un attīstās kopā ar saviem darbiniekiem, dzīve ar katru gadu kļūst tikai labāka.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.