Menu
 

Komentārs. Vai ziema atkal pienākusi negaidot? Apriņķis.lv

  • Autors:  Una Griškeviča
Komentārs. Vai ziema atkal pienākusi negaidot? Foto: pixabay.com

Ceru, ka jums šogad nav gadījies (un arī negadīsies!) iekļūt nepatīkamā situācijā netīrīto un slideno ceļu dēļ, un, paldies dievam, pagaidām tas secen gājis arī man. Taču, spriežot pēc sociālajos tīklos lasāmajiem stāstiem un pārmetumiem ceļu uzturētājiem, šķiet, ka vienam otram ziema atkal ir pienākusi negaidīti.

Un tas attiecas tiklab uz šoferiem, kuri, iespējams, bieži vien neizvēlas pareizu braukšanas ātrumu, gan uz ceļu uzturētājiem, jo diez vai uz slidena ceļa, kuru klāj ne tikai sniega sanesumi, bet arī tā sauktais melnais ledus, pats profesionālākais šoferis varētu ko darīt lietas labā – kaut vai situācijā, kad piebraucamais ceļš pie lielākas šosejas atgādina slīdkalniņu, jo nav nedz tīrīts, nedz kaisīts ar sāls šķīdumu vai smiltīm.

Par to, kas var gadīties, braucot pa netīrītu ceļu, pagājušonedēļ nācās pārliecināties tā autobusa pasažieriem, kas uz Liepājas šosejas ieslīdēja grāvī un apgāzās. Vairākiem pasažieriem tas beidzās ar nokļūšanu slimnīcā, autobusa īpašniekiem – ar braucamā remontu, nemaz nerunājot par to, kādai psiholoģiskajai slodzei un stresam tika pakļauts šoferis, kurš bija atbildīgs par vairāku desmitu braucēju drošību. Kuru mēs varētu vainot šajā situācijā?  Šoferi? Stipro vēju? Netīro ceļu? Citus apstākļus?

Tā nu atliek secināt, ka acīm redzot ir kāds iemesls, kāpēc gadu no gada, tiklīdz iestājas braukšanai ne pārāk labvēlīgi apstākļi, uz ceļiem atkal sākas haoss, avārijas, braucēju neganti izteikumi sociālajos tīklos un ceļu uzturētāju (šajā gadījumā VAS "Latvijas valsts ceļi") ieteikums izvēlēties braukšanai piemērotu ātrumu un ievērot distanci... Labi vēl, ka braucējiem neiesaka vispār palikt mājās! Ko mēs varētu ieteikt ceļu uzturētājiem? Operatīvāk sekot līdzi laikapstākļu izmaiņām un palasīt "Twitter", kur parasti tiek ziņots par ekstremālām situācijām uz ceļa? Iepirkt vairāk ceļu uzturēšanas tehnikas? Nu, tāds koks ar diviem galiem.

Ceļu uzturētāji skaidro, ka ceļi ziemā tiek uzturēti atkarībā no to kategorijas, priekšroku dodot valsts nozīmes ceļiem. Bet kam tad vajadzētu tīrīt un kaisīt reģionālās nozīmes ceļus? Pašvaldībām? Un vai tas nenozīmē, ka ceļu uzturētāji braucējus nesūta, tā teikt, no Poncija pie Pilāta, mēģinot atkratīties no atbildības? Jebkurā gadījumā autobraucējs ir šīs situācijas ķīlnieks, jo, mēģinot noturēties uz slidena ceļa, neiestūrējot grāvī, viņam ir pilnīgi vienalga, kura dārziņā mest akmeni. Viņš grib galā nokļūt sveiks un vesels, un tās ir viņa likumīgās tiesības.

Skaidrs, ka sniegputeņa laikā vai uzreiz pēc tā beigām nevar prasīt, lai ceļš būtu nevainojami tīrs, jo tas nav iespējams. Taču tik daudz kā nokaisīt ceļu ar pretslīdes materiālu gan laikam nebūtu par daudz prasīts. Pagājušajā nedēļā, kad pirms lielā puteņa pa Tallinas šoseju braucu Saulkrastu virzienā, uz ceļa redzēju četras kaisāmās mašīnas! Savukārt dažas dienas vēlāk uz jau minētā ļoti slidenā Jelgavas apvedceļa, kur arī ir visai intensīva kustība, nebija manāms neviens tīrītājs. Un, komentējot šo precedentu, daži rakstīja, ka šoziem vispār neesot redzējuši nevienu ceļu tīrāmo mašīnu…  

Ak jā, vēl bija versija, ka ceļinieki taupot naudu, jo nav tak’ pieņemts jaunais budžets. Pieņemsim. Tikai – ja tā tas tiešām ir, vai vajadzētu taupīt naudu, apdraudot cilvēku drošību, dzīvību un veselību?

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.