Šāgada trešajā ceturksnī IKP palielinājies par 2,8 %
- Autors: Apriņķis.lv

2019.gada trešajā ceturksnī, salīdzinot ar 2018. gada trešo ceturksni, iekšzemes kopprodukta (IKP) apjoms pēc sezonāli un kalendāri neizlīdzinātiem datiem ir palielinājies par 2,8 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes ātrais novērtējums.
IKP galvenokārt ietekmēja apjoma pieaugums rūpniecībā un pakalpojumu nozarēs (pēc provizoriskām aplēsēm – atbilstoši 4,3 % un 3,0 %), tai skaitā mazumtirdzniecībā par 2,1%. Samazinājumu uzrāda iekasēto produktu nodokļu apjoms.
Salīdzinot ar 2019. gada otro ceturksni pēc sezonāli un kalendāri izlīdzinātiem datiem, IKP palielinājies par 0,7 %.
Šāgada septembrī, salīdzinot ar 2018. gada septembri, mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājies par 0,4 %, liecina CSP apkopotie kalendāri izlīdzinātie dati salīdzināmajās cenās. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 0,8 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 1,4 %, autodegvielas – par 0,2 %.
Salīdzinot ar 2018. gada septembri, vislielākais apgrozījuma kāpums bija mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 14,3 %), pa pastu vai interneta veikalos (par 11,9 %), kā arī apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 9,6 %). Lielākais apgrozījuma kritums bija metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 9,6 %) un nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 4,8 %).
Pēc CSP datiem, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, pieauga par 2,6 %.
Šāgada septembrī, salīdzinot ar augustu, pēc sezonāli izlīdzinātiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums samazinājās par 1,0 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 0,7 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 0,9 %, autodegvielas mazumtirdzniecība samazinājās par 2,0 %.
Salīdzinot ar augustu, vislielākais apgrozījuma pieaugums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 6,4 %), kā arī kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 4,8 %). Lielākais apgrozījuma kritums bija mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 4,3 %), stendos un tirgos (par 3,3 %).
- gada septembrī salīdzinājumā ar augustu mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, samazinājās par 9,0 %.