CSP: IKP otrajā ceturksnī samazinājies par 0,9 %, mazumtirdzniecības apgrozījums jūnijā – par 2,3 %
- Autors: Apriņķis.lv

2023.gada otrajā ceturksnī, salīdzinot ar 2022.gada otro ceturksni, iekšzemes kopprodukts (IKP) pēc sezonāli un kalendāri nekoriģētajiem datiem ir samazinājies par 0,9 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) ātrais novērtējums.
Pēc provizoriskām aplēsēm IKP ietekmēja kritums ražojošajās nozarēs par 4,0 %, bet pakalpojumu nozarēs bija pieaugums par 0,6 %. Salīdzinot ar 2023. gada pirmo ceturksni, pēc sezonāli un kalendāri koriģētajiem datiem IKP samazinājās par 0,6 %.
2023.gada jūnijā, salīdzinot ar pagājušā gada jūniju, mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 2,3 %, liecina CSP apkopotie kalendāri koriģētie dati salīdzināmajās cenās. Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 5,2 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 2,9 %, autodegvielas – palielinājās par 5,5 %.
Salīdzinot ar 2022.gada jūniju, vislielākais apgrozījuma kāpums bija mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 10,0 %). Apgrozījuma kritums bija nespecializētajos veikalos, kuros pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 22,1 %), mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 13,3 %) un kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 10,2 %).
Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, samazinājās par 0,3 %.
Pēc CSP datiem, jūnijā, salīdzinot ar maiju, pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums samazinājās par 1,0 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 0,5 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 1,4 %, autodegvielas mazumtirdzniecība samazinājās par 2,8 %.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtisks apgrozījuma pieaugums bija informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 7,5 %), mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 6,1 %) un kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 4,0 %). Vislielākais apgrozījuma kritums bija nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 7,5 %), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 6,1 %) un mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 4,0 %).
Jūnijā, salīdzinot ar maiju, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, pieauga par 0,6 %.