Aptauja: 2024. gadā paplašināt savu biznesu plāno katrs trešais uzņēmējs
- Autors: Apriņķis.lv

Trešdaļa Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu 2024. gadā plāno paplašināties, un vairums sagaida, ka viņu pārdošanas apjomi pieaugs vai saglabāsies nemainīgi, salīdzinot ar 2023. gadu, liecina “Luminor” bankas aptaujas rezultāti. Baltijas valstu vidū Latvijas uzņēmēji ir optimistiskākie par pārdošanas pieaugumu nākamgad, savukārt Igaunijā – pesimistiskākie.
Aptaujājot Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) vadītājus, noskaidrots, ka vairāk nekā trešdaļa jeb 34 % uzņēmumu nākamgad plāno paplašināties, turklāt šajā jautājumā Latvijas un Lietuvas uzņēmēji ir pozitīvāk noskaņoti nekā Igaunijas, kur par paplašināšanos domā tikai 22 %.
41 % uzņēmēju nākamgad neplāno uzņēmuma attīstību, un, jautāti par būtiskākajiem iemesliem, visbiežāk tika norādīts uz kopējo inflāciju un enerģijas un degvielas cenām – abi šie faktori ir šķērslis 34 % uzņēmēju.
Aptauja atklāj, ka ir pieaugušas arī uzņēmēju bažas par šī brīža ģeopolitisko situāciju – ja līdzīgā aptaujā, kas tika veikta šī gada pavasarī, to kā attīstību bremzējošu faktoru minēja tikai 24 % uzņēmumu, tad šobrīd bažīga bija jau trešdaļa uzņēmēju jeb 33 %.
Saskaņā ar aptaujas datiem 32 % no mazo un vidējo uzņēmumu vadītājiem uzskata, ka nākamgad uzņēmuma pārdošanas apjomi pieaugs, salīdzinot ar 2023. gadu. Tas ir Baltijā augstākais rezultāts – Lietuvā pieaugumu plāno 27 %, bet Igaunijā tikai piektā daļa uzņēmēju. Tikmēr nemainīgu pārdošanas apjomu sagaida 30 % Latvijas MVU vadītāju, samazinātu – 17 %, bet katrs piektais uzskata, ka vēl ir par agru to prognozēt.
Salīdzinot ar pavasari, redzam, ka Latvijas uzņēmēju optimisms ir pieaudzis – pavasarī pārdošanas apjomu pieaugumu prognozēja 27 % uzņēmēju, tagad tā ir jau gandrīz trešdaļa jeb 32 %.