CSP: Pagājušajā gadā mazumtirdzniecības apgrozījums Latvijā samazinājies par 2,1%
- Autors: Apriņķis.lv

2023.gadā, salīdzinot ar 2022.gadu, mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 2,1%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri koriģētie dati salīdzināmajās cenās. Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 3,5%. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 2,3%, autodegvielas – palielinājās par 1,3%.
Pagājušā gada decembrī, salīdzinot ar 2022.gada decembri, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,1%, liecina CSP apkopotie kalendāri koriģētie dati salīdzināmajās cenās. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 1,2%. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 2,9%, autodegvielas – samazinājās par 4,4%.
Salīdzinot ar 2022.gada decembri, būtiskākais apgrozījuma kāpums bija informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 26,6%), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 13,7%) un mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 10,3%).
Apgrozījuma kritums bija nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 22,6%), un to ietekmēja atsevišķu uzņēmumu saimnieciskās pamatdarbības veida maiņa. Apgrozījums samazinājās arī mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 4,0%) un metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 2,9%).
Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, pieauga par 0,6%.
Decembrī, salīdzinot ar novembri, pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums pieauga par 0,1%. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 0,8%. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 0,4%, autodegvielas mazumtirdzniecība palielinājās par 0,2%.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 11,5%). Vislielākais apgrozījuma kritums bija kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 8,0%), nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 4,8%), un mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 4,6%).
Decembrī, salīdzinot ar novembri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, pieauga par 11,5%, vēsta CSP.