CSP: Latvijā vieglo kravas automobiļu vidējais vecums ir 12 gadi
- Autors: LETA

Latvijā vieglo kravas automobiļu jeb N1 kategorijas transportlīdzekļu (kravas busiņu), kuru pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas, vidējais vecums ir 12 gadi, piektdien Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datu prezentācijas pasākumā informēja CSP Vides statistikas departamenta direktora vietniece un projekta vadītāja Dita Zemīte.
Viņa norādīja, ka 2025.gadā Latvijā kopumā reģistrēti aptuveni 70 000 vieglo kravas busiņu, kas ir par 31% vairāk nekā 2017.gadā.
Zemīte pauda, ka ir būtiski runāt par šo transportlīdzekļu kategoriju, jo 98% no transporta emisijām veido autotransports. Pētījumā noskaidrots, ka 96% N1 kategorijas transportlīdzekļu izmanto dīzeļdegvielu, bet 0,5% - ir elektromobiļi.
Tāpat pētījumā secināts, ka pērn 42,2% no Latvijā reģistrētajiem N1 kategorijas automobiļiem tikuši izmantoti katru dienu. Lielākā daļa jeb 52% autovadītāju par biežāko iemeslu, kādēļ kravas busiņi netika izmantoti, minējuši dīkstāvi, kas, iespējams, skaidrojama ar auto izmantošanas sezonalitāti, seko autovadītāja brīvdiena (20,5%) un automobiļa remonts (14,5%). Pārējos gadījumos par neizmantošanas iemeslu norādīts cits iemesls (7,7%) vai arī, ka automobilis ir bijis iznomāts (5,5%).
CSP dati arī liecina, ka 2024.gadā N1 kategorijas automašīnu braucienu skaits veidoja 12,7 miljonus, tostarp 73% no braucieniem bija bez kravas vai busiņš brauca ar darba instrumentiem un iekārtām, bet 27% - ar kravu. Pētījuma dati rāda, ka N1 kategorijā galvenais izmantošanas nolūks Latvijā nav kravu pārvadājumi, bet pakalpojumu sniegšana. Tostarp visvairāk jeb deviņi miljoni braucienu tika veikti ar automobiļiem, kas izmantoti pakalpojumu sniegšanai vai saimnieciskās darbības nodrošināšanai, būvniecībā un privātām vajadzībām.
Savukārt kravas pārvadāšanas nolūkā tika veikti 3,4 miljoni braucienu, bet pasta un kurjeru pakalpojumu sniegšanai - 360 500 braucienu. Ņemot vērā iedzīvotāju blīvumu, gandrīz 60% jeb 7,3 miljoni braucienu tika veikti pilsētu un to svārstmigrāciju zonās, bet pārējie 5,4 miljoni braucienu - ārpus tām.
CSP dati arī liecina, ka N1 kategorijas auto vidējais nobrauktais attālums dienā 2024.gadā bija 74,6 kilometri, savukārt pasta un kurjeru pakalpojumiem izmantoto vieglo kravu auto vidējais nobrauktais attālums dienā bija visgarākais - 124,6 kilometri. Tāpat pētījumā noskaidrots, ka vidēji dienā N1 kategorijas automobiļi pērn pārvadāja 141,4 kilogramus kravu, bet pasta un kurjeru pakalpojumu sniegšanai izmantotie N1 kategorijas auto vidēji dienā pārvadāja 494,3 kilogramus kravu.
Pētījumā secināts, ka gandrīz 50% no Latvijā reģistrētajiem N1 kategorijas auto ir "Volkswagen" un "Renault" markas automobiļi. Izplatītākie "Volkswagen" markas modeļi ir "Caddy", "Transporter" un "Crafter", savukārt "Renault" markas sastopamākie modeļi ir "Master", "Trafic" un "Kangoo".
Pētījuma laikā no Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) transportlīdzekļu reģistra tika atlasīti auto, kas nav vecāki par 25 gadiem un kuriem apsekojuma ceturksnī bija derīga tehniskā apskate, un kas nav specializētā nolūka automobiļi.
Pētījumā piedalījās 6292 vieglo kravas automobiļu īpašnieki.