Menu
 

CSP: Septembrī mēneša inflācija bija 0,2 %

  • Autors:  Centrālā statistikas pārvalde
Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2025. gada septembrī bija par 51,7 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 49,6 %, bet pakalpojumiem – par 55,7 %. Grafika – CSP Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2025. gada septembrī bija par 51,7 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 49,6 %, bet pakalpojumiem – par 55,7 %. Grafika – CSP

2025.gada septembrī, salīdzinot ar 2025.gada augustu, vidējais patēriņu cenu līmenis palielinājās par 0,2 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Būtiskāka ietekme uz cenu pieaugumu, sākoties rudens sezonai, bija apģērbam un apaviem, savukārt cenas samazinājās ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, galvenokārt pasažieru aviopārvadājumiem un degvielai.

Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām 2025. gada septembrī, salīdzinot ar 2025. gada augustu, bija apģērbam un apaviem (+0,2 procentpunkti), veselības aprūpei (+0,1 procentpunkts), ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,1 procentpunkts), izglītības grupai (+0,1 procentpunkts), kā arī ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (−0,2 procentpunkti), mājokļu iekārtai (−0,1 procentpunkts).

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 0,1 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu grupā bija kafijai (+2,6 %) un mājputnu gaļai (+2,3 %). Galvenokārt akciju noslēgumu rezultātā dārgāka bija žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (+1,1 %), piens (+2,0 %), sviests (+2,5 %). Savukārt akciju ietekmē cenas samazinājās sieram un biezpienam (−3,1 %), svaigiem augļiem (−2,3 %) un maizei (−0,6 %), galvenokārt baltmaizei. Lētāki bija kartupeļi (−11,8 %).

Apģērba un apavu grupā cenas vidēji palielinājās par 3,2 %. Sākoties jaunās rudens sezonas sortimenta un kolekcijas preču nonākšanai tirdzniecībā, cenas pieauga apģērbiem par 3,8 %, apaviem – par 2,5 %.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,4 %. Būtiskākais cenu kāpums grupā bija ūdensapgādei (+3,5 %) un kanalizācijas pakalpojumiem (+4,0 %). Vidējais cenu līmenis pieauga arī elektroenerģijai (+0,3 %).

Mājokļa iekārtas grupā cenas samazinājās vidēji par 1,6 %. Akciju ietekmē lētāki bija mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļi (-3,0 %) un mājokļa mēbeles (-1,7 %).

Veselības aprūpes grupā cenas pieauga par 1,6 %. Vidējais cenu līmenis farmaceitiskajiem produktiem pieauga par 2,1 %. Sadārdzinājās arī ārstu speciālistu pakalpojumi (+2,1 %) un zobārstniecības pakalpojumi (+1,5 %).

Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi kļuva lētāki par 1,5 %, ko galvenokārt ietekmēja cenu kritums pasažieru aviopārvadājumiem (−7,0 %) un degvielai (−1,1 %), tai skaitā dīzeļdegvielai – par 1,2 %, benzīnam – par 1,0 % un auto gāzei – par 1,1 %. Lētāki bija arī pasažieru pārvadājumi pa autoceļiem. 

Sākoties jaunajam mācību gadam, cenas pieauga augstākajai izglītībai (+8,0 %).

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, vīnam, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Savukārt cenas samazinājās viesnīcu pakalpojumiem, alum, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem.

Septembrī gada inflācija saglabājās 4,1 % līmenī

2025.gada septembrī, salīdzinot ar 2024.gada septembri, vidējais patēriņa cenu līmenis pieauga par 4,1 %. Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+1,8 procentpunkti), galvenokārt kafijas, mājputnu gaļas, šokolādes, olu, sviesta, žāvētas, sālītas vai kūpinātas gaļas cenu pieaugumam.

Tāpat būtiska ietekme bija ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,7 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,3 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,3 procentpunkti).

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 6,8 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija kafijai (+35,1 %). Cenas pieauga mājputnu gaļai (+20,8 %), šokolādei (+24,0 %), olām (+18,9 %), sviestam (+19,7 %), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+3,4 %). Dārgāka bija arī augu eļļa (+20,5 %), piens (+6,4 %), piena produkti (+4,9 %), svaigi augļi (+4,0 %), konditorejas izstrādājumi (+3,9 %), liellopu gaļa (+27,5 %), maize (+2,1 %), augļu un dārzeņu sulas (+8,3 %), cūkgaļa (+2,8 %), jogurts (+5,0 %). Savukārt lētāki bija svaigi dārzeņi (−2,4 %), cukurs (−12,5 %), svaigas vai atdzesētas zivis (−7,7 %), kartupeļi (−3,4 %), olīveļļa (−5,1 %).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 3,9 %. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 9,6 %. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 0,8 %, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un vīnam. Savukārt lētāks bija alus.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 4,1 %. Gada laikā būtiskākais cenu kāpums bija elektroenerģijai (+10,8 %). Dārgāki bija mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (+7,8 %), dabasgāze (+10,9 %), mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi (+12,3 %), mājokļa īre (+5,9 %), ūdensapgāde (+6,4 %), kanalizācijas pakalpojumi (+8,4 %) un atkritumu savākšana (+6,6 %). Savukārt lētāka bija siltumenerģija (−4,5 %) un cietais kurināmais (−4,1 %).

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis kāpa par 3,7 %. Gada laikā dārgāki kļuva zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi, medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi, farmaceitiskie produkti. 

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 2,6 %, ko noteica degvielas cenu kāpums par 3,1 %. Dīzeļdegviela palika dārgāka par 3,2 %, benzīns – par 0,8 % un auto gāze – par 15,2 %. Gada laikā cenas pieauga arī pasažieru aviopārvadājumiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam. Savukārt lētākas bija lietotas automašīnas.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 5,7 %. Dārgāki bija ēdināšanas pakalpojumi, tai skaitā cenu kāpums bija restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem – par 4,5 %, ēdnīcu pakalpojumiem – par 6,0 % un ātrās ēdināšanas pakalpojumiem – par 7,0 %. Gada laikā sadārdzinājās arī viesnīcu pakalpojumi par 9,6 %.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija telekomunikāciju pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai, pirmsskolas izglītībai, augstākajai izglītībai, apģērbiem, apaviem, atpūtas un sporta pakalpojumiem. Savukārt lētākas bija personiskās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļi, autotransportlīdzekļu apdrošināšana.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.