CSP: Mēneša laikā vidējais patēriņa cenu līmenis samazinājies par 0,3 %
- Autors: Apriņķis.lv
Grafika - CSP
2025.gada novembrī, salīdzinot ar oktobri, vidējais patēriņa cenu līmenis samazinājās par 0,3 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Būtiskākā ietekme uz cenu kritumu bija ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, galvenokārt pasažieru aviopārvadājumiem. Cenas samazinājās pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, lētākai kļūstot kafijai, svaigiem augļiem, sieram un biezpienam, augļu un dārzeņu sulām, pienam, mājputnu gaļai.
Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām novembrī, salīdzinot ar oktobri, bija ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (−0,2 procentpunkti), pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (−0,1 procentpunkts), kā arī dažādu preču un pakalpojumu grupai (+0,1 procentpunkts).
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas samazinājās par 0,5 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kritumu grupā akciju ietekmē bija kafijai (−2,3 %). Kļuva lētāki svaigi augļi (−3,0 %). Galvenokārt akciju ietekmē lētāks bija siers un biezpiens (−2,5 %), augļu un dārzeņu sulas (−6,8 %), piens (−2,8 %), mājputnu gaļa (−1,6 %), žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (−1,0 %), saldējums (−4,0 %), piena produkti (−1,5 %), šokolāde (−1,5 %), brokastu pārslas (−6,0 %), sviests (−2,0 %).
Cenas samazinājās arī kartupeļiem (−5,6 %) un cūkgaļai (−1,0 %). Savukārt cenu kāpums bija svaigiem dārzeņiem (+9,4 %), kā arī žāvētām, kūpinātām vai sālītām zivīm (+6,3 %). Akciju noslēgumu ietekmē dārgāki kļuva makaronu izstrādājumi (+2,9 %) un maize (+0,4 %), liecina CSP dati.
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis samazinājās par 0,5 %. Alkoholisko dzērienu cenas samazinājās par 0,8 %, ko ietekmēja cenu kritums alum un stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, savukārt dārgāks bija vīns. Tabakas izstrādājumu cenas mēneša laikā palielinājās vidēji par 0,1 %.
Veselības aprūpes grupā mēneša laikā vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,5 %. Būtiskākā ietekme uz cenu kāpumu grupā akciju noslēgšanās rezultātā bija farmaceitiskajiem produktiem (+0,8 %).
Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi kļuva lētāki par 1,2 %, ko galvenokārt ietekmēja cenu samazinājums pasažieru aviopārvadājumiem. Degviela sadārdzinājās par 0,6 %, tai skaitā dīzeļdegviela – par 0,9 %, benzīns – par 0,7 %, savukārt auto gāze kļuva lētāka par 1,4 %.
Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas samazinājās par 0,6 %. Būtiskākā ietekme uz samazinājumu bija kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, daiļliteratūras grāmatām un ziediem.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās par 2,0 %. Dārgākas kļuva personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi un uzturēšanās maksa veco ļaužu pansionātos.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kritums bija viesnīcu pakalpojumiem, dabasgāzei, siltumenerģijai, apaviem. Savukārt sadārdzinājās elektroenerģija, apģērbi, kā arī mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļi.
CSP vēsta, ka 2025. gada novembrī, salīdzinot ar 2024. gada novembri, vidējais patēriņa cenu līmenis pieauga par 3,8 %. Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+1,4 procentpunkti), galvenokārt pieaugot kafijas, mājputnu gaļas, olu, šokolādes, konditorejas izstrādājumu, žāvētas, sālītas vai kūpinātas gaļas, liellopu gaļas un maizes cenām. Būtiska ietekme bija arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+1,1 procentpunkts), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,3 procentpunkti).
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 5,2 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija kafijai (+34,2 %). Cenas pieauga mājputnu gaļai (+15,5 %), olām (+19,6 %), šokolādei (+17,2 %), konditorejas izstrādājumiem (+4,7 %), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+2,5 %), liellopu gaļai (+26,6 %), maizei (+2,0 %).
Dārgāki bija arī svaigi augļi (+2,9 %), žāvētas, kūpinātas vai sālītas zivis (+17,9 %), konservētas vai pārstrādātas zivis un jūras velšu izstrādājumi (+8,8 %), piens (+3,1 %), tēja (+12,1 %), jogurts (+4,2 %), atspirdzinošie dzērieni (+7,9 %). Savukārt lētāki bija svaigi dārzeņi (−2,1 %), olīveļļa (−8,9 %), kartupeļi (−6,1 %), milti un citi graudaugi (−3,2 %).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 2,1 %. Tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 9,4 %. Savukārt alkoholisko dzērienu cenas samazinājās par 1,8 %, galvenokārt kļūstot lētākiem stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un alum.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 6,2 %.
Gada laikā būtiskākais cenu kāpums bija elektroenerģijai (+14,2 %). Dārgāki bija mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (+7,8 %), siltumenerģija (+2,0 %), mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi (+10,6 %), mājokļa īre (+6,6 %), ūdensapgāde (+6,7 %), kanalizācijas pakalpojumi (+8,9 %), atkritumu savākšana (+5,1 %) un dabasgāze (+2,2 %). Savukārt lētāks bija cietais kurināmais (−2,3 %).
Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis kāpa par 3,7 %. Gada laikā dārgāki kļuva ārstu speciālistu pakalpojumi, zobārstniecības pakalpojumi, medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi.
Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 2,2 %, ko galvenokārt noteica cenu kāpums degvielai (+2,5 %), tai skaitā dīzeļdegvielai – par 3,5 %, auto gāzei – par 9,6 %, savukārt benzīnam vidējais cenu līmenis saglabājās nemainīgs. Gada laikā pieauga cenas citiem pakalpojumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, pasažieru aviopārvadājumiem. Savukārt lētākas bija lietotas automašīnas.
Pēc CSP datiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 5,4 %. Dārgāki bija ēdināšanas pakalpojumi, tai skaitā cenu kāpums bija restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem (+4,9 %), ēdnīcu pakalpojumiem (+6,2 %) un ātrās ēdināšanas pakalpojumiem (+8,2 %). Cenas pieauga viesnīcu pakalpojumiem (+2,7 %).
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija telekomunikāciju pakalpojumiem, apģērbiem, televīzijas abonēšanas maksai, pirmsskolas izglītībai, augstākajai izglītībai, uzturēšanās maksai veco ļaužu pansionātos, atpūtas un sporta pakalpojumiem un juvelierizstrādājumiem. Savukārt lētākas bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi, ziedi, autotransportlīdzekļu apdrošināšana.
Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2025. gada novembrī bija par 51,9 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 50,0 %, bet pakalpojumiem – par 55,3 %, vēsta CSP.

