Pusei jauniešu jau ir savs auto, katrs sestais to nevēlas vispār
- Autors: Apriņķis.lv

Lai gan varētu šķist, ka jaunieši visbiežāk pārvietojas ar sabiedrisko transportu, divriteni vai kājām, “SEB bankas” veiktā aptauja liecina, ka 51% jauniešu jau ir iegādājušies savu privāto automašīnu. Lielākā daļa (56%) kā savu pirmo automašīnu izvēlas jau iepriekš lietotu, kuru visbiežāk pērk par uzkrājumiem.
Arī sabiedriskais transports un pastaigas joprojām ir jauniešu vidū bieži izmantoti pārvietošanās veidi, īpaši Rīgā – tur jauniešu īpatsvars, kuri izmanto sabiedrisko transportu, ir lielāks par privātā auto vadītājiem (attiecīgi 47% un 36%). Turpretī ārpus galvaspilsētas jaunieši lielākoties izvēlas pārvietoties ar savu privāto automašīnu – attiecīgi ap 60% brauc ar auto un ap 17% – sabiedrisko transportu.
Ja jaunietis pārvietojas ar savu privāto auto, tad lielākā daļa (56%) respondentu norāda, ka tas ir jau iepriekš lietots transporta līdzeklis, kas iegādāts par uzkrājumiem (37%).
19% vīriešu norāda, ka viņiem auto vēl nav, taču plāno to iegādāties, bet 21% sieviešu uzskata, ka viņām auto nav nepieciešams. 25 līdz 29 gadu vecumā paliek populārāka mazlietotu (līdz 5 gadiem) automašīnu iegāde, kas izmaksā dārgāk, tomēr šāds auto spēj kalpot ilgāk. Pieaugot vecumam un ienākumiem, jaunieši ir gatavāki investēt lielākas summas savās automašīnās.
Jaunieši, izvēloties automašīnu, vispirms pievērš uzmanību praktiskiem un finansiāliem apsvērumiem. Ņemot vērā jauniešu vēlmi izvēlēties transporta līdzekli, kas iekļaujas viņu budžetā, svarīgākais faktors ir automašīnas iegādes cena, kuru kā galveno kritēriju norāda 58% jauniešu. Ne mazāk svarīgs ir arī automašīnas uzturēšanas izmaksas, ko kā kritēriju norāda 56% jauniešu. Tas ietver ne vien degvielas patēriņu, bet arī iespējamos remonta izdevumus, kas var ievērojami ietekmēt automašīnas kopējās izmaksas ilgtermiņā.
Tikai pēc finansiālajiem aspektiem seko transportlīdzekļa drošība un ērtība, ko norāda 37% respondentu.
Automašīnas zīmols un izskats arī ir viens no kritērijiem, kas gan ir būtiskāks vīriešiem – 31% vīriešu šos aspektus uzskata par svarīgiem, salīdzinot ar 23% sieviešu.