ATD būs jāslēdz līgumu ar "Pasažieru vilcienu" par pārvadājumiem pa dzelzceļu līdz 2032.gada beigām
- Autors: LETA

Sabiedriskā transporta padome piektdien uzdeva Autotransporta direkcijai (ATD) noslēgt tiešā pasūtījuma līgumu ar AS "Pasažieru vilciens" (PV) par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu pa dzelzceļu no nākamā gada sākuma līdz 2032.gada 31.decembrim.
Vienlaikus padome ATD uzdeva turpināt darbu pie iekšzemes dzelzceļa pārvadājumu tirgus atvēršanas konkurencei.
Padome uzdeva ATD piešķirt PV tiesības sniegt sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutos laika periodā no 2025.gada 1.janvāra līdz 2032.gada 31.decembrim, paredzot iespēju pakalpojuma pasūtījuma līguma termiņu pagarināt ne ilgāk kā līdz 2034.gada 31.decembrim.
ATD Juridiskās daļas vadītājs Māris Skudra norādīja, ka šogad 31.decembrī beigsies ATD un PV līgums par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu starppilsētu nozīmes maršrutos pa dzelzceļu, tādējādi, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pārvadājumu pa dzelzceļu nepārtrauktību, to ir nepieciešams pagarināt.
Viņš arī sacīja, lai iekšzemes dzelzceļa tirgu atvērtu konkurencei, ir jāveic virkne pasākumu, Ministru kabinetam, Satiksmes ministrijai (SM), ATD un Sabiedriskā transporta padomei pieņemot attiecīgus lēmumus.
Tostarp ir jāizstrādā un jāapstiprina dzelzceļa ritošā sastāva nodrošinājuma modelis un secīgi jāizstrādā dzelzceļa ritošā sastāva uzturēšanas modelis, kā arī jāizstrādā un jāapstiprina Sabiedriskā transporta plāns Rīgas metropoles areālam. Tāpat, ievērojot Sabiedriskā transporta plānu Rīgas metropoles areālam un pieņemto lēmumu par turpmāku dzelzceļa ritošā sastāva nodrošinājuma un uzturēšanas modeli, ir jāveic atkārtota tirgus izpēte. Vienlaikus tirgus izpēte jāveic arī kontekstā ar "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas attīstību un pakalpojuma nodrošināšanas modeli šajā līnijā, informēja Skudra.
Padome uzdeva ATD no 2025.gada reizi divos gados informēt Ministru kabinetu par progresu iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumu tirgus atvēršanā konkurencei.
Attiecībā uz tirgus atvēršanu konkurencei Skudra arī norādīja, ka atbilstoši tirgus izpētes rezultātiem būs jāizstrādā atklāta konkursa dokumentācija un jāveic konkurss. ES mēroga atklāta konkursa organizēšanai un līguma noslēgšanai būs nepieciešami divi līdz trīs gadi. Savukārt atbilstoši konkursa rezultātiem būs jāīsteno sagatavošanās fāze sabiedrisko pārvadājumu nodrošināšanas sākšanai.
Viņš norādīja, ka 2024.gada pieejamā informācija liecina, ka jauna ritošā sastāva iegāde šobrīd aizņem vidēji sešus gadus.
Vienlaikus ATD pārstāvis informēja par izstrādāto līgumu starp ATD un PV, kur ir veikti būtiski uzlabojumi, tostarp ir noteiktas kvalitātes prasības un definēti pakalpojuma kvalitātes rādītāji, ieviestas prasības pakalpojumu nepārtrauktības plāna esamībai, ieviests process ATD vadošai lomai vilcienu kustības sarakstu izstrādē, kā arī jaunas prasības informācijas sniegšanai par pakalpojumiem.
Līgumā ir ieviesta arī plaša līgumsodu sistēma, lai nodrošinātu pakalpojumu sniegšanas kvalitāti un pasūtītājam būtu iespēja vērsties pret pārvadātāju situācijās, kad pakalpojums tiek sniegts neatbilstoši līgumam. Tāpat līgumā noteikti vairāki līguma izpildes kontroles aspekti, tostarp PV izmaksas, ieņēmumi, pakalpojuma izpildes kvalitāte, ritošā sastāva atbilstība līguma prasībām un citi.
Skudra arī norādīja, ka PV sadarbībā ar ATD ir jāizstrādā vairāki pakalpojumu kvalitāti nodrošinoši dokumenti, piemēram, pieejamības nodrošināšanai, drošības apdraudējumu pārvaldības standarts un citi. "Šie dokumenti ir izstrādes stadijā, un tiks izstrādāti nākamā gada laikā. Pēdējās darbības būs jāsaskaņo līdz 2026.gada pirmā ceturkšņa beigām," viņš minēja.
Līgums arī paredz vienoties par kārtību, kādā notiek Eiropas Savienības struktūrfondu ietvaros par publiskajiem līdzekļiem iegādāto un PV rīcībā esošo pamatlīdzekļu nodošana ATD vai ATD izvēlētajam sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējam turpmākai sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai pēc tirgus atvēršanas.
SM Dzelzceļa politikas un infrastruktūras departamenta direktora vietnieks, Dzelzceļa nodaļas vadītājs Patriks Markēvičs pauda, ka, pieņemot šo lēmumu, padomei ir jāiezīmē ļoti konkrēts ceļš, kā Latvija iet uz tirgus atvēršanu konkurencei, jo šis pasākums patlaban ir tikai "piespiedu", jo ir nepieciešams veikt vairākas darbības, kas aizņem ilgāku laika periodu, tādējādi izmantojot esošo pārvadātāju.
Viņš ieteica līgumā ierakstīt normas, ja iepirkums notiek ātrāk, tad attiecīgi līgums ar PV tiek koriģēts.