Foto: Pakalpojumu hakatonā Siguldā vidusskolēni izstrādā idejas, kā piesaistīt vairāk jauniešu STEM jomai
- Autors: Apriņķis.lv

22. un 23.maijā Siguldas novada Jaunrades centrā norisinājās Siguldas novada Digitālā centra un nodibinājuma “IT izglītības fonds” rīkotais hakatons vidusskolas vecuma jauniešiem, kuri apgūst dizainu un tehnoloģijas, informē Siguldas novada pašvaldībā. Skolēni komandās izstrādāja un prezentēja idejas pakalpojumiem dota izaicinājuma atrisināšanai: kā mēs varētu motivēt jauniešus interesēties par STEM jomu un veicināt, lai vairāk no viņiem izvēlas karjeru šajā nozarē. Komandām bija iespēja uz izaicinājumu skatīties kādā no skatpunktiem un izstrādāt idejas risinājumam – kā rīkoties skolai, pašvaldībai, nevalstiskajai organizācijai vai tehnoloģiju uzņēmumam.
Pasākuma laikā norisinājās lekcijas un meistarklases, kuru mērķis bija sniegt padziļinātāku ieskatu pakalpojuma idejas izstrādē un prototipēšanā, gan arī kā izstrādāto ideju veiksmīgi prezentēt. Lekcijas “Kas ir pakalpojumu dizains? Pakalpojuma izstrādes soļi” un “Kā prototipēt pakalpojumu?” vadīja servisa dizaineres un lietotāju pieredzes pētnieces, apvienības “Raccoonery” dibinātājas Jeļena Solovjova un Madara Zelčāne. Savukārt ieteikumus veiksmīgai idejas prezentēšanai skolēnu komandām sniedza Siguldas novada Digitālā centra izglītības projektu un programmu koordinatore Karīna Anna Lapiņa.
Hakatonā piedalījās komandas no Mālpils vidusskolas, Rīgas Juglas vidusskolas un Siguldas pilsētas vidusskolas. Iedrošinājumu komandām un ieteikumus ideju attīstīšanai sniedza mentori – Kristīne Mežale ("Accenture Baltics"), Sandra Dārzniece (IT izglītības fonds), Edgars Bajaruns (Siguldas novada Digitālais centrs), Diāna Butina ("Riga TechGirls"), Inese Zlaugotne ("Radošuma pils") un Karīna Anna Lapiņa (Siguldas novada Digitālais centrs).
Divu dienu laikā izstrādātās idejas tika prezentētas žūrijas komisijai, kuras sastāvā bija Anda Priedīte, IT Izglītības fonda izpilddirektore, Madara Liepiņa, Siguldas novada Digitālā centra digitalizācijas projektu vadītāja, Annemarija Irbīte, programmētāja un interešu izglītības skolotāja, un Dairis Rihards Irbe, mehānikas inženieris un zinātniskais asistents Rīgas Tehniskajā universitātē, elektronikas un robotikas pasniedzējs, vēsta pašvaldībā.
“Ideju tiltotāji” (Mālpils vidusskola) izstrādāja ideju nevalstiskai organizācijai “KAMP”, kura risina izaicinājumu “Kā skolotāji var ieinteresēt jauniešus STEM mācību stundās?”. “KAMP” nodrošina STEM jomas mācību priekšmetu pasniegšanai nepieciešamā inventāra nomu, organizē ziedošanas kampaņas, kuru laikā ikvienam ir iespēja papildināt noliktavu ar noderīgiem materiāliem.
“Kachow” (Siguldas pilsētas vidusskola) strādāja pie izaicinājuma “Kā mēs ar IT uzņēmuma palīdzību varētu palīdzēt jauniešiem ieraudzīt STEM jomu no dažādiem skata punktiem?”. Komanda izstrādāja ideju pasākumiem “STEM Up”, kuru laikā skolēni varēs praktiski iesaistīties darbnīcās, tikties ar nozares profesionāļiem un uzzināt par karjeras iespējām STEM jomā. Pasākumu mērķis ir piesaistīt jauniešus un mainīt viņu skatpunktu uz STEM nozarēm, iepazīstinot viņus ar to dažādību un parādot, ka jebkuram ir iespēja saistīt savu nākotni ar tām.
“Trubadūri” (Siguldas pilsētas vidusskola) izstrādāja risinājumu izaicinājumam “Kā mēs varētu vidusskolas vecuma jauniešiem rast interesi par STEM jomu?” “MIL (mācīties, interesēties, lepoties)” ir ikgadējs izglītojošs festivāls, kas vērš uzmanību uz dažādām STEM jomām, tādām kā fizika, ķīmija, matemātika, programmēšana. Visa festivāla laikā jauniešiem būs iespēja pildīt uzdevumus saistībā ar STEM, lai padziļinātu interesi par to, un piedalīties grupu konkursā ar galveno balvu — ekskursiju uz IT uzņēmuma biroju.
“Susļiki” (Rīgas Juglas vidusskola) strādāja pie jautājuma “Kā mēs varētu nodrošināt praktiskus piemērus, kas parādītu, cik radošs, interesants un nozīmīgs STEM var būt?” Izaicinājuma atrisināšanai tika radīta ideja par konkursu skolēniem no visas Latvijas, kurā sešu mēnešu laikā skolēni izstrādā savu lietotnes prototipu un var iegūt iespēju piedalīties vasaras praksē uzņēmumā, kas ir konkursa atbalstītājs.
“Sarrauj” (Siguldas pilsētas vidusskola) risināja izaicinājumu “Kā mēs varētu popularizēt ķīmiju skolēnu vidū?” Komanda izstrādāja ideju nevalstiskajai organizācijai, kura četras reizes gadā rīkotu interaktīvus ķīmijas STEM pasākumus “Ķīmija ap mums” 7.–9.klašu skolēniem, lai veicinātu ķīmijas popularizēšanu un parādītu tās nozīmi ikdienas dzīvē. Pasākumi būtu praktiski un izglītojoši, lai iedvesmotu jauniešus izvēlēties ķīmiju nākotnes studijām un karjerai.
“Kapama” (Mālpils vidusskola) izstrādāja ideju izaicinājuma “Kā mēs varētu STEM jomas priekšmetus padarīt saistošākus 8.–12.klašu skolēnu vidū?” risināšanai. Komandas ideja ir rīkot STEM festivālu vidusskolēniem, ģimenēm, cilvēkiem, kuri ir studiju meklējumos. Festivāla ietvaros cilvēki varēs vairāk izzināt STEM jomu, kurā būs uzdevumi ar punktu sistēmu, aktivitātes, tirdziņi, mūziķi u.c.
1.vietu ieguva “Ideju tiltotāji” no Māpils vidusskolas, 2.vietu – “Sarrauj” no Siguldas pilsētas vidusskolas, bet 3.vietā ierindojās “Kapama” no Mālpils vidusskolas, stāsta pašvaldības pārstāvji.