Vecāku un speciālistu organizācijas aicina paplašināt viedierīču lietošanas ierobežojumus arī 7.–12.klasē
- Autors: Apriņķis.lv

Sabiedrisko organizāciju, pedagogu un ārstu pārstāvji nosūtījuši vēstuli izglītības un zinātnes ministrei Dacei Melbārdei, aicinot ieviest viedierīču lietošanas ierobežojumus valsts skolās ne tikai 1.–6. klasē, bet arī 7.–12. klasē, sākot ar 2026./2027. mācību gadu.
Iniciatīvas autori uzsver, ka, lai gan valdības lēmums liegt skolēniem jaunākajās klasēs izmantot viedierīces mācību procesā ir nozīmīgs solis, problēmas būtiski skar arī vecāko klašu audzēkņus. Skolās aizvien biežāk novērojamas grūtības koncentrēties, digitālās atkarības pazīmes, sociālās izolācijas pieaugums, kā arī trauksmes un depresijas izplatība, kas saistīta ar sociālo tīklu saturu.
“Pusaudžu smadzenes ir īpaši jutīgas pret digitālo kairinājumu, un nekontrolēta viedierīču lietošana var negatīvi ietekmēt viņu emocionālo un intelektuālo attīstību. Skolās mēs arvien biežāk redzam uzmanības traucējumus, atkarības pazīmes un pieaugošu trauksmi, īpaši sociālo tīklu lietošanas kontekstā,” uzsver bērnu ķirurgs un iniciatīvas iesniedzējs Ģirts Aleksejevs.
“Pusaudžu periods ir īpaši jutīgs uz digitālajiem kairinājumiem, un pārmērīga ierīču lietošana šajā vecumā var radīt ilgtermiņa sekas gan emocionālajā, gan intelektuālajā attīstībā,” uzsver Ģirts Aleksejevs.
Iniciatīvas autori norāda, ka ārvalstu piemēri apliecina šādu ierobežojumu efektivitāti. Albānijā valdība uz laiku aizliegusi lietotni TikTok pēc bažām par tās ietekmi uz jauniešiem, bet Austrālijā jau kopš 2023. gada spēkā ir valsts mēroga viedierīču aizliegums skolās, kas devis pozitīvus rezultātus.
“Šāda iniciatīva Latvijā varētu palīdzēt uzlabot mācību rezultātus, mazināt mobingu un digitālo agresiju, veicināt sociālo prasmju un emocionālās inteliģences attīstību, kā arī būtiski uzlabot skolēnu psihisko veselību,” skaidro Inga Akmentiņa-Smildziņa, “Vecāku organizācijas mammām un tētiem” vadītāja.