Pedagogi vēstulē parlamentāriešiem vērš uzmanību uz skolotāju lomu tālmācībā
- Autors: LETA
Foto - pixabay.com
Vairāk nekā 100 pedagogi no dažādām Latvijas tālmācības skolām nosūtījuši atklātu vēstuli Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijai, paužot bažas par skolotāju lomu tālmācībā.
Vēstulē pedagogi norāda, ka tālmācības izglītības īstenošanā būtisku lomu ieņem skolotāji, kuri nodrošina mācību procesa organizēšanu, metodisko vadību, konsultācijas, kā arī skolēnu progresa uzraudzību, izmantojot digitālos saziņas un mācību rīkus. Pedagogi uzskata, ka tālmācība nav pielīdzināma pašmācībai.
Skolotāji norāda, ka Izglītības likumā spēkā esošā tālmācības definīcija, kas uzsver izglītojamā patstāvīgu mācību darbu, izmantojot strukturētus mācību materiālus un saziņas līdzekļus, pilnībā neatspoguļo reālo mācību procesa norisi tālmācībā.
Vēstulē arī minēts, ka daļa skolēnu tālmācību izvēlas veselības apsvērumu, ģimenes apstākļu, uzturēšanās ārzemēs vai ikdienas grafika dēļ, un pedagogi nodrošina atbalstu, lai skolēni varētu turpināt mācības un pabeigt izglītības programmas.
Vēstulē paustas bažas, ka definīcija bez skolotāja lomas skaidra iekļāvuma var ietekmēt tālmācības skolu finansēšanu no valsts budžeta mērķdotācijām. Pedagogi aicina likumdevējus tālmācības regulējumā ņemt vērā skolotāju lomu mācību procesā, kā arī vērtējot izmaiņas skolu finansēšanas un pedagogu atalgojuma modelī.
Kā vēstīts, Saeima septembra sākumā otrajā lasījumā atbalstīja grozījumus Izglītības likumā, kas paredz būtiski ierobežot tālmācības pieejamību pamatizglītības pirmajā posmā - 1. līdz 6. klašu skolēniem.
Līdztekus grozījumi paredz, ka tālmācība 1. līdz 6. klasē varētu būt pieļaujama tiem skolēniem, kuri ar ģimeni pārcēlušies uz dzīvi ārvalstīs vai kuru vecāks vai aizbildnis pilda diplomātisko vai konsulāro dienestu ārvalstīs, ir Latvijas pārstāvis starptautiskajās organizācijās un institūcijās. Tālmācības iespēju iecerēts saglabāt arī tiem bērniem, kuri vecāks vai aizbildnis dienē profesionālajā dienestā vai ir nosūtīts pildīt dienestu vai profesionālo kompetenci ārvalstīs.
Kārtību un nosacījumus, kādos skolas varēs īstenot mācības tālmācībā, noteiks Ministru kabinets (MK), ietverot arī prasības tehniskajai videi un mācību materiālu sagatavošanai, kā arī skolēnu regulārai ikdienas darbībai un atbalstam izglītojamajiem, paredzot tiešā kontakta īpatsvaru un kvalitātes nosacījumus.

