LVC: Turpinoties snigšanai, braukšanas apstākļi uz valsts autoceļiem ir apgrūtināti (papildināta)
- Autors: Apriņķis.lv

Piektdien visā valsts teritorijā turpinās snigšana, braukšanas apstākļi uz valsts autoceļiem ir apgrūtināti, īpaši Latvijas ziemeļu daļā. Lai uzlabotu braukšanas apstākļus, patlaban uz valsts autoceļiem strādā vairāk nekā 180 VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” (LAU) ziemas dienesta tehnikas vienības, informēja VSIA “Latvijas Valsts ceļi” (LVC).
Autobraucējiem jārēķinās, ka satiksme visas dienas garumā būs stipri palēnināta, aicinām plānot papildu laiku ceļā.
Īpaši sarežģīti braukšanas apstākļi izveidojušies uz Tallinas šosejas (A1) posmā no Tūjas pagrieziena līdz Igaunijas robežai, apgrūtināti braukšanas apstākļi ir uz visiem valsts galvenajiem, reģionālajiem autoceļiem.
Grūti izbraucami patlaban ir vietējās nozīmes autoceļi, kur ir maza satiksmes intensitāte un kuru tīrīšana notiek tikai pēc tam, kad ir notīrīti visi pārējie valsts ceļi.
Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs prognozē, ka dienas laikā virs Rīgas līča turpinās veidoties gubu mākoņi, un intensīvu snigšana daudzviet turpināsies, autovadītājiem jārēķinās, ka redzamība uz ceļa var būt mazāka par 500 m. Biezā sniega sega var veicināt arī koku lūšanu.
LVC aicina autovadītājus rēķināties, ka sniega kārta un apledojums var atkārtoti veidoties uz ceļa arī pēc ziemas uzturēšanas dienesta darba, tādēļ jāizvēlas autoceļa seguma stāvoklim atbilstošs braukšanas ātrums un distance, un jārēķinās ar papildu laiku ceļā.
Pēc snigšanas beigām valsts galvenie autoceļi no sniega ir jānotīra trīs stundu laikā, savukārt uz mazāk noslogotiem ceļiem šiem darbiem tiek dots līdz pat 24 stundām. Ceļu tīrīšana notiek prioritārā secībā, un ceļus ar mazāku satiksmes intensitāti iztīra vēlāk, norāda LVC.
Valsts ceļu uzturēšana snigšanas laikā
Snigšanas laikā autoceļu uzturētāji veic valsts autoceļu tīrīšanu, bet, tā kā sniega kārta uz autoceļa veidojas nepārtraukti, ceļi paralēli tiek kaisīti arī ar sāli, kas neļauj piebrauktajam sniegam pārvērsties ledū.
Automašīnas riepas uzsilda ceļa virsmu un no jauna uzsnigušais sniegs kūst, bet, tā kā gaisa temperatūra ir zemāka par ceļa seguma temperatūru, izkusušais sniegs sasalst un pārvēršas ledū. Tas var radīt daudz bīstamas situācijas uz ceļa, jo izveidojušos ledus kārtu no ceļa notīrīt ir ļoti grūti. Bet sāls reaģenta ietekmē ledus uz ceļa neveidojas.
LVC atgādina, ka ceļi tiek tīrīti prioritārā secībā, jo lielāka satiksmes intensitāte, jo biežāk ceļus kopj. Jārēķinās, ka intensīvas snigšanas laikā ceļi ar vismazāko satiksmes intensitāti var būt īpaši grūti izbraucami, jo uz tiem uzturēšanas darbus veic tikai pēc tam, kad sniegs notīrīts uz visiem pārējiem valsts autoceļiem.
Vienu reizi notīrīt sniegu no visiem valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem izmaksā aptuveni 110 000 eiro, savukārt nokaisīt šos pašus ceļus ar reaģentu vienu reizi – aptuveni 97 000 eiro. Intensīvas snigšanas laikā vienas dienas ziemas uzturēšanas izmaksas valsts autoceļiem lēšamas līdz pat 500 000 eiro.
Sniega kārta uz asfaltētajiem ceļiem ir pieļaujama visu ziemu. Intensīvas snigšanas laikā sniega kārta veidojas atkārtoti. Pilnībā ceļi tiek notīrīti tikai pēc snigšanas beigām, tas ir jāizdara 3 līdz 24 stundu laikā, atkarībā no ceļa uzturēšanas klases.
Jāņem vērā, ka sniegotā ziemā uz asfaltētā ceļa brauktuves neliels sniega daudzums būs vienmēr – tas rodas satiksmes iespaidā, no autoceļa nomalēm, no autotransporta, kā arī pēc sniega tīrīšanas palikusī piebrauktā sniega kārta. Tas viss kopā arī veido nelielo sniega sajaukumu ar smiltīm/sāli, kamēr sāls iedarbojas. Viss biežāk uzturētājs izmanto tehniku, kurai priekšā ir novietota lāpsta, bet aizmugurē – kaisītājs. Tā vienlaicīgi ceļš tiek gan tīrīts, gan kaisīts ar reaģentu.
Savukārt ceļus ar grants segumu ziemā uztur ar piebrauktu sniega kārtu, kura veidojas satiksmes rezultātā. Piebraukto sniegu rievo, bet bīstamos posmus – pagriezienus un uzkalnus – kaisa ar smilti.
(papildināta no 8.rindkopas)