Vidzemes plānošanas reģions iebilst pret Latvijas dzelzceļa tīkla attīstības plāna izmaiņām
- Autors: LETA

Vidzemes plānošanas reģions (VPR) ir izteicis būtiskus iebildumus pret valdības izsludināto ziņojumu par Latvijas dzelzceļa tīkla attīstību 2021.-2027.gada Eiropas Savienības daudzgadu budžeta periodā, jo tajā vairs nav paredzētas investīcijas Vidzemes reģiona dzelzceļa infrastruktūras attīstībai, aģentūru LETA informēja VPR komunikācijas speciāliste Anita Āboliņa. Kā norāda VPR Attīstības padome, tas būtiski kavēs reģiona mobilitātes un attīstības iespējas.
VPR uzsver, ka dzelzceļa attīstība ir izšķiroša, lai nodrošinātu ilgtspējīgu mobilitāti reģionā un veicinātu iedzīvotāju labklājību. Iepriekšējo gadu pieredze rāda, ka, uzlabojot vilcienu kustības ātrumu un grafikus, būtiski palielinās pasažieru skaits. Piemēram, Rīga-Cēsis ekspreša reisā pasažieru skaits pieaudzis par 35%, kas norāda uz dzelzceļa attīstības nozīmīgumu reģiona iedzīvotāju mobilitātei.
VPR Attīstības padome jau 2023.gada jūlijā norādīja uz nepieciešamību nodrošināt bateriju vilcienu ekspluatāciju un uzlādes infrastruktūru ne tikai līdz Siguldai, bet arī līdz Valmierai. Tas ļautu pakāpeniski atteikties no novecojušajiem dīzeļvilcieniem un pāriet uz videi draudzīgāku transporta sistēmu, kas saskan ar VPR attīstības programmas mērķiem. Tomēr, kā secinājis VPR, jaunajā plānā investīcijas Vidzemes dzelzceļa infrastruktūras uzlabojumiem nav paredzētas, un arī lēmums par bezemisiju vilcienu iegādi ir atcelts.
Septembrī VPR nosūtījis oficiālu vēstuli, aicinot Satiksmes ministriju (SM) un valdību pārskatīt ziņojuma redakciju. Līdz nepieciešamo izmaiņu veikšanai, VPR nesaskaņo un lūdz nevirzīt izsludināto tiesību aktu projektu tālākais izskatīšanai, kamēr netiks paredzēti finanšu līdzekļi Vidzemes reģiona dzelzceļa infrastruktūras un mobilitātes attīstībai.
Kā vēstīts, SM sagatavotajā informatīvajā ziņojumā par Latvijas dzelzceļa tīkla attīstību 2021.-2027.gada ES daudzgadu budžeta periodā ir izklāstīti SM priekšlikumi esošā dzelzceļa tīkla un "Rail Baltica" projekta turpmākai integrētai attīstībai.
Ministrijā norāda, ka, pārskatot Eiropas Savienības (ES) fondu finansējumu plānoto dzelzceļa attīstības projektu portfeli, secināts, ka bezemisijas dzelzceļa infrastruktūras attīstības projekts nevar tikt īstenots atbilstoši Atveseļošanās fonda (AF) finansēšanas noteikumiem, jo nav pieejamas nepieciešamās ražošanas jaudas elektroapgādes apakšstaciju un citu projektam būtisku komponenšu ražošanai noteiktajos termiņos.
Attiecīgi SM rosina atteikties no bezemisijas jeb BEMU vilcienu iegādes, jo to ekspluatācija nav iespējama bez pielāgotas dzelzceļa infrastruktūras. Tāpat tika ņemts vērā, ka bezemisijas vilcienu iepirkumā noskaidrots tikai viens pretendents un tādējādi nav iespējams piedāvāto cenu salīdzināt ar citu tirgus spēlētāju piedāvājumiem, lai racionāli rīkotos ar pieejamo finansējumu.
Pārvērtējot BEMU programmu, SM ir secinājusi, ka piedāvātie risinājumi bez būtiskām papildu investīcijām elektrifikācijas infrastruktūrā nav optimāli satiksmes organizācijai tālajos maršrutos - Daugavpils, Rēzekne, Zilupe un Liepāja.
Iepriekš Autotransporta direkcijā (ATD) informēja, ka BEMU vilcienu iegādes iepirkumā turpina vērtēt personu apvienības "Škoda Transportation - Škoda Vagonka" ("Škoda") piedāvājumu. Iepirkumu ATD izsludināja 2022.gada aprīlī.
Izmantojot ES fondu un Latvijas valsts budžeta līdzekļus, bija paredzēts iegādāties deviņus bateriju elektrovilcienus. Iepirkuma dokumentācijā ir paredzēta iespēja papildu finanšu iespēju rašanas gadījumā iegādāties vēl papildu vienības.
Tāpat vēstīts, ka 2023.gada martā valdība atbalstīja BEMU vilcienu iegādei nepieciešamo priekšfinansējumu līdz 74,4 miljoniem eiro, kā arī pievienotās vērtības nodokļa (PVN) segšanai nepieciešamo 15,624 miljonu eiro piešķiršanu SM no valsts budžeta pēc vajadzības līdz 2026.gada beigām.
Tika plānots, ka septiņi ar AF atbalstu iegādātie vilcieni tiktu piegādāti līdz 2026.gada beigām un kursētu Rīgā un Pierīgā, savukārt vēl divu vilcienu iegādi tika plānots līdzfinansēt no ES fondu 2021.-2027.gada finansējuma, tostarp Kohēzijas fonda finansējuma, un izmantot neelektrificētajās līnijās.