Siguldas novada iedzīvotāju aptauja: 85% apmierināti ar dzīvi novadā
- Autors: Apriņķis.lv

No 9.janvāra līdz 10.februārim Siguldas novadā tika veikta iedzīvotāju aptauja, lai noskaidrotu, kā novada iedzīvotāji vērtē dzīvi savā apdzīvotajā vietā, kā arī pašvaldības darbu un sniegtos pakalpojumus. Kopumā aptaujā piedalījās 524 personas. Apkopotie dati ļauj iezīmēt gan novada stiprās puses, gan jomas, kuras nepieciešams attīstīt, informē Siguldas novada pašvaldībā.
Aptauja tika izstrādāta, ņemot vērā Siguldas novada pašvaldības Attīstības programmas īstenošanas uzraudzības ziņojumu. Aptaujas jautājumus sagatavoja un datu apstrādi veica Vidzemes Augstskolas pētnieki. Aptauja bija anonīma, un tās rezultātus pašvaldība izmantos tikai apkopotā veidā.
Apmierinātība ar dzīvi Siguldas novadā tiek vērtēta augstu – teju 85% aptaujāto ir apmierināti vai gandrīz apmierināti ar dzīvi Siguldas novadā. Aptuveni 60% aptaujāto ir apmierināti ar pašvaldības darbu. Pozitīvi tiek vērtēta darbinieku profesionalitāte un atsaucība, kā arī klientu apkalpošanas centru pieejamība un funkcionalitāte. Respondentu atbildes parāda, ka nepieciešams attīstīt iedzīvotāju iesaisti un informētību par pašvaldības un to struktūrvienību pieņemtajiem lēmumiem un darbu. Pašvaldībai jāveicina procesi, kas palīdz radīt jaunas darba vietas, rezultātus skaidro pašvaldības pārstāvji.
Izglītības pieejamība un kvalitāte kopumā Siguldas novadā tiek vērtēta pozitīvi. Lielākā daļa respondentu apstiprina, ka pirmsskolas, pamatskolas un vispārējās izglītības iestādes atrodas viņu dzīvesvietas tuvumā un ir viegli sasniedzamas. Pozitīvi tiek vērtēta arī vispārējās un interešu izglītības kvalitāte – vairāk nekā 85% to uzskata par labu vai ļoti labu. Respondentu skatījumā, ir jāattīsta mūžizglītības piedāvājums, kā arī pieaugušo izglītības joma.
Veselības aprūpes pakalpojumu, tai skaitā rehabilitācijas pakalpojumu un Siguldas slimnīcas pakalpojumu, kvalitāte un sasniedzamība tiek vērtēta augstu – apmēram 70% respondentu uzskata, ka pakalpojumi ir kvalitatīvi un ērti pieejami. Veselības aprūpes jomā jāpanāk gaidīšanas rindu laika samazinājums un vairāk jāattīsta sociālās palīdzības sniegšana.
Kultūras dzīve Siguldas novadā tiek vērtēta kā bagātīga un pieejama. Lielākā daļa respondentu atzīst, ka novadā pieejamie kultūras pasākumi atbilst viņu interesēm, un gandrīz 84% ir apmierināti ar to saturu un tematiku. Īpaši pozitīvs vērtējums piešķirts pasākumu norises vietu sasniedzamībai – ap 87% norādījuši, ka tās ir ērti pieejamas. Attiecībā uz finansiālo pieejamību kultūras piedāvājumam vairāk nekā 77% aptaujāto pasākumu cenas uzskata par optimālām. Ievērojama daļa respondentu augstu novērtē iespēju piedalīties amatiermākslas kolektīvos – koros, deju grupās vai teātrī. 87% aptaujāto uzskata, ka šādas iespējas novadā pastāv, un vairākums arī norāda, ka kolektīvu darbība notiek piemērotā laikā un vietā. Augstu novērtēts bibliotēku darbs un to sniegto pakalpojumu pieejamība.
Vairāk nekā 80% aptaujāto uzskata, ka novadā tiek rīkoti interesanti, finansiāli pieejami un saistoši sporta pasākumi. Liela daļa iedzīvotāju ir apmierināti ar sporta infrastruktūru, piemēram, sporta hallēm, trenažieru zālēm vai baseiniem. 75% respondentu uzskata, ka pašvaldība aktīvi veicina veselīgu dzīvesveidu, piemēram, organizējot tematiskus pasākumus, informatīvas kampaņas vai piedāvājot pieejamus sporta treniņus dažādām vecuma grupām. Nepieciešams attīstīt brīvā laika pavadīšanas iespējas telpās, jo šī piedāvājuma novērtējums ir zemāks nekā brīvā laika pavadīšanas iespējām āra vidē, secina pašvaldībā.
Sabiedriskās kārtības un drošības joma novadā kopumā vērtēta pozitīvi. Augstu novērtēta arī sadarbība ar pašvaldības policiju ikdienas situāciju risināšanā. Sniedzot viedokli atvērto jautājumu sadaļā, respondenti norāda, ka nepieciešams vēl vairāk sabiedrības informēšanas pasākumu un jāpilnveido preventīvais darbs.
Komunālie pakalpojumi ir vienlīdz augsti novērtēti visās jomās. Siltumapgāde, ūdensapgāde un kanalizācijas pakalpojumi pārsvarā tiek vērtēti kā kvalitatīvi – 75–80% respondentu ir apmierināti ar pieejamo pakalpojumu kvalitāti. Sadzīves atkritumu šķirošanas iespējas tiek vērtētas vēl pozitīvāk – teju 80% iedzīvotāju apstiprina, ka viņiem ir pieejamas ērtas un saprotamas iespējas šķirošanai. Nepieciešams uzlabot savstarpējo komunikāciju starp iedzīvotājiem un apsaimniekotājiem. 56,5% aptaujas dalībnieku jūtas informēti par pašvaldības atbalstu energoefektivitātes uzlabošanai – konkrētais novērtējums ir uzlabojams, paaugstinot informēšanas līmeni par atbalsta pasākumiem, atzīmē pašvaldībā.
Ceļu stāvoklis ir viena no viskritiskāk vērtētajām jomām aptaujā. Tikai 39% respondentu pozitīvi vērtē ceļu un ielu tehnisko stāvokli Siguldas pilsētā. 32,6% ir apmierināti ar pašvaldības ceļu kvalitāti ārpus pilsētas robežām. Veloinfrastruktūra pilsētā tiek vērtēta pozitīvi – vairāk nekā 68% uzskata, ka tā ir ērti lietojama. Siguldas pilsētas 30% iedzīvotāju ir apmierināti ar veloceliņu tīklu. 56% uzskata, ka pašreizējie sabiedriskā transporta maršruti ir viņa vajadzībām atbilstoši, 51% ir apmierināti ar kursēšanas biežumu. Siguldas pilsētas sabiedriskā transporta tīkls tiek vērtēts pozitīvi, taču savienojumi starp pilsētu un pagastu tiek uzskatīti par attīstāmiem.
Iedzīvotāju informēšana un pašvaldības komunikācija ir daudzveidīga. Visbiežāk izmantotie informācijas avoti ir pašvaldības tīmekļa vietne (91% respondentu to izmanto vismaz reizēm) un sociālo mediju konti. Kā būtisks informācijas iegūšanas avots tiek novērtēts informatīvais izdevums “Siguldas Novada Ziņas”. Salīdzinoši mobilās lietotnes izmantošana ir zemāka, tāpēc nepieciešams attīstīt komunikāciju par lietotnes priekšrocībām, lai sekmētu tās izmantošanu ikdienā. 83% respondentu pašvaldības komunikāciju uzskata par saprotamu un saistošu, un vairāk nekā 73% atzīst, ka informācija tiek sniegta savlaicīgi, vēsta pašvaldībā.
Foto galerija
http://www.aprinkis.lv/index.php/sabiedriba/pasvaldibas/61612-siguldas-novada-iedzivotaju-aptauja-85-apmierinati-ar-dzivi-novada#sigProId5c6c673087