Aptauja: Latvijas slimnīcās pacienti visvairāk novērtē cieņpilnu attieksmi
- Autors: Apriņķis.lv

Pacienti Latvijas slimnīcās joprojām visaugstāk novērtē personāla cieņpilnu attieksmi, savukārt lielākie uzlabojumi nepieciešami saistībā ar informēšanu par zālēm, to iespējamām blaknēm, pacientu identitātes pārbaudi un ēdināšanas kvalitāti, apkopojot 2024.gada Nacionālās pacientu pieredzes aptaujas rezultātus, secina Slimību profilakses un kontroles centrs (SPKC).
2024.gada aptaujas rezultāti liecina, ka visaugstāk pacienti novērtējuši cieņpilnu attieksmi no personāla puses; sāpju menedžmentu jeb spēju reaģēt un palīdzēt pacientiem sāpju gadījumā; personāla tūlītēju reakciju pēc trauksmes pogas nospiešanas; gultas veļas tīrību; skaidrību par to, kas jādara pēc izrakstīšanas no slimnīcas.
Vidēji labi pacienti vērtē personāla sniegto informāciju par iespējamiem riskiem un ieguvumiem ārstniecības terapijai; pacientu iesaisti lēmumu pieņemšanā par izvēlēto terapiju; personāla spēju sniegt saprotamas atbildes uz uzdotajiem jautājumiem; personāla atbalstu baiļu un satraukuma mazināšanā; telpu tīrību, nakstmieru nodaļā.
Savukārt kā nepietiekamas jomas pacienti norāda: ēdināšanas kvalitāti; gaisa temperatūru telpās; klusumu; informēšanu par izmantotajiem medikamentiem ārstniecībā un to iespējamām blaknēm; pacientu identitātes pārbaudi pirms medikamentu došanas, pirms manipulācijām un procedūrām, vēsta SPKC.
Prioritāri svarīgi pievērst slimnīcu uzmanību tieši pacientu identitātes pārbaudes veicināšanai, lai novērstu riskus pacientiem tikt sajauktiem. Zināms, ka pacientu pieredzes aptaujā pacienti norāda uz aptuveni 4% notikušiem pacientu drošības gadījumiem, kur sajaukti pacienti ir viens no biežāk pieminētajiem gadījumiem. Kopumā ap 70% pacientu atzīst, ka jutušies pārliecināti par ārstniecības procesa drošību.
Kā jaunums 2024.gadā tika ieviests jauns jautājums Nacionālajā pacientu pieredzes aptaujā, kas izriet no grozījumiem Pacientu tiesību likumā – ārstniecības personāls aicināts iepazīstināt ar sevi, nosaucot vārdu, uzvārdu un specialitāti. Pacientu pieredzes aptaujas dati liecina, ka mediķi ar sevi iepazīstina katru otro pacientu.
"Piecu gadu laikā būtiskas izmaiņas uzlabojumu dinamikā nav vērojamas, drīzāk vērojama stabilitāte vairumā kategoriju. Uzlabojumu dinamiku nacionālā mērogā veicinātu kopīgs uzlabojumu plāns un tam nepieciešamo resursu nodrošināšanu. Šobrīd tikai neliela daļa slimnīcu individuāli savu resursu robežās strādā ar izvēlētajiem uzlabojumiem, tādēļ tie novērtējami individuāli un būtisku pienesumu kopīgos Latvijas datos pamanīt nevar," jaunākos datus komentēja Latvijas Pacientu pieredzes asociācijas vadītāja, veselības ministra ārštata padomniece Vita Šteina.
Jaunākais veiktais The Beryl Institute pētījums atspoguļo datus par to, kas svarīgi pacientiem visā pasaulē. Top5 ir:
1.Personāls ar pacientiem komunicē skaidri un saprotami.
2.Personāls izturas cieņpilni.
3.Personāls uzklausa pacientu.
4.Ārstniecības vide ir tīra un komfortabla.
5.Pacientu sāpes tiek uztvertas nopietni.