PTAC padomi ceļotājiem: ceļojumu apdrošināšana un aviopasažieru tiesības Apriņķis.lv
- Autors: Patērētāju tiesību aizsardzības centrs

Pat tad, ja ceļojums ir rūpīgi izplānots, dzīve mēdz sagādāt negaidītas situācijas. Tāpēc daudzi ceļotāji izvēlas iegādāties ceļojuma apdrošināšanu, lai justos drošāk un būtu pasargāti no negaidītiem izdevumiem vai sarežģījumiem ārvalstīs. Tomēr, izvēloties apdrošināšanas pakalpojumu sniedzēju, ir būtiski pievērst uzmanību vairākiem svarīgiem aspektiem.
Ceļojumu apdrošināšana
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ir sagatavojis praktiskus padomus, kas palīdzēs pieņemt pārdomātu lēmumu, iegādājoties ceļojuma apdrošināšanu:
Iepazīsties ar līguma noteikumiem. Pirms līguma parakstīšanas rūpīgi izlasi visus noteikumus. Ja rodas neskaidrības, vaicā skaidrojumu apdrošināšanas pakalpojuma sniedzējam.
Izvērtē, kādi riski ir segti. Pārliecinies, ka polise ietver visus iespējamos riskus, kas varētu attiekties uz ceļojumu, piemēram, ceļotāju repatriācija.
Pievērs uzmanību izņēmuma gadījumiem. Iepazīsties ar noteiktajiem izņēmuma gadījumiem, iespējamiem papildu izņēmumiem un speciāliem izņēmumiem. Izņēmumi var ietekmēt to, vai apdrošinātājs segs zaudējumus konkrētā situācijā.
Informē apdrošinātāju par ceļojuma detaļām. Jo precīzāk aprakstīsi plānotās aktivitātes, jo piemērotāku polisi varēsi izvēlēties.
Ja plāno nodarboties ar sportu (piemēram, slēpošanu, niršanu, pārgājieniem kalnos), pārliecinies, ka šīs aktivitātes ir iekļautas polisē.Noskaidro, kā rīkoties, ja noticis negadījums. Pirms došanās ceļā uzzini, ko darīt, ja ceļojuma laikā notiek nelaimes gadījums un ir nepieciešams saņemt medicīnisko palīdzību. Noskaidro, kādas ārstniecības izmaksas sedz izvēlētā apdrošināšana.
Pārliecinies, ka polise sedz arī ceļojuma atcelšanas vai pārtraukšanas riskus. Tas ir īpaši svarīgi gadījumos, kad ceļojums var tikt izjaukts neparedzētu iemeslu dēļ.
Pievērs uzmanību! Ja apdrošināšanas polisi iegādājas kompleksā tūrisma pakalpojuma sniedzējs, pārbaudi, kādus riskus polise sedz un vai ir veikta samaksa par to apdrošināšanas pakalpojuma sniedzējam.
Aviopasažieru tiesības
Ceļošana ar lidmašīnu ir kļuvusi par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu – tā ir ātra, ērta un bieži vien vienīgā iespēja nokļūt galamērķī. Taču, neskatoties uz pārvietošanās ērtībām, pasažieri bieži nonāk nepatīkamās situācijās, piedzīvojot reisa aizkavēšanos, tā atcelšanu vai atteikumu iekāpt lidmašīnā. Šādos brīžos svarīgi ir zināt savas tiesības un atbilstoši rīkoties.
Iegādājoties biļeti, rūpīgi izpēti pārvadātāja noteikumus – vai biļeti iespējams atgriezt, kādi ir bagāžas noteikumi un kā rīkoties, ja tomēr ceļojums jāatceļ.
Ja plānots vairāk nekā viens lidojums, pārliecinies, ka starp reisiem ir pietiekams laiks, it īpaši, ja jāpārvietojas uz citu termināli vai lidojums notiek ārpus Šengenas zonas.
Reisa aizkavēšanās vai atcelšanas gadījumā aviokompānijai ir pienākums informēt pasažieri par viņa tiesībām, nodrošināt pamata aprūpi (ēdināšanu, saziņas iespējas u. c.). Tiesības uz kompensāciju ir tad, ja atcelšanu vai kavēšanos neietekmē ārkārtas apstākļi.
Kompensācija pienākas arī tad, ja iekāpšana tiek atteikta bez attaisnojoša iemesla.
Problēmas ar bagāžu jārisina nekavējoties – ziņo lidostas atrasto mantu birojam un pēc tam, ja nepieciešams, raksti sūdzību aviokompānijai: 7 dienu laikā par sabojātu bagāžu, 21 dienas laikā – par aizkavējušos bagāžu. Ja bagāža nav atgriezta 21 dienas laikā, tā tiek uzskatīta par nozaudētu.
Kompleksu tūrisma ceļojumu gadījumā, ja rodas pretenzijas par sniegto pakalpojumu kvalitāti, nekavējoties sazinies ar pakalpojuma sniedzēju.
Ieteikums: sūdzības iesniedz pats, bez starpniekiem! Vispirms jānosūta sūdzība attiecīgajai aviosabiedrībai, aizpildot aviosabiedrības nodrošināto veidlapu vai tiešsaistes formu. Ja sniegtā atbilde neapmierina vai tā nav sniegta vispār, iesniedz sūdzību atbildīgajā institūcijā pats, tādējādi izvairīsies no nevajadzīgiem izdevumiem, ko pieprasa starpnieku kompānijas.
Pievērs uzmanību! Gala cena par aviobiļeti jānorāda skaidri un caurspīdīgi – jau no pirmā soļa pirkuma procesā. Pārliecinies, ka cenā ir iekļauti visi nodokļi un papildu maksājumi, kas attiecas uz konkrēto rezervāciju.
Līgums un pirmslīgums. Praktiski ieteikumi
Plānojot ceļojumu, viens no pirmajiem soļiem ir rūpīga iepazīšanās ar izvēlēto pakalpojumu sniedzēju un piedāvājumu. Lai izvairītos no pārpratumiem un ceļojums noritētu kā iecerēts, būtiski ir ne tikai izvērtēt galamērķi un maršrutu, bet arī pārliecināties par pakalpojumu sniedzēja uzticamību.
Pirms izvēlies konkrētu ceļojumu, pārliecinies:
- vai tūrisma operatoram ir izsniegta speciālā atļauja (licence);
- vai tam ir spēkā esošs nodrošinājums – klientu iemaksātās naudas garantija.
Ja brauciens tiek organizēts pašu spēkiem, tad jāpārbauda arī informācija par avio, auto vai vilciena pārvadātāju, kā arī izmitināšanas pakalpojumu sniedzējiem – kas konkrēti iekļauts piedāvājumā, un kas jāapmaksā atsevišķi.
Līgums – drošības garants. Līgums ir būtiskākais dokuments ceļojuma plānošanā – tas ietver visu informāciju par izvēlētajiem tūrisma, transporta un izmitināšanas pakalpojumiem. Līgums var būt rakstveida, mutisks vai elektronisks, taču rekomendējam, īpaši attiecībā uz kompleksiem ceļojumiem (piemēram, 14 dienu atpūta Turcijā), to noformēt rakstveidā. Papildpakalpojumu iegāde (piemēram, ekskursijas vai makšķerēšana) bieži notiek uz vietas, un šajos gadījumos pietiek ar mutisku vienošanos.
Svarīgākā pirmslīguma informācija:
Pakalpojuma sniedzēja licence un spēkā esošs nodrošinājums.
Ceļojuma ilgums, pakalpojumu saturs, cenā iekļautās un papildu izmaksas.
Maksājumu grafiks un pirmās iemaksas apjoms.
Informācija par galamērķa valsts pasu, vīzu un medicīniskajām prasībām.
Atcelšanas noteikumi gadījumā, ja nav pietiekams dalībnieku skaits.
Līgumā iekļautā informācija:
Tūrisma operatora un/vai aģenta nosaukums un kontaktinformācija.
Nodrošinājuma izsniedzēja (piemēram, apdrošināšanas sabiedrības) dati.
Visa iepriekš sniegtā būtiskā informācija par ceļojumu.
Pilna ceļojuma cena, nodokļi, papildu izmaksas.
Noteikumi par līguma izbeigšanu un ceļotāja tiesībām, nodot līgumu citai personai.
Informācija par apdrošināšanu, strīdu risināšanu un citas būtiskas nianses.
Dodoties ceļojumā, atceries:
Ceļošanai nepieciešamo dokumentu (pase vai eID).
Vīzu prasības, vakcinācijas nosacījumus un minimālo iztikas līdzekļu prasības konkrētajā valstī.
Ceļošanas brīdinājumus, ko publicējusi Ārlietu ministrija (“Valstu vai to teritoriju saraksts, kurām ir ceļojumu brīdinājumi”)
Ierašanos norādītajā laikā un vietā, kā arī viesnīcu un citu pakalpojumu izmantošanas noteikumu ievērošanu.
Ja atklāj nepilnības pakalpojuma sniegšanas laikā, ziņo tūrisma uzņēmuma pārstāvim.
Paziņo, ja pakalpojumu sniegšanas laikā nepievienosies grupai.
Ņem vērā! Ja netiek ievērota līgumā noteiktā maksāšanas kārtība, tūrisma pakalpojumu sniedzējam ir tiesības no līguma atkāpties – ja šādi nosacījumi ir paredzēti.