Menu

 

Pirmsskolas direktors: Sociālajiem medijiem ir loma dzimstības krīzē Apriņķis.lv

  • Autors:  Juris Stikāns, pirmsskolas direktors, Latvijas Privāto pirmsskolu biedrības pārstāvis
Foto - www.pexels.com Foto - www.pexels.com

Dzimstības lejupslīde Latvijā turpina samazināties – pērn piedzima 12 571 bērns, tas ir par 13,2% jeb 1919 jaundzimušajiem mazāk nekā 2023.gadā. Kopš 2021.gada mirušo divreiz vairāk nekā dzimušo. Par to, kā uzlabot demogrāfijas rādītājus, tiek diskutēts gana daudz, tomēr maz uzmanības tiek pievērsts sociālajiem medijiem kā vienam no faktoriem, kas kavē dzimstību. Arī rietumu kultūra kopumā, kurā veiksmīgi cilvēki vairāk saistās ar sasniegumiem karjerā, bet mazāk – ar bērnu skaitu ģimenē, neveicina kuplu ģimeņu veidošanos.

Sociālie mediji ietekmē prasības pret dzīvi

Dzimstības veicināšanas kontekstā ir svarīgi tādi aspekti kā kvalitatīvas pirmsskolas izglītības pieejamība, māmiņu algas, veselības aprūpe, mājokļu pieejamība, drošība u.c., taču vienlīdz svarīga ir arī sabiedrības attieksme pret kuplām ģimenēm un to, kādus cilvēkus uzskatām par veiksmīgiem. Diemžēl, bet, domājot par veiksmīgu cilvēku, biežāk fokusējamies uz karjeru, mantiskajām vērtībām, ceļojumiem un tamlīdzīgām lietām, bet mazāk uz ģimeni, bērniem un pat mazbērniem. Kad mūsu vecāki lēma par labu bērnu piedzimšanai, māmiņu algu nebija un, kamēr viens no vecākiem (visbiežāk mamma) bija bērna kopšanas atvaļinājumā, ģimene visbiežāk dzīvoja tikai ar vienu ieņēmumu avotu. Taisnības labad jāsaka, ka tolaik arī mūsu gaidas un prasības pret dzīves kvalitāti bija krietni zemākas. Mūsdienās šīs prasības ir būtiski ietekmējuši tieši sociālie mediji.

Vēlme dzīvot skaisti

Sociālo mediju publikācijās bieži redzam tieši skaistāko cilvēku dzīves pusi – svētkus, ceļojumus, dāvanas, karjeras sasniegumus u.tml., kas ne vienmēr ir īsti vai atspoguļo tikai nelielu daļu no patiesās dzīves. Tomēr tas ietekmē mūsu izpratni par to, kas ir veiksmīgs cilvēks, kā arī apziņu, ka, lemjot par labu vairākiem bērniem, būs grūti sasniegt šādu dzīvesveidu. Liela daļa cilvēku vēlas dzīvot tik skaisti, kā redzam sociālajos medijos – lai to atļautos, nereti tiek pieņemts lēmums, ka ģimenē būs tikai viens bērns.

Slogs un stress jaunajiem vecākiem

Saturs, ko redzam sociālajos medijos, būtiski ietekmē arī jaunās māmiņas – “Instagram” ierakstos ikdienā dominē skaisti sapucēti, smaidīgi bērni tīrās drēbēs un sakoptā, skaistā vidē, taču, ja ģimenē ir mazs bērns vai vairāki bērni, realitāte visbiežāk ir citāda. Ja nav iespējas algot auklīti vai kādu, kurš palīdz mājas solī, vairāki bērni, visticamāk, nozīmēs arī nekārtību mājās, reizēm – pat haosu, un tas ir normāli. Diemžēl sociālie mediji rāda pretējo, uzliekot lielu slogu un stresu jaunajiem vecākiem, īpaši māmiņām, kuras bieži sev pārmet, ka nevar nodrošināt skaisto un tīro vidi. Ar vairākiem bērniem pavisam objektīvi to nevar izdarīt.

Sabiedrības attieksmi un motivāciju var mainīt

Taču sabiedrības attieksmi un motivāciju var mainīt. To var izdarīt valstiskā līmenī, parādot, ka daudzbērnu vecāki ir īpaši svarīgi un cienījami, bet no otras – nodrošina arī praktisku atbalstu. Turklāt stāsts nav tikai par atbalstu naudas izteiksmē. Daudz nozīmīgāk ir nodokļu atvieglojumi, iespējas brīvi izvēlēties pirmsskolu un saņemt līdzfinansējumu arī gadījumā, ja izvēle ir par labu privātajam bērnudārzam, atlaides sabiedriskajam transportam un citi pakalpojumi, kas atvieglo ikdienu. Idejiski vajadzētu būt tā, ka daudzbērnu vecāki ir tiešām privileģēti. Labumam jānāk caur dažādiem pakalpojumiem, ne tikai naudā.

Protams, sabiedrībā vienmēr atradīsies skeptiķi, kuri teiks – ja būs daudz motivējošu rīku, tad bērnus radīs arī bezatbildīgi cilvēki tikai šādu labumu dēļ. Taču atšķirība ir tieši tajā, vai labums tiek sniegts naudā vai pakalpojumu veidā. Naudu patiešām var izmantot visādiem mērķiem, bet bezmaksas bērnudārzs, nodokļu atlaides vai transporta atvieglojumi ir citāda, daudz mērķtiecīgāka palīdzība.

Daudzbērnu ģimenei ir jābūt statusa un lepnuma simbolam

Tikpat svarīgi ir arī sabiedrībā redzamie paraugi. Mums daudz vairāk jārunā un jārāda ģimenes ar vairākiem bērniem, kā arī jāskaidro, ka ikdienas realitātē visam vienmēr nav jāizskatās skaisti kā pastkartītēs. Mums jāiedvesmojas no īstiem cilvēkiem un ģimenēm, nevis mākslīgi izskaistinātiem sociālo mediju ierakstiem. Man pašam patīk uzsvērt – daudzbērnu ģimenei ir jābūt statusa un lepnuma simbolam. Un šādai iniciatīvai ir jānotiek visos līmeņos – no vecākiem, pašvaldībām, pirmsskolām, valsts institūcijām un viedokļu līderiem.

Latvijā dzimstība turpina samazināties, un to ietekmē ne tikai ekonomiskie apstākļi, bet arī sociālo mediju radītie priekšstati par “veiksmīgu dzīvi”, kas biežāk saistās ar karjeru un mantiskām vērtībām, nevis ar ģimeni un bērniem. Sabiedrībai jāmaina attieksme – daudzbērnu ģimenēm jābūt lepnuma un statusa simbolam, ko stiprina gan valsts praktisks atbalsts (nodokļu atlaides, bērnudārzu pieejamība, transporta atvieglojumi u.c.), gan sabiedrībā redzami pozitīvi piemēri. Labumam jānāk caur pakalpojumiem, nevis tikai naudā, un iniciatīvai jābūt visos līmeņos – no vecākiem un pašvaldībām līdz valstij un viedokļu līderiem.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.