Asociācija: Jaunu automašīnu tirgus Latvijā 2024. gadā piedzīvoja kritumu
- Autors: Apriņķis.lv

2024.gada jaunu automašīnu tirgus Latvijā piedzīvoja būtisku samazinājumu, reģistrējot 17 128 vienības, kas ir par 7,2% mazāk nekā 2023. gadā. Salīdzinot ar 2007. gada rekordu (30 800 vienības), tirgus apjomi ir gandrīz uz pusi mazāki. Gada sākumā reģistrāciju skaits strauji kritās, bet no septembra situācija stabilizējās, decembrī noslēdzoties ar pozitīvu 13,3% pieaugumu, liecina Auto asociācijas publiskotie dati.
Neskaidrie ģeopolitiskie apstākļi un vājā ekonomika būtiski ietekmēja jaunu automašīnu tirdzniecību, kā arī transportlīdzekļu pieejamību, ko vēl vairāk saasināja piegādes ķēžu problēmas. Šo situāciju izmantoja lietoto automašīnu tirgus, īpaši mazlietotu automobiļu segmentā, kur pieprasījums ievērojami pieauga. Lai gan 2024. gadā jauno automašīnu tirgus Latvijā piedzīvoja izaicinājumus, stabilizācijas pazīmes gada beigās un pieprasījums pēc pieejamiem elektroauto liecina par tirgus potenciālu, pauž asociācijā.
Jaunu vieglo pasažieru automobiļu līderpozīcijas saglabāja “Toyota” (2818 reģistrācijas), neskatoties uz 22,3% kritumu. Tālāk sekoja “Škoda” (2584 vienības, tikai 3% kritums) un “Volkswagen” (1971 vienība, -6,3%). “Premium” segmentā izcēlās “Audi” (749 reģistrācijas), apsteidzot “BMW” (748) un “Volvo” (447).
Lielākie korporatīvie darījumi un iepirkumi veidoja ievērojamu tirgus daļu jaunu vieglo pasažieru automobiļu segmentā: Valsts robežsardze (162 automašīnas, tostarp “Renault”, “Toyota”, “Citroën”), “CityBee” (262), “Lidl Latvija” (126), Latvijas Valsts Meži (97), CSDD (57). Tomēr auto nomas segmentā reģistrēts kritums par 20,9%, ko galvenokārt ietekmēja “CityBee” darījumu skaita samazinājums par 48%.
2024.gads iezīmējās ar elektroauto reģistrāciju kritumu par 22,5%, veidojot tikai 7,3% no kopējā jaunu vieglo pasažieru automobiļu reģistrāciju tirgus (1258 vienības). Tirgū pietrūkst konkurētspējīga piedāvājuma zemo cenu elektroauto kategorijā.
Zemā finansējuma pieejamība joprojām ir būtisks šķērslis tirgus attīstībai. Tikai 57% darījumu tika noformēti līzingā. Privātpersonas izmantoja finansējumu 65,2% gadījumu, bet uzņēmumi – tikai 51,8%, galvenokārt augsto izmaksu dēļ.
Latvijas vieglā komercauto tirgū 2024. gads iezīmējās ar izaugsmi – reģistrētas 2737 vienības, kas ir par 1,4% vairāk nekā iepriekšējā gadā. Šī pozitīvā dinamika ir īpaši nozīmīga, ņemot vērā kopējo jaunu automašīnu tirgus kritumu. 2024. gads pierādīja, ka vieglo komercauto tirgus var būt elastīgs un noturīgs pat sarežģītos ekonomiskos apstākļos. Galvenais izaugsmes virzītājspēks bija lielie korporatīvie iepirkumi, savukārt izaicinājumi elektroauto segmentā norāda uz turpmāku darbu pie infrastruktūras attīstības un valsts atbalsta programmu uzlabošanas, norāda Auto asociācija.
Pretēji kopējam vieglo komercauto tirgus kāpumam, vieglā komercauto klases elektroauto reģistrācijas būtiski saruka par 31,3%, sasniedzot vien 56 vienības (pretstatā 80 vienībām 2023. gadā). Elektroauto šajā segmentā veidoja tikai 2% no kopējām reģistrācijām, kas liecina par nepieciešamību uzlabot pieejamo piedāvājumu un atbalsta mehānismus.