Burovs: Birokrātijas mazināšanas darba grupas prioritārie priekšlikumi globāli neko nemaina
- Autors: LETA

Birokrātijas mazināšanas rīcības grupas prioritārie pasākumi globāli neko nemaina, otrdien Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas sēdē sacīja komisijas priekšsēdētājs Oļegs Burovs (GKR).
Domnīcas "LaSER" valdes priekšsēdētājs Daunis Auers sēdē norādīja, ka nepieciešams izveidot funkciju un rīcībpolitikas pārskatīšanas komandu ar "debirokratizācijas līderi", kas būtu Ministru prezidenta biedra līmeņa cilvēks. Auers pauda, ka nepieciešams definēt valsts pārvaldes funkcijas, pārskatot funkciju katalogu, tad izvērtēt to nepieciešamību, pēcāk - nepieciešamo funkciju kvalitāti un identificēt uzlabojumus. Pēc tam nepieciešams izstrādāt pārskatu par rekomendācijām, organizēt apspriedes un sagatavot ieviešanas plānu.
Algoritms funkciju izvērtēšanai ietver atbildes uz jautājumiem vairākos līmeņos. Pirmajā līmenī jāizvērtē, vai funkcija noteikta starptautisko tiesību normās vai Satversmē. Ja nē, tad seko jautājums, vai ir nozīmīgs pieprasījums pēc funkcijas. Arī šajā gadījumā, ja atbilde ir nē, tad seko jautājums, vai funkcija atbalsta valdības noteiktās prioritātes. Arī ja šajā gadījumā atbilde ir nē, tad funkcija nav nepieciešama, skaidroja Auers.
Burovs norādīja, ka Valsts kancelejas prezentētais 21 priekšlikums birokrātijas mazināšanai ir "ikdienas darbs", kas globāli neko nemainīs. "Ja vēlamies globāli ko mainīt, par pamatu vajadzētu ņemt Auera kunga priekšlikumus un strādāt ar tiem," sacīja deputāts.
Saeimas deputāts Uģis Mitrevics (NA) atzina, ka Auera piedāvājums ir liels, un vaicāja, vai Valsts kanceleja virzīsies šādā virzienā. Valsts kancelejas direktors Raivis Kronbergs atbildēja, ka jautājumā par rīcību ilgtermiņā viss esot atkarīgs no atbalsta valdībā.
Domnīcas "Providus" direktore un vadošā pētniece Iveta Kažoka norādīja, ka birokrātijas mazināšanas procesā trūkst politiskās jaudas. Viņa atgādināja, ka, piesakot "valdības restartu", tika solīta kāda amatpersona, kas būs atbildīga par birokrātijas mazināšanu, taču tāda amatpersona tā arī neuzradās, lai gan tās ļoti pietrūkst.
Informējot par pasākumu ieviešanas progresu, Valsts kancelejas pārstāve Ilona Eklona norādīja, ka Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (VDEĀVK) ārstiem jau šobrīd ir nodrošināta piekļuve E-veselības portālā esošajiem pacientu datiem - ārstu slēdzieniem, laboratorisko izmeklējumu rezultātiem -, tā rezultātā ir atvieglota nosūtījuma sagatavošana ārstiem, un pacienti vairs nav iesaistīti dokumentu apritē.
Līdztekus Uzņēmumu reģistrā (UR) vienas dalībnieka - fiziskās personas - SIA gan ar pilnu pamatkapitālu, gan ar mazkapitālu, kas veido 79% no jaunreģistrētajiem tiesību subjektiem, reģistrācijai jāievada tikai dati. Dokumentus, tai skaitā pieteikuma veidlapu, ģenerē sistēma. Līdz ar to UR ir atvieglojis uzņēmumu reģistrēšanas procesu.
Tāpat Labklājības ministrija (LM) strādājot pie tā, lai vietnē "Stradavesels.lv" tiktu saglabāta izvērsta un padziļināta informācija par darba aizsardzību, piemērošanas jautājumiem, izglītojošie un informatīvie materiāli, kā arī informācija par pasākumiem. Šim pasākums termiņš ir 30.jūnijs, pēc kura šis portāls tikšot popularizēts.
Līdztekus Eklona atzīmēja, ka šobrīd ilgtspējas ziņojumus var tulkot pēc savas izvēles, tostarp izmantojot mašīntulkošanas rīkus, un iesniegt parakstītu dokumentu latviešu valodā.
Līdztekus Tieslietu ministrija ir iesniegusi Valsts kancelejai grozījumus Tiesu administrācijas nolikumā, lai Tiesu administrācija, konstatējot pārmaksu vai nepareizi veiktu maksājumu, varētu iesniegt atmaksu bez personas iesnieguma.
Tāpat starpinstitūciju saskaņošanā ir Ministru kabineta (MK) noteikumu grozījumi ar mērķi uzlabot energoefektivitāti viendzīvokļa vai daudzdzīvokļu dzīvojamajām mājām, piemērojot paziņošanas kārtību. Starpinstitūciju saskaņošanā ir arī grozījumi MK noteikumos, lai viendzīvokļa dzīvojamās ēkas, kuras iekštelpu platība nepārsniedz 150 kvadrātmetrus, būvniecībai piemērotu paskaidrojuma raksta procesu.
Līdzās starpinstitūciju saskaņošanā ir MK grozījumi, lai mazēkām (līdz 25 kvadrātmetriem) būvniecības process nebūtu piemērojams, reģistrācija kadastrā un zemesgrāmatā nebūtu obligāta, kā arī pēc personas izvēles piemērojama paziņošanas kārtība. Līdztekus EM sagatavojusi grozījumus, lai dzīvojamām ēkām un palīgēkām līdz 60 kvadrātmetriem piemērotu paziņošanas kārtību, paredzot īpašus izņēmumus.
Attiecībā uz dzīvokļu īpašnieku kopības kā tiesību subjekta reģistrāciju, lai saņemtu aizdevumu mājas atjaunošanai, likumprojekts ir Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā atbalstīts pieņemšanai trešajā lasījumā 19.jūnijā.
Līdztekus "Attīstības finanšu institūcija "Altum"" ("Altum") šo mēnešu laikā ir izstrādātas atvieglotas prasības finansējuma saņemšanai līdz 100 000 eiro, un tās jau tiek piemērotas. Tāpat ieviesta riskos balstīta pieeja, kas paredz - jo zemāks klienta risks, jo mazāks izpētes apjoms, mazāk dokumentu tiek prasīts no klienta, ātrāka klientu apkalpošana. Tāpat 2025.gada nogalē daļa no esošajām "Altum" atbalsta programmām tiks apkalpotas jaunā informācijas tehnoloģiju (IT) sistēmā un tiks pārskatītas pieteikuma veidlapas finansējuma saņemšanai ar mērķi tās vienkāršot.
LM risina jautājumus par Sociālo uzņēmumu komisijas darbības optimizāciju, grozījumi Sociālā uzņēmuma likumā ir starpinstitūciju saskaņošanas procesā. Izglītības un zinātnes ministrija šobrīd apkopo informācija par iespējām izglītības sektorā sniegt datus vienreiz - digitālā formātā.
Tāpat Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā tiek apspriesti priekšlikumi Iesniegumu likuma grozījumiem 2.lasījumā ar mērķi samazināt iesnieguma izskatīšanas termiņus.
Līdztekus Eklona norādīja, ka iestādes vērtē iespējas saīsināt lēmumu saturu, ieviest automatizētus sagatavošanas risinājumus, publicēt lēmumus tīmekļvietnē un paziņot par tiem elektroniski.
Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) tiek veidotas jaunas iespējas attālināti saņemt reģistrācijas apliecības, atsevišķos gadījumos arī vadītāja apliecības, pieteikt reģistrācijas dokumentus un papildu numura zīmes.
E-adreses aktivizēšanas juridiskajām personām risinājuma prototips tiek izstrādāts Inovāciju laboratorijas sprintā, kura noslēgums plānots 2025.gada augusta beigās. Atbilstoši sprinta rezultātam plānots precizēt jau uzsāktos grozījumus Oficiālās elektroniskās adreses likumā.
Eklona arī atzīmēja, ka lielākajai daļai iestāžu ir ieviesti vai tiek pilnveidoti elektroniskie risinājumi, vienlaikus vērtējot lietotāju vajadzības un nodrošinot pārejas iespējas tām sabiedrības grupām, kurām pilnīga elektroniskā piekļuve vēl nav iespējama.
Tāpat LM izstrādājusi grozījumus Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā, ar kuru tiks ieviesti informācijas tehnoloģiju risinājumi aktīvo nodarbinātības pasākumu pārvaldības uzlabošanai. Tiek paredzēta atteikšanās no personām piešķiramā statusa "darba meklētājs".
Tāpat panākta vienošanās par Valsts ieņēmumu dienesta (VID) un Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datu apmaiņas pilnveidi, kā rezultātā no 2025.gada jūlija būtiski samazināsies uzņēmumu skaits, kuriem jāsniedz CSP apgrozījuma pārskats.
Līdztekus sagatavoti grozījumi Komerclikumā, kas paredz, ka UR nebūs jāiesniedz likvidācijas slēguma finanšu pārskats un revidenta atzinums. Likumprojekts tiek virzīts apstiprināšanai trešajā lasījumā.
Savukārt Finanšu ministrija (FM) strādā pie tā, lai ES fondu informācijas sistēmas (KPVIS) tiktu sasaistītas ar Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) uzturēto Publikāciju vadības sistēmu, lai novērstu situācijas, kurās klientam jāievada informācija atkārtoti vairākās sistēmās.
Lai nodrošinātu automātisku e-kvīšu nosūtīšanu no ārstniecības iestādes uz VID EDS, FM apspriež juridiski korektus risinājumus, kas nebūtu pretrunā ar Vispārīgo datu aizsardzības regulu (VDAR). Savukārt par sociālo pakalpojumu saņemšanu bez iesniegumiem un norēķinu kontu reģistrāciju ar VDAA un VSAA tiek apspriesta iespēja reģistrēt norēķinu kontu, izmantojot e-adresi.
Kā vēstīts, birokrātijas mazināšanas darba grupa aprīļa izskaņā valdībai prezentēja savus prioritāros priekšlikumus jeb pasākumus birokrātijas mazināšanai. Kopumā valdībai tika iesniegts 21 priekšlikums. Birokrātijas mazināšanai plānots vienkāršot ēku būvniecību, uzņēmumu reģistrēšanu, kā arī attīstīt e-pakalpojumu izmantošanu.
Prioritāro pasākumu ietekmi jeb ietaupītos finanšu līdzekļus plānots aprēķināt pēc formulas, reizinot ietaupīto laiku ar mērķa grupas lielumu un ar vidējo atalgojumu sektorā. Sabiedrības mērķa grupa tādējādi varētu ietaupīt 1,716 miljonus eiro, uzņēmēju mērķa grupa - 404 861 eiro, bet valsts pārvalde - 678 888 eiro.
Valsts kancelejai jānodrošina prioritāro pasākumu ieviešanas uzraudzība, apspriežot ieviešanas progresu valsts sekretāru sanāksmēs. Savukārt ministrijām un to padotībā esošajām iestādēm būs jāizvērtē no sabiedriskajām organizācijām un privātpersonām saņemtie priekšlikumi birokrātijas sloga mazināšanai un līdz šī gada 30.jūnijam jāinformē Valsts kanceleja par to īstenošanas iespējām, veidu un plānoto īstenošanas periodu. Valsts kancelejai septembrī būs jāziņo valdībai par prioritāro pasākumu īstenošanas progresu un rezultātiem, kā arī turpmākā darba pieeju birokrātijas mazināšanas jomā.
Jau vēstīts, ka Ministru prezidente Evika Siliņa (JV) martā izdeva rīkojumu par rīcības grupas izveidi birokrātijas mazināšanai. Rīcības grupu vada Valsts kancelejas direktors Kronbergs, bet vadītāja vietnieks ir Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras prezidents Aigars Rostovskis.