Izvēloties svaigus produktus, Latvijas iedzīvotāji galveno uzmanību pievērš cenai un kvalitātei
- Autors: Apriņķis.lv
Foto - arhīvs
Aptuveni 80% Latvijas iedzīvotāju, izvēloties svaigus produktus, galveno uzmanību pievērš cenai, savukārt 68% kā nākamo būtiskāko kritēriju izceļ kvalitāti, liecina uzņēmuma “EY” Baltijas mēroga pētījums. Gandrīz puse (49%) vērtē arī produkta veselīgumu, kas nozīmē, ka sabiedrība tomēr meklē līdzsvaru starp cenu un pievienoto vērtību.
Pārtikas produktu izcelsmes valsts un vietējā ražošana seko tālākajā izvēles hierarhijā – tos kā būtiskus faktorus minējuši attiecīgi 18% un 15% aptaujāto, kas ir ievērojami mazāk nekā cenu, kvalitātes un veselīguma aspekti.
Līdzīga aina vērojama arī nepārtikas preču segmentā. Iegādājoties apģērbus, apavus vai aksesuārus, lielākā daļa iedzīvotāju vispirms raugās uz cenu (79%) un kvalitāti (67%). Taču atšķirībā no pārtikas, šeit trešajā vietā pēc nozīmīguma ierindojas zīmols (26%), kas īpaši svarīgs ir ne tikai modes, bet arī tehnoloģiju (37%) un mājas un sadzīves preču (21%) pircējiem.
Tas apliecina, ka patērētāju lēmumi ir daudzslāņaini – kamēr cena un kvalitāte dominē, dažādās preču kategorijās nozīmīgu lomu iegūst arī citas vērtības, piemēram, zīmola atpazīstamība, uzticamība un ilgtspējīga darbība, norāda pētījuma autori.
Līdzīgas tendences vērojamas arī kaimiņvalstīs – gan Lietuvā, gan Igaunijā pircēji primāri vērtē preces cenu un kvalitāti. Tas nozīmē, ka Baltijas patērētājus kopumā vieno pragmatiska pieeja ikdienas pirkumiem: vispirms iekļauties tēriņu budžetā, bet vienlaikus sagaidīt arī drošumu un uzticamību.
Atšķirības starp valstīm un paaudzēm izpaužas niansēs, tomēr kopīgā iezīme ir skaidra – patērētāji arī turpmāk meklēs līdzsvaru starp cenu un vērtību, un šī līdzsvara nozīme nākotnē kļūs vēl izteiktāka.

