CSP: Oktobrī mēneša inflācija bija 0,4 %
- Autors: Apriņķis.lv
Grafika - CSP
Šāgada oktobrī, salīdzinot ar septembri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,4 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Būtiskākā ietekme uz cenu pieaugumu bija ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, galvenokārt siltumenerģijai. Savukārt cenas samazinājās alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, apģērbam un apaviem.
2025.gada oktobrī, salīdzinot ar 2024.gada oktobri, vidējais patēriņa cenu līmenis pieauga par 4,3 %. Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+1,5 procentpunkti), galvenokārt pieaugot kafijas, mājputnu gaļas, olu, šokolādes, konditorejas izstrādājumu, žāvētas, sālītas vai kūpinātas gaļas, sviesta un piena cenām. Būtiska ietekme bija arī ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+1,1 procentpunkts), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,3 procentpunkti) un veselības aprūpei (+0,3 procentpunkti).
Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām 2025. gada oktobrī, salīdzinot ar septembri, bija ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,3 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,2 procentpunkti), pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+0,1 procentpunkts), mājokļa iekārtai (+0,1 procentpunkts), kā arī alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (−0,1 procentpunkts), dažādu preču un pakalpojumu grupai (−0,1 procentpunkts), apģērbam un apaviem (−0,04 procentpunkti).
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 0,5 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (+6,6 %). Galvenokārt akciju noslēgumu rezultātā dārgāka bija maize (+1,1 %), siers un biezpiens (+1,4 %), konditorejas izstrādājumi (+1,4 %), piens (+1,3 %), saldējums (+2,4 %). Cenas pieauga arī svaigām vai atdzesētām zivīm (+10,7 %), kafijai (+1,1 %), kā arī svaigiem augļiem (+0,7 %).
Savukārt akciju ietekmē lētāka bija augu eļļa (−6,6 %), makaronu izstrādājumi (−3,2 %), šokolāde (−1,4 %). Cenas samazinājās arī cūkgaļai (−1,6 %), olīveļļai (−4,4 %) un kartupeļiem (−2,8 %).
Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis samazinājās par 1,6 %. Alkoholisko dzērienu cenas samazinājās par 2,3 %, ko galvenokārt ietekmēja akcijas stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem un vīniem, savukārt dārgāks bija alus. Tabakas izstrādājumiem cenas samazinājās vidēji par 0,2 %.
Apģērba un apavu grupā cenas vidēji samazinājās par 0,8 %. Apavu cenas samazinājās par 4,7 %, savukārt apģērbi kļuva dārgāki par 0,2 %, liecina CSP dati.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 1,6 %. Būtiskākais cenu kāpums grupā bija siltumenerģijai (+4,4 %). Dārgāka bija arī elektroenerģija (+1,5 %), cietais kurināmais (+2,6 %) un atkritumu savākšana (+0,5 %). Savukārt lētāki bija mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi (−0,6 %).
Mājokļa iekārtas grupā cenas pieauga vidēji par 1,5 %. Akciju noslēgumu rezultātā dārgāki bija mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļi (+2,4 %), mājokļa mēbeles (+2,2 %) un gultasveļa (+5,7 %).
Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi kļuva dārgāki par 1,4 %, ko galvenokārt ietekmēja cenu pieaugums pasažieru aviopārvadājumiem. Degviela sadārdzinājās par 0,8 %, tai skaitā dīzeļdegviela – par 0,8 %, benzīns – par 1,1 %, savukārt auto gāze kļuva lētāka par 0,4 %. Sadārdzinājās arī personisko transportlīdzekļu apkope un remonts, pasažieru pārvadājumi pa autoceļiem.
Kā vēsta CSP, dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas samazinājās par 1,2 %. Galvenokārt akciju ietekmē, lētākas bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi. Savukārt cenas pieauga juvelierizstrādājumiem, ko galvenokārt ietekmēja akciju noslēgumi.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija ārstu speciālistu pakalpojumiem, daiļliteratūras grāmatām, ēdināšanas pakalpojumiem. Savukārt cenas samazinājās viesnīcu pakalpojumiem, farmaceitiskajiem produktiem.

