32% autovadītāju mēdz braukt nepiesprādzējušies; visretāk drošības jostas nelieto Pierīgā
- Autors: Apriņķis.lv

Aptuveni trešā daļa (32%) autovadītāju atzīst, ka mēdz braukt nepiesprādzējušies: 27% to dara reti, 3% – bieži, bet 2% – regulāri, liecina “”Carlsberg 0.0” atbildīgas braukšanas indeksa” dati. Vēl 5% autovadītāju norāda, ka paši vienmēr lieto drošības jostas, bet pasažieri mēdz braukt nepiesprādzējušies. 64% aptaujāto autovadītāju norāda, ka nekad nesēžas pie auto stūres nepiesprādzējušies.
Izpētot respondentu atbildes reģionālā griezumā, redzam, ka gandrīz puse (47%) aptaujāto no Latgales mēdz braukt nepiesprādzējušies, Zemgalē un Kurzemē tie ir 32%. Rīgā 27% autovadītāju mēdz nelietot drošības jostas, bet Pierīgā šīs skaits ir viszemākais – 23%.
Salīdzinot datus ar pētījuma rezultātiem pērn, aptaujas rīkotāji secina, ka situācija gada laikā nav ievērojami mainījusies, 2023. gadā 33% autovadītāju atzina, ka mēdz braukt nepiesprādzējušies, taču, salīdzinot ar 2022. gadu, par 4% ir samazinājies to autovadītāju skaits, kuri nelieto drošības jostas (2022. gadā šis skaits sasniedza 36%).
Arī šogad, līdzīgi kā pērn, saglabājusies tendence, ka vīrieši biežāk brauc nepiesprādzējušies nekā sievietes – 31% autovadītāji vīrieši norāda, ka reti, bet tomēr brauc nepiesprādzējušies, bet sievietes tikai 22%, bieži nepiesprādzējušies brauc 5% vīriešu un 2% sievietes, bet regulāri – 2% vīrieši un 1% sievietes.
Analizējot aptaujas datus dažādās vecuma grupās, iespējams secināt, ka 36% autovadītāju vecuma grupā no 18 līdz 29 gadiem, kā arī vecuma grupā no 30 līdz 39 gadiem mēdz braukt nepiesprādzējušies, vecuma grupā no 50 līdz 59 gadiem šādi rīkojas 32% autovadītāju, bet vecumā no 40 līdz 49 gadiem – 29%. Apzinīgākie ir autovadītāji vecumā no 60 līdz 74 gadiem – šajā vecuma grupā tikai 26% norāda, ka mēdz braukt nepiesprādzējušies.
“Drošības jostas joprojām aktuāls jautājums – tās nelieto gan daļa autovadītāju, gan arī pasažieri, lai gan ir svarīgi parūpēties ne tikai par savu, bet arī par līdzbraucēju drošību. Kāpēc piesprādzēties ir tik būtiski? Drošības jostas ievērojami samazina bojāejas iespējamību, kā arī palīdz izvairīties no nopietnu ievainojumu gūšanas. Tās samazina trieciena spēku, notur pasažierus sēdvietās, kā rezultātā tiek panākta maksimālu gaisa drošības spilvenu efektivitāte,” skaidro Drošas braukšanas skolas direktors Jānis Vanks.
“Ir daļa autovadītāju, kuri uzskata – ja auto ir aprīkots ar gaisa spilveniem, piesprādzēties nav nepieciešams, jo negadījumā tie pasargās no trieciena, taču jāuzsver, ka tieši kopā ar drošības jostām gaisa spilveni visefektīvāk spēs izpildīt savu funkciju. Braucot ar ātrumu 50 km/h, sadursmes brīdī cilvēks, kurš nav piesprādzējies, virzīsies uz priekšu ar spēku, kas pielīdzināms vismaz tonnai, iztrieksies cauri priekšējam stiklam vai arī salauzīs priekšā sēdošā krēslu.”