Darbību sāk vardarbības prevences tālruņa līnija "Nedari pāri, izvēlies piezvanīt!"
- Autors: Apriņķis.lv

Krīžu un konsultāciju centrs "Skalbes" Labklājības ministrijas projekta "Atbalsta instrumenti vardarbības ģimenē mazināšanai" ietvaros ievieš vardarbības prevences tālruņa līniju "Nedari pāri, izvēlies piezvanīt!" (22045225), kas domāta cilvēkiem, kuri jūt, ka neizdodas vadīt emocijas, saskata izaicinājumus savā uzvedībā un uzskata, ka varētu veikt fizisku, emocionālu vai jebkāda cita veida vardarbību.
Jaunais pakalpojums būs nozīmīgs solis vardarbības mazināšanas pakalpojumu klāstā, jo vardarbības cikla pārtraukšana nav iespējama bez uzvedības un attieksmes maiņas, norāda centra "Skalbes" pārstāvji. Tālrunis tika atklāts 5.maijā un būs pieejams darbdienās no plkst.06.00 līdz 12.00 un no plkst.18.00 līdz 00.00, brīvdienās un svētku dienās - visu diennakti.
"Šī tālruņa līnija ir būtisks solis vardarbības prevences pakalpojumu attīstībā, piedāvājot drošu telpu un profesionālu atbalstu brīžos, kad cilvēks jūt, ka varētu zaudēt kontroli pār savām emocijām. Ar šāda pakalpojuma ieviešanu mēs ne tikai veicinām sabiedrībā diskusiju par emociju pārvaldīšanas prasmēm, bet arī mudinām agrīni atpazīt agresīvas uzvedības pazīmes un uzņemties atbildību par savu rīcību. Mēs ticam, ka, normalizējot palīdzības meklēšanu un nodrošinot pieejamu atbalstu krīzes brīžos, varam pakāpeniski mainīt sabiedrības attieksmi pret vardarbību un veidot drošāku vidi visiem Latvijas iedzīvotājiem," uzsver Labklājības ministrijas Bērnu un ģimenes politikas departamenta direktore Ilze Kurme.
Pētījumu rezultāti rāda, ka Latvijas sabiedrībā ir augsta tolerance pret vardarbību, īpaši tās mazāk redzamajām formām, piemēram, psiholoģisku kontroli, finansiālās brīvības ierobežošanu un citiem manipulācijas veidiem. Tāpēc, pirms domas kļūst par vardarbību, izšķiroša nozīme ir vardarbības skaidrošanas un novēršanas pasākumiem. Jaunā vardarbības prevences tālruņa līnija paredzēta tiem, kuri meklē palīdzību agresīvu domu vai emociju vadīšanas grūtību pārvarēšanā. Zvana laikā "Skalbes" konsultants veicinās izpratni par zvanītāja uzvedību un emocionālo pašregulāciju konkrētajā krīzes situācijā, kā arī ieteiks, kur vērsties, lai pārtrauktu vai neuzsāktu vardarbīgus uzvedības modeļus ilgtermiņā.
"Ir svarīgi atpazīt visdažādākās, arī grūti saskatāmās, vardarbības formas un savlaicīgi apzināties arī potenciālos riskus, lai novērstu pieaugošo agresiju jau tās agrīnajos posmos. Vienlaikus jāapzinās, ka pārmaiņas ir iespējamas tikai tad, ja vardarbības veicējs pats atzīst problēmu un vēlas mainīties. Diemžēl sabiedrībā šāda vēlme bieži sastopas ar nosodījumu vai vienaldzību, kas kavē reālas pārmaiņas. Šī iemesla dēļ jaunais tālrunis nodrošina drošu vidi, kur iespējams runāt par savām emocijām un pieredzi bez sprieduma, - uzklausīt, nevis nosodīt," skaidro biedrības "Skalbes" valdes locekle Santa Laimiņa-Rubene.
Tālruņa izveide Latvijā notikusi, balstoties starptautiskos paraugos, izmantojot Lielbritānijas "Respect Phoneline" un Francijas "FNACAV" biroja pieredzi, kas ilgtermiņā augstu novērtēti kā efektīvi instrumenti vardarbības novēršanā. "FNACAV" biroja vadītājs Mateušs Īvesks Pironno uzsver: "Mēs izsakām atbalstu Latvijas palīdzības līnijai vardarbības veicējiem. Kopš 2000.gada mūsu organizācija vada Francijas nacionālo līniju cilvēkiem, kuri veic vardarbību partnerattiecībās. Šī līnija palīdz sasniegt dažādu vardarbību formu veicējus, kuri citādi būtu grūti sasniedzami. Tā piedāvā bezmaksas, anonīmu palīdzību 10 stundas dienā sešas dienas nedēļā, palīdzot novērst vardarbību. Ir svarīgi, lai cilvēki saprastu, ka palīdzības lūgšana ir normāla un nav nosodāma."