Kā sokas sociālās aprūpes dienestiem Pierīgas novados Apriņķis.lv
- Autors: Agita Latkovska

Pierīgā ir ļoti daudz iedzīvotāju, arī veco cilvēku ir daudz. Ne visiem vecumdienās pietiek spēka, veselības un iespēju sevi aprūpēt pašiem, sevišķi, ja nav tuvinieku atbalsta. Ir sirmgalvji, kuri smagā veselības stāvokļa dēļ mūža nogali pavada ilgstošas sociālās aprūpes centrā vai pansionātā. Kā sokas sociālās aprūpes dienestiem Pierīgas novados?
Situācija pašvaldībās atšķirīga
Vai pašvaldības ir lietas kursā, cik daudz senioru gaida rindā uz vietu pansionātā? “Tā ir liela problēma, jo parasti pansionātos steidzami vajag ievietot cilvēkus pēc smagas slimības, bet brīvu vietu nav un nākas gaidīt rindā,” situāciju Ādažu novadā komentē Ādažu novada domes Sociālā dienesta vadītāja Ieva Roze. Tomēr Sociālais dienests katru gadījumu cenšoties atrisināt vienas divu nedēļu laikā, un katram cilvēkam vieta tiekot atrasta.
Kas tad ir tie šķēršļi, kas kavē šos cilvēkus ievietot aprūpes institūcijās? I. Roze skaidro, ka iemesls ir brīvu vietu trūkums. Ādažu novada pensionāri visbiežāk nonākot aprūpē Saulkrastos, Baldonē, Mālpilī un Inčukalnā. “Bet visvairāk mūsu klientu ir Balvos, jo tur ir zemākas izmaksas – 471 eiro, Pierīgā pakalpojums maksā 700 eiro un vairāk. Tās ir viena klienta izmaksas mēnesī ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā,” saka I. Roze.
Vaicāta, kāda ir aptuvenā summa, ko Ādažu pašvaldība no sava budžeta segusi par šiem pakalpojumiem pēdējo trīs gadu laikā, I. Roze informē, ka 2016. gadā tie bijuši kopumā 37 019 eiro, 2017. gadā – 38 233 eiro, bet 2018. gadā – jau 54 755 eiro.
Ādažu novada domes Sociālā dienesta vadītāja teic, ka senioriem pašiem par pakalpojumu jāmaksā 90% no savas pensijas, pārējā daļa tiek segta atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr. 275 “Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta”.
“Pašvaldība sedz visu atlikušo summu, kas pārsniedz 90% no pensijas, neatkarīgi no pensijas lieluma,” skaidro I. Roze. “Tieši šie cilvēki bez apgādniekiem un tuviniekiem, bez ienākumiem ir mūsu regulārākie klienti.” Savukārt vientuļo, maznodrošināto pensionāru aprūpei mājās saskaņā ar saistošajiem noteikumiem tiekot piedāvāts aprūpes mājās pakalpojums.
Siguldas novada pašvaldības Sociālā dienesta vadītāja Kristīne Freiberga stāsta, ka Siguldas novada administratīvajā teritorijā ir trīs iestādes, kuru piedāvātajos pakalpojumos ietilpst personu izmitināšana un diennakts sociālā aprūpe: sociālās aprūpes māja “Gaismiņas” Allažu pagastā, kurā var izmitināt 30 personas, biedrība “Saullēkts” (privāta iestāde), kur var izmitināt 42 personas, un sociālās aprūpes institūcija “Allaži”, kur var izmitināt 21 personu (arī privāta iestāde).
Pašvaldības Sociālā dienesta vadītāja teic, ka Siguldas novadā rinda uz ilgstošas sociālās aprūpes institūciju līdz šim nav veidojusies, jo nepieciešamības gadījumā personām tiek piedāvāti pakalpojumi institūcijās arī attālākos novados visā valstī.
Rindu uz vietām aprūpes centrā šobrīd nav arī Babītes novadā, kur pakalpojums tiek nodrošināts mazāk nekā 10 cilvēkiem, skaidro Babītes novada pašvaldības pārstāve Māra Mičule. Babītes novadā nav neviena valsts pansionāta, bet te pieejama sociālās aprūpes iestāde “Lielās ģimenes māja”. Tas ir 2018. gadā tapis sociālais projekts – alternatīva pansionātam, ar pavisam citu konceptu –, ko īsteno Francijas uzņēmuma “Senior Group” Latvijas filiāle. M. Mičule informē, ka senioriem, kuriem pēc likuma jānodrošina vieta pansionātā, pašvaldības Sociālais dienests organizē ārpakalpojuma saņemšanu.

Rindā stājas jau krietni pirms laika
Lai gan pēdējo gadu laikā aprūpes institūciju skaits nav gājis mazumā, tieši otrādi, ir pašvaldības, kur uz aprūpes centriem veidojas rindas.
Ķekavas novadā darbojas pašvaldības aģentūra “Ķekavas Sociālās aprūpes centrs”. Uzturēšanās maksa tajā ir 313 eiro mēnesī. Pašvaldības pārstāve Laura Barkāne informē, ka par uzturēšanos aprūpes centrā maksā paši klienti vai viņu radinieki, tomēr maksātnespējīgām personām izmaksu starpību sedz pašvaldība: “Šobrīd lielākā daļa šeit izmitināto personu ir Ķekavas novada iedzīvotāji, tikai trim cilvēkiem dzīvesvieta deklarēta citā pašvaldībā, taču Ķekavas novadā dzīvo vai strādā šo personu radinieki.”
Saskaņā ar Ķekavas novada pašvaldības Sociālā dienesta datiem, pašlaik rindā uz Ķekavas Sociālās aprūpes centru ir aptuveni 65 personas. “Rinda uz Ķekavas Sociālās aprūpes centru izveidojusies tādēļ, ka daļa cilvēku jau laikus iestājušies rindā, kaut gan viņu pašreizējais veselības stāvoklis vēl ļauj izmantot alternatīvus pakalpojumus, piemēram, aprūpi mājās, privātā aprūpētāja pakalpojumus vai palīdzību no radiniekiem,” skaidro L. Barkāne.
Ķekavas Sociālās aprūpes centra kapacitāte ir 62 personas – vairāk uzņemt tas nespēj. Tomēr pašvaldība cer nākotnē rast iespēju paplašināt centra telpas, lai nodrošinātu ilgstošas aprūpes pakalpojumus pēc iespējas vairāk cilvēku.
Piesakās un pazūd
Mālpils Sociālās aprūpes centrs ir vienīgais aprūpes centrs pensijas vecuma cilvēkiem un personām ar funkcionāliem traucējumiem Mālpils novadā. Tajā ir 33 gultasvietas. Arī šī centra klienti maksā par pakalpojumu 90% no savas vecuma vai invaliditātes pensijas. Starpību sedz pašvaldība vai apgādnieki.
Pašvaldības aģentūras “Mālpils Sociālais dienests” direktore Olga Volosatova pastāsta, ka aprūpes centram šobrīd ir kontaktinformācija par ne vairāk kā 10 personām, kas interesējušās par iespēju saņemt pakalpojumu. Tomēr esot novērota tendence pieteikties un pēc tam pazust: “Cilvēkiem svarīgi risināt jautājumu uzreiz, bet, kolīdz atbrīvojas vieta un apzvanām personas, kas pieteikušas vietu, visbiežāk izrādās, ka pakalpojums vairs nav nepieciešams. Ir gadījumi, kad cilvēki gaida vietu tieši mūsu aprūpes iestādē, un tas var būt ilgāks laiks.”
Mālpils Sociālās aprūpes centrā šobrīd uzturas 11 pašvaldības finansētas personas, ir 13 pakalpojumu līgumi ar sešām pašvaldībām, kā arī deviņi līgumi ar klientu tuviniekiem. Centrs nodrošina arī pakalpojumu “Aprūpe mājās”, turklāt personām, kurām nav apgādnieku, par šo pakalpojumu nav jāmaksā. “Institucionālu aprūpi klientam līdzfinansē pašvaldība, ja klienta pensijas 90% nesedz izmaksas. Diemžēl pašvaldības finansētie klienti bieži vien ir ar mazu pensiju, jo darba mūžu veltījuši citām nodarbēm, nevis strādājuši oficiālu algotu darbu,” skaidro O. Volosatova.

Nav nozīmes, cik turīgs ir aprūpējamais
Runājot par pakalpojuma saņemšanas un samaksas kārtību, Siguldas novada pašvaldības Sociālā dienesta vadītāja K. Freiberga teic, ka iestādes pakalpojuma apmaksas kārtību nevar komentēt viennozīmīgi, jo katrs gadījums tiek izskatīts individuāli: “Vispārējā kārtība ir šāda: ja persona vai tās apgādnieks nespēj samaksāt par sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumu, izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta, un personas rīcībā paliek 10% no viņa ienākumiem – vecuma pensijas, invaliditātes pensijas vai sociālā nodrošinājuma pabalsta.”
Bet kā ir ar gadījumiem, kad sirmgalvis ir ļoti vecs, pavisam nespējīgs, un viņam nav neviena tuvinieka, kas par viņu parūpētos, turklāt viņš saņem ļoti pieticīgu pensiju? Varbūt situāciju var atrisināt šim cilvēkam piederošs nekustamais īpašums?
“Ja sociālās aprūpes iestādē tiek ievietots cilvēks, kuram nav tuvinieku, viņš var nodot savu nekustamo īpašumu pašvaldības rīcībā,” apstiprina Siguldas novada pašvaldības Sociālā dienesta vadītāja K. Freiberga. “Tādā gadījumā pašvaldība šim iedzīvotājam sedz uzturēšanās izmaksas par ilgstošas sociālās aprūpes iestādes pakalpojumu, savukārt dzīvokli nodod īrei personām, kurām ir nepieciešama palīdzība dzīvokļa jautājuma risināšanai, tomēr šādi gadījumi nav bieži.”
Arī Olaines pašvaldības aģentūras “Olaines Sociālais dienests” direktore Anda Liepiņa apstiprina, ka par šādiem cilvēkiem ir jārūpējas pašvaldībai: “Nav svarīgi, kādi ir cilvēka ienākumi. Viņam jāsaņem piemērotākais aprūpes veids, un viņš maksā 85% no saviem ienākumiem, pārējo sedz pašvaldība. Aprūpi specializētā aprūpes iestādē par valsts līdzekļiem piešķir Valsts sociālo pakalpojumu aģentūra speciāli izvērtētai personu kategorijai.” Sociālā dienesta direktore teic, ka pašvaldība var noteikt atvieglotus noteikumus saviem iedzīvotājiem – piemēram, Olainē klients maksā 85% no pensijas. Olaines Sociālās aprūpes centra kapacitāte ir 50 gultasvietas, un šobrīd rindā uz vietu šajā centrā ir tikai viens cilvēks.
Ministrija skaidro aprūpes kārtību
Labklājības ministrijas Sociālo pakalpojumu departamenta vecākā referente Elvīra Grabovska skaidro, ka saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteikto pienākums nodrošināt personai iespēju saņemt tās vajadzībām atbilstošus sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību ir pašvaldībai, kuras teritorijā persona reģistrējusi savu dzīvesvietu. Ja personai funkcionālo traucējumu dēļ ir grūtības apmierināt pamatvajadzības, sociālais dienests vērtē, vai klientam ir nepieciešami sociālās aprūpes pakalpojumi. Sociālā dienesta darbinieki veic personas individuālo vajadzību un resursu novērtējumu. Ja novērtēšanas rezultātā tiek konstatēti būtiski pašaprūpes ierobežojumi, personai piedāvā aprūpes mājās pakalpojumu vai pakalpojumu ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā.
Par aprūpes finansēšanas kārtību Labklājības ministrijas pārstāve E. Grabovska teic: “Ja klients tiek ievietots institūcijā un viņam nav citu ienākumu un uzkrājumu, par institūcijas pakalpojumiem viņš maksā 90% no saņemtās valsts pensijas (ieskaitot piemaksu pie pensijas). Ja klientam ir uzkrājumi un citi ienākumi, samaksa tiek veikta arī no šiem līdzekļiem, bet ne vairāk kā pakalpojuma cena. Gadījumos, kad klienta ienākumi un uzkrājumi nav pietiekoši, lai samaksātu pilnu pakalpojuma cenu, par pakalpojumu līdzmaksājumus veic viņa apgādnieki.”
No valsts budžeta līdzekļiem tiek finansēts ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums personām ar smagiem un ļoti smagiem garīga rakstura traucējumiem (I un II invaliditātes grupa un noteikts 3. vai 4. aprūpes līmenis). Šajā gadījumā persona par pakalpojumu maksā 90% no pensijas vai atlīdzības, bet apgādniekiem līdzfinansējums par saņemto pakalpojumu nav jāveic.
Vienlaikus E. Grabovska apstiprina, ka personas ienākumu vai uzkrājumu neesamība nevar būt par pamatu šīs personas atstāšanai bez nepieciešamās sociālās aprūpes. “Ja ar personas personīgajiem vai apgādnieka līdzekļiem nepietiek, lai pilnībā segtu sociālā pakalpojuma izmaksas, starpību piemaksā pašvaldība,” saka E. Grabovska. Trūcīgas personas no samaksas par sociālajiem pakalpojumiem ir atbrīvotas. Ģimene (persona) atzīstama par trūcīgu, ja tās vidējie ienākumi katram ģimenes loceklim mēnesī pēdējo triju mēnešu laikā nepārsniedz 128,06 eiro.
Ja apgādnieki nespēj samaksāt par institūcijā nodrošināto pakalpojumu, līdzmaksājumu veic pašvaldība. Pašvaldībām ir tiesības noteikt labvēlīgākus nosacījumus, iekļaujot tos pašvaldības saistošajos noteikumos.
Sociālo aprūpes centru skaits aug
Labklājības ministrijas informācija par situāciju ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšanas jomā uz 2017. gada 31. decembri (dati par 2018. gadu patlaban vēl nav pieejami) liecina, ka aprūpes institūciju skaits Latvijā pēdējos gados ir pieaudzis: 2015. gadā bija 82 institūcijas, 2016. gadā – 86 institūcijas, 2017. gadā – 102 institūcijas.
Valsts sociālās aprūpes centros un līgumorganizācijās, kuras sniedz pakalpojumus personām ar smagiem garīga rakstura traucējumiem, 2017. gada 31. decembrī atradās 5181 persona, no tām 825 personas vecumā no 62 līdz 69 gadiem, 906 personas – vecumā no 70 gadiem. Savukārt pašvaldību un citu organizāciju pilngadīgo personu sociālās aprūpes centros 2017. gada 31. decembrī atradās 6895 personas, no kurām 1053 bija vecumā no 62 līdz 69 gadiem, bet 4902 personu vecums bija 70 un vairāk gadu.
Pēc Labklājības ministrijas datiem, 2017. gada beigās rindā uz pakalpojuma saņemšanu institūcijā bija reģistrētas 387 personas. Taču tas vēl nenozīmē, ka šie cilvēki nesaņēma cita veida pakalpojumu; šajā skaitā ir arī personas, kuras atrodas psihiatriskajās slimnīcās un gaida rindā uz valsts apmaksāto pakalpojumu, kā arī īslaicīgas sociālās aprūpes pakalpojumu saņēmēji. Turklāt daļa cilvēku saņem aprūpi mājās.
E.Grabovska skaidro, ka pašvaldības, kurām nav nepieciešamo sociālo pakalpojumu sniedzēju, slēdz līgumus ar citiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem savā teritorijā vai ar citām pašvaldībām par šo sociālo pakalpojumu sniegšanu un samaksu. Turklāt aprūpe institūcijā nav vienīgais veids, kā nodrošināt atbalstu senioriem. “Pakalpojumu institūcijā nodrošina tikai tajā gadījumā, ja personas funkcionālie traucējumi ir smagi – noteikts 3. vai 4. aprūpes līmenis. Pašvaldība var piedāvāt arī citus pakalpojumus – aprūpi mājās vai dienas aprūpes centra pakalpojumu,” skaidro E. Grabovska.
Pašvaldības savu iespēju robežās piedāvā profesionālu pakalpojumu sniedzēju nodrošināto aprūpi mājās vai sniedz atbalstu ģimenei, lai tā varētu aprūpēt ģimenes locekli. 2017. gadā aprūpes mājās pakalpojumu saņēma 15 437 personas. Papildus tam 670 personas saņēma “drošības pogas” pakalpojumu – ja klienta funkcionālais stāvoklis ir mainīgs vai pastāv iespēja nonākt bezpalīdzīgā stāvoklī, pakalpojuma sniedzējs aprūpes mājās pakalpojumu var nodrošināt pēc īpaša izsaukuma, izmantojot īpašas saziņas iekārtas.