Menu
 

Saeimas komisijā izskan dažādi viedokļi par reakcijas testu ieviešanu koplietošanas transportlīdzekļu vadītājiem

  • Autors:  LETA
Foto - Ieva Ābele, Saeima Foto - Ieva Ābele, Saeima

Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijā trešdien izskanēja dažādi viedokļi par Satiksmes ministrijas priekšlikumu (SM) ieviest alkohola vai citu apreibinošu vielu reakcijas testu pirms koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanas.

SM pārstāvji komisijā piedāvāja noteikt, ka koplietošanas pakalpojumu sniedzējam pirms pakalpojuma sniegšanas elektroniskajā aplikācijā vai mājaslapā jāīsteno pakalpojuma saņēmēja vecuma pārbaude un jāpārliecinās par attiecīgā transportlīdzekļa vadīšanas tiesību esamību, kā arī jāīsteno pakalpojuma saņēmēja reaģēšanas spēju pārbaude alkohola vai citu apreibinošu vielu ietekmes kontrolei pašvaldības noteiktajā laikā.

Plānots noteikt, ka par šo prasību pārkāpšanu pakalpojumu sniedzējam varēs piemērot naudas sodu no 70 līdz 350 eiro.

Deputāti konceptuāli atbalstīja vecuma un vadītāja tiesību esamības pārbaudes, tomēr apmēram stundas laikā nespēja vienoties par reakcijas testu ieviešanu. Vienlaikus Latvijas Mobilitātes asociācijas pārstāvji uzsvēra, ka vadītāja apliecības esamība diskriminētu tūristus, jo neesot iespējas pārbaudīt citu valstu pilsoņu tiesības.

Saeimas deputāte Skaidrīte Ābrama pauda neizpratni, kā šie reakcijas testi noteiks, vai vadītājs ir alkohola reibumā. Viņasprāt, šie testi maksās dārgi, bet no tiem būs minimāls efekts. Skrejriteņu operatora "Bolt" pārstāvji atzina, ka šiem testiem būs neviennozīmīgi rezultāti, jo būs arī cilvēki, kas varēs iziet šos testus reibumā, tāpēc "Bolt" ieskatā ir jāstrādā pie stingrākas sodu sistēmas un policijas iesaistes. Vienlaikus nozares pārstāvji uzsvēra, ka šādu risinājumu ieviešana būs dārga.

Tomēr SM pārstāvji uzsvēra, ka šādi reakcijas testi nav jaunums Eiropas Savienības (ES) mērogā, jo citās valstīs šādi risinājumi ir ieviesti un tie ir efektīvi.

Arī Saeimas deputāts Andris Kulbergs (AS) sēdē uzsvēra, ka šādu risinājumu ieviešana būs dārga, kā arī tas uzliktu papildu slogu maziem tirgus spēlētājiem.

Sēdes noslēgumā komisija vēl nevienojās par gala priekšlikuma redakciju, tādējādi komisija turpinās darbu pie priekšlikumu izvērtēšanas.

Iepriekš komisija atbalstīja septiņus iesniegtos priekšlikumus, tostarp likumā paredzēts skaidri definēt, kas ir velosipēds, elektrovelosipēds un pašgājējs velosipēds. Atšķirības ir jaudās un citās tehniskajās specifikācijās.

SM steidzamības kārtā virza grozījumus normatīvajā regulējumā, nosakot pašgājēju velosipēdiem obligātu reģistrāciju, obligāto civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanu, kā arī aizliegumu braukt pa ietvēm un prasību lietot aizsargķiveri, aģentūra LETA noskaidroja SM.

SM ieskatā nošķīrums starp velosipēdu un pašgājēju velosipēdu būtiski uzlabotu ceļu satiksmes drošību, jo ļautu piemērot diferencētu satiksmes organizāciju, piemēram, attiecībā uz atļauto ātrumu, pārvietošanās vietu (brauktuve, ietve, velojosla) un nepieciešamajām drošības prasībām, piemēram, obligāta aizsargķiveres lietošana, vadītāja apliecība un citi.

SM piedāvātie grozījumi Ceļu satiksmes likumā pēc būtības arī paredz pašgājēju velosipēdu obligātu reģistrāciju, kā arī papildu prasību - nodrošināt pašgājēju velosipēdiem OCTA. Tā kā pašgājēju velosipēdi ir pielīdzināmi motorizētiem transportlīdzekļiem (netiek izmantots cilvēku muskuļu spēks), tad ir pamatoti un samērīgi noteikt, ka uz tiem attiecināmi papildu pienākumi - reģistrācija un OCTA.

Pašgājēju velosipēdi ar lielāku jaudu un masu var nodarīt līdzvērtīgus zaudējumus, īpaši, ja tie pārvietojas pa ietvēm vai tiek izmantoti bez apdrošināšanas. Tādējādi prasība nodrošināt pašgājēju velosipēdiem OCTA pasargā gan cietušos, gan transportlīdzekļa īpašnieku no finansiālām sekām negadījumā.

Jau ziņots, ka šogad 2. oktobrī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) nolēma apturēt koplietošanas "e-velosipēdu" operatora "Ride Mobility" sniegtos pakalpojumus. Šāds lēmums sekoja pēc Rīgas mēra Viestura Kleinberga (P) aicinājuma vērtēt uzņēmuma darbību, kas savukārt sekoja pēc divu 2012. gadā dzimušo meiteņu nāves, ar "Ride Mobility" aparātu pakļūstot zem vilciena Imantā.

Tomēr "Ride Mobility" neapturēja darbību atbilstoši PTAC aicinājumam, tādēļ centrs piemēros administratīvo pārkāpumu sodu līdz 14 000 eiro apmērā. Lietas izskatīšana ir nolikta uz 22. oktobri, kad arī tiks lemts par soda piemērošanu.

PTAC aicina visus patērētājus, īpaši jauniešus un viņu vecākus, atbildīgi lietot koplietošanas transporta līdzekļus, ievērojot pakalpojuma sniedzēju noteikumus un likumus. Tāpat PTAC atgādina, ka elektrisko skrejriteņu un citu mikromobilitātes rīku izmantošana bez atbilstošas sagatavotības un vecuma pārbaudes var radīt nopietnus riskus gan pašam lietotājam, gan apkārtējiem.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.