Tiesībsargs: Vairākās Pierīgas pašvaldībās izglītojamo pārvadājumi, iespējams, nav organizēti bērnu interesēm atbilstoši
- Autors: Apriņķis.lv

Latvijas Republikas tiesībsargs jūnijā veica aptauju par mācību sākuma laiku skolās un skolēnu nokļūšanu uz skolu. Izskatot saņemtās atbildes, secināts, ka, iespējams, vairākās Pierīgas pašvaldībās – Ķekavā, Olainē, Ropažos, Salaspilī, Siguldā – izglītojamo pārvadājumi nav organizēti bērnu interesēm atbilstoši.
“Konkrēti kritēriji skolēnu transportēšanas organizēšanā normatīvajos aktos nav noteikti, taču jāņem vērā Bērnu tiesību aizsardzības likuma 16. pantā noteiktās bērna tiesības atbilstoši savam vecumam un fiziskajai un garīgajai attīstībai uz atpūtu un brīvo laiku, tiesības piedalīties spēlēs un izpriecu pasākumos, kā arī kultūras dzīvē un nodarboties ar mākslu. Skolēnu pārvadājumu sakarā tas nozīmē, ka transporta kustības grafikam ir jābūt “saudzīgam” pret skolēnu. Nav pieļaujams, ka bērni vairākas stundas dienā pavada ceļā uz/no skolas vai gaidot transportlīdzekli – ņemot vērā slodzi, ko veido mācības, interešu izglītība, mājasdarbi, bērnam var nākties ziedot miega un atpūtas laiku,” vēsta Tiesībsarga birojs, atzīmējot, ka jau 2018. gadā uz šo problēmu pašvaldību uzmanību vērsa Valsts kontrole.
Lai pašvaldības veiksmīgāk varētu veidot efektīvu izglītības ekosistēmu, Izglītības un zinātnes ministrija ir noteikusi sasniedzamības kritērijus:
- sākumskolas posmā 1.–6. klašu grupās piemēro principu “izglītība tuvāk dzīvesvietai” jeb ceļā pavadītais laiks vienā virzienā (uz skolu / no skolas) ne ilgāks par 40 minūtēm ar pašvaldības organizētu transportu;
- pamatskolas posmā 7.–9. klašu grupā un vidējās izglītības posmā 10.–12. klašu grupā attālums starp izglītības iestādēm ir ne vairāk kā 50 km (ceļā pavadītais laiks vienā virzienā (uz skolu / no skolas) ne ilgāks par 55–60 minūtēm ar pašvaldības organizētu transportu).
Savukārt vairāku Pierīgas novadu iedzīvotāju atbildēs redzams, ka skolēnu autobusa reisa garums ilgst līdz stundai un vairāk. Izglītojamie ir pamatskolnieki, un, piemēram, vairākiem bērniem ceļā līdz tuvākajai izglītības iestādei katru dienu ir jāpavada teju stunda (tātad līdz pat divām stundām dienā). Šāda situācija nav samērojama ar bērnu tiesībām uz atpūtu, uzskata tiesībsargs. Vairāki citi respondenti ir izteikuši iebildumus par ilgo sabiedriskā transporta kursēšanas laiku, ar mācību nodarbību laiku nesaskaņoto sabiedriskā transporta kustības grafiku un maršrutu trūkumu, vēl citi izteikuši iebildumus par nepietiekamo autobusu skaitu, kā dēļ transportlīdzeklis ir pārpildīts.
Kāds respondents Ķekavas novadā apgalvojis, ka pašvaldība nav spējusi nodrošināt piekļūstamu vidi bērnam ratiņkrēslā nevienā no pašvaldības skolām, rezultātā izvēlēta izglītības iestāde citā pašvaldībā, un bērna rīts sākas no plkst. 5.00. Minētais ir vērtējams kā nopietns bērnu tiesību pārkāpums.
Savukārt cita respondenta atbilde izgaismojusi iespējamo problēmu ar speciālās izglītības pieejamību Salaspils novada pašvaldībā, proti, izglītojamais, kuram nepieciešama speciālā programma, ir spiests doties uz citas pašvaldības skolu, kur tāda tiek īstenota. Rezultātā bērns pavada līdz divām stundām ceļā uz un no skolas, sākot rītu no plkst. 5.00. Šāda situācija ir bērna interesēm neatbilstoša.
Tiesībsargs aicina pašvaldības iepazīties ar individuālo gadījumu izlasi, kas liecina par nepieciešamību pilnveidot izglītojamo transportēšanas pakalpojumus, un lūdz līdz 2024. gada 13. septembrim informēt par plānoto/paveikto, kā arī citiem apsvērumiem šajā sakarā, ja tādi radīsies.
"Svarīgi piebilst, ka informācija ir aptaujā norādītais nevis tiesībsarga konstatētais," norāda Tiesībsarga birojs.