Menu
 

Pētījums: Puse jauno skolotāju varētu pamest profesiju nākamajos piecos gados

  • Autors:  LETA
Pētījums: Puse jauno skolotāju varētu pamest profesiju nākamajos piecos gados

Puse jeb 53% jauno skolotāju nākamajos piecos gados varētu pamest profesiju, liecina Starptautiskās mācību vides pētījuma "TALIS 2024" cikla pirmie rezultāti.

Tas ir augstākais rādītājs starp OECD valstīm. Šāda tendence Latvijai ir kopīga ar pārējām Baltijas valstīm - Lietuvā tā norādījuši 50% skolotāju, kas ir jaunāki par 30 gadiem, bet Igaunijā - 49%.

Pētījums gan konstatē vairākas pozitīvas tendences Latvijas skolotāju kopienā. Taču ievērojama daļa skolu direktoru norādījuši uz pedagogu nepietiekamību, tādēļ turpināsies centieni noturēt profesijā jaunos skolotājus.

Skolotāja profesijā paaudžu nomaiņa nenotiek ātri, liecina pētījuma rezultāti. Latvijā 62% skolotāju mācīšanas pieredze ir vairāk nekā 20 gadi. Lielākā daļa pedagogu ir pirmspensijas vecumā, kā arī drīzumā dosies pensijā.

Turpretim jaunie skolotāji - ar piecu gadu vai mazāku mācīšanas pieredzi - ir 13%. Lielākais jauno skolotāju īpatsvars ir lielo pilsētu skolās - 17%, bet mazākais lauku skolās - 12%.

78% no Latvijas skolotājiem, kuri sākuši strādāt skolā piecu gadu laikā pirms aptaujas, ir piedalījušies formālās vai neformālās darbā ievadīšanas jeb indukcijas programmās savās skolās. Tas ir par 35 procentpunktiem vairāk nekā 2018.gadā.

83% jauno skolotāju strādā skolās, kas piedāvā mentoringa programmas. Līdztekus tikai piektdaļai jeb 26% jauno skolotāju ir norīkots mentors. Kopš 2018.gada šis rādītājs ir palielinājies par desmit procentpunktiem.

Pētījumā apkopoti skolotāju un direktoru viedokļi par skolotāja profesijas attīstību, darba apstākļiem, mācīšanas praksi, tehnoloģiju izmantošanu un sociāli emocionālo mācīšanu, kā arī par skolotāju labbūtību un nākotnes plāniem.

Pētījuma ceturtais cikls "TALIS 2024" norisinājās no 2021. līdz 2025.gadam, un galvenais datu iegūšanas etaps notika pagājušā gada pavasarī. Šajā ciklā uzmanība tika pievērsta četriem izglītības jautājumiem - daudzveidībai un vienlīdzībai, tehnoloģiju izmantošanai, sociāli emocionālajai mācīšanai un ilgtspējības izglītībai. Pētījumā aplūkotas arī trīs lielas tēmas - skolotāju mācīšanās un attīstība, ikdienas darba prakse un profesionālā uztvere, kā arī skolu mācību vide.

Kopumā pētījumā, aptaujājot 7.-9.klašu skolotājus un viņu skolu direktorus, piedalījās 54 pasaules valstis. No Latvijas pētījumā piedalījās 215 skolu 4088 skolotāji un 213 skolu direktori. Latvija pētījumā piedalās kopš 2013.gada.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.