Dzintris Kolāts: Sieviešdienas grūtumi Apriņķis.lv
- Autors: Dzintris Kolāts, publicists

Katru gadu ap šo laiku sociāli aktīvākie uzsāk strīdiņus – ir vai nav 8. martā svinama Sieviešu diena? Piesauc gan komunisma atraugu, gan sieviešu pazemošanu atkarībā no paša strīdnieka saprašanas vai nesaprašanas. Visdrīzāk – pēdējās.
Komunisti, ja ar to domā bijušo PSRS, šo dienu nav nedz izgudrojuši, nedz iedibinājuši, bet – kā jau daudz ko – pārņēmuši un vēlāk piegrozījuši savai ideoloģijai. Raugi, kaut kāda sieviešu demonstrācija taisni 8. martā esot notikusi Ņujorkā, kur dāmas protestējušas pret resnajiem kapitālistiem un grūtajiem dzīves un darba apstākļiem. Policija situsi un šāvusi. Nebūtu vietā ironizēt, taču nav nekādu reālu liecību, ka tā tiešām bijis. Gluži tāpat kā sieviešu streiks Pēterburgā 1917. gada 8. martā, no kura vēlāk izcēlusies visa revolūcija un gandrīz iestājies komunisms.
Nav noliedzams, ka spēcīgas sociāldemokrātiskās kustības pagājušā gadsimta sākumā gan ASV, gan Rietumeiropā iedzīvināja Sieviešu dienas tradīcijas, ko tālāk jau pārņēma un locīja, kā katrs prata. Savdabīgi, ka šodien ne ASV, ne Vācijā vai citās vecās Rietumeiropas valstīs šo dienu nesvin pat neformāli. Vienīgi itālieši un portugāļi to atstājuši atzīmējamo dienu sarakstā. Internetā viegli atrast karti, kas rāda, ka oficiāla brīvdiena 8. martā ir, piemēram, Krievijā un gluži tāpat arī Ukrainā un Gruzijā, kas politiski šobrīd ir absolūtā opozīcijā. Savukārt visā Austrumeiropā tie ir tādi kā neoficiāli svinami svētki.
Interesanti, ka, piemēram, Ķīna un dažas mazākas valstis izvēlējušās savā ziņā loģisku soli – 8. martā brīvdiena ir tikai sievietēm. Vēl pie savādībām var pieskaitīt arī Sieviešu dienas oficiālu atzīmēšanu... Afganistānā, kas pēc dažādiem indeksiem un mērījumiem sieviešu tiesību sarakstos stabili ieņem pēdējās vietas pasaulē.
Te nu jāatgriežas «šeit un tagad». Tikpat absurdi kā Sieviešu tiesību aizstāvēšanas diena Afganistānā, šeit un tagad skan dažādu rangu liberālu feministu auri, ka Sieviešu diena, lūk, ir liekulība, jo vēl nav panākta pilnīga un visaptveroša vienlīdzība. Demokrātija pieļauj dažādus viedokļus, starp kuriem var būt arī šāds. Bet jautājums ir nozīmīgāks un būtiskāks: ko viņas/viņi paši ir praktiski darījuši ģimenes vardarbības un citu preteklību izskaušanā? Vai kāds ir braucis uz provinci palīdzēt darbā ar sociāli degradētām personām? Vai ir meklēti un atrasti “vardarbīgi inteliģenti” – darbā smalka valoda un balts krekls, mājās viskijs un ar bomi otrajai pusītei pa zobiem, bet otrā rītā lūgšanās un kāds bišķis sāpju naudas zilumu piešpaktelēšanai...
Ak, protams, tā ir valsts darīšana! Vieglāk ir apgūt visādu fondu naudu, organizēt sev un domubiedriem dažādas konferences un lasītavas, kur bez gala un jēgas runāt par citādību apspiešanu. Nekādas atbildības un riska un vēl kāds mazumiņš naudas. Un gandrīz nekādas ietekmes uz reālās dzīves sārņiem, ja kas...
Visu nevar bāzt vienā maisā. Gan jau ir kādi ideālisti, kuri iet un dara reālas lietas. Cienījami. Taču tas ir mazākums. Un būtu jau traki, ja visas rezolūcijas, koncepcijas, paradigmas un citi brīnumi reāli iemiesotos dzīvē un “mazattīstītā tauta” sāktu to visu ievērot un respektēt. Ko nu? Naudas devēji var izlemt, ka vairs nav jāfinansē.
Tā nu nabaga Sieviešu diena visam šim kokteilim pa vidu. Tieši šeit būtu īstais laiks rīkot dažādu (uzsveru – dažādu!) viedokļu un uzskatu aizstāvju diskusiju par seno jautājumu – kā tad tās sieviešu un arī vīriešu tiesību būšanas izskatās pie mums Latvijā? Kur nu! Liberāļu valodā – citādi domājošiem “cilvēknīdējiem” vislabāk tribīni nedot vispār.
Bet atgriežoties pie Sieviešu dienas – sveicieni gaviļniecēm un sveicējiem un respekts tiem, kam šie svētki maz interesē!