Menu

 

Tas ir noziegums – popularizēt jauniešiem avārijas kontracepciju kā izeju no "nevēlamas grūtniecības" Apriņķis.lv

  • Autors:  Viktorija Slavinska-Kostigova, Ogrenet.lv
Sertificēta vecmāte, AAM instruktore, ekonomikas zinātņu maģistrs Baiba Stikute. Foto –  no privātā arhīva Sertificēta vecmāte, AAM instruktore, ekonomikas zinātņu maģistrs Baiba Stikute. Foto – no privātā arhīva

Pēc publicētā raksta par veselībpratības monitoringa darba norisi 10. klašu skolēniem un profesionālās izglītības iestāžu 1. kursu audzēkņiem, sociālajos tīklos viedokļi dalās. Vecāki vai nu atbalsta, vai kritizē monitoringa darba tematikas ievirzi, savukārt speciālisti norāda uz šī zināšanu pārbaudes darba kvalitāti un virspusēju pieeju jautājumu un atbilžu izstrādē. Pārbaudes darbs aptvēra 10 tēmas – fiziskās aktivitātes, veselīgs uzturs, reproduktīvās funkcijas, kontracepcija, higiēna, sociālā saskarsme, vardarbība, drošība, pirmā palīdzība un atkarības –, kas bija iekļautas testā ar 50 jautājumiem, katram jautājumam paredzot tikai vienu pareizo atbildi no četriem piedāvātajiem variantiem.

Iepazīstoties ar testa saturu, kārtējo reizi kļūst skumji par acīm redzami zemo piedāvātās izglītības kvalitāti un būtībā skolēnus pazemojošajām nožēlojami primitīvajām prasībām, uzskata sociālā pedagoģe, bērnu attīstības un rehabilitācijas speciāliste Vineta Preisa. Savukārt vecmāte, auglības atpazīšanas metožu instruktore, ekonomikas zinātņu maģistre Baiba Stikute norāda, ka par šīm tēmām ir jārunā, bet “vairāki jautājumi reproduktīvās veselības sadaļā ir pat nekorekti sastādīti ar nekorektām atbildēm”. Viens jautājums, viņasprāt, ir īpaši dramatisks.

Neilgi pēc veselībpratības monitoringa darba pildīšanas publiski bija pieejami testa jautājumi ar atbilžu variantiem. Pēc žurnālistu lūguma Valsts izglītības satura centra Komunikācijas nodaļa atsūtīja arī variantu, kurā ir izceltas pareizās atbildes.

“Izanalizējot visu pārbaudes darbu, rodas neizpratne par šādas izglītošanas patieso jēgu un mērķiem. Ja tiešām vienīgais mērķis ir  veidot egoistisku, tikai uz baudu orientētu patērētājsabiedrību, kur ģimene nav vērtība un bērni ir tikai indivīda ērtībām traucējoši elementi, tad šāda izglītošana sevi attaisno. Bet, ja sabiedrības vairākuma un valsts intereses tomēr ir neizmirt un turpināt latviešu tautas pastāvēšanu, tad arī piedāvātā izglītība veselības jomā ir nopietni jāpārskata,” uzskata sociālā pedagoģe, bērnu attīstības un rehabilitācijas speciāliste Vineta Preisa.

Vairāki jautājumi – primitīvi un nekorekti

Kā piemēru nekorekti sastādītam jautājumam sertificētā vecmāte un auglības atpazīšanas metožu instruktore Baiba Stikute min testa 10. jautājumu.

10.Kādu procesu esamība meitenes un zēna organismā atbild par grūtniecības iestāšanos?
A dzimumattiecību laikā prezervatīva neizmantošana
B sekss beidzas ar orgasmu
C meitenei – ovulācija, zēniem – ejakulācija [pareizā atbilde]
D seksuālās attiecības

“Ja pareizā atbilde ir “meitenei – ovulācija, zēniem – ejakulācija”, jāvaicā, kā tieši ovulācija “atbild” par grūtniecības iestāšanos? Tas ir ļoti nepareizi un nekorekti noformulēts,” saka Baiba Stikute. “Ovulācija ir saistīta ar olšūnu, bet tieši nekādā veidā tā par grūtniecības iestāšanos neatbild. Un kādā veidā ejakulācija varētu “atbildēt” par grūtniecības iestāšanos? Uzskatu, ka jautājums pēc būtības ir aplami noformulēts, līdz ar to arī nevar teikt, ka atbilde ir pareiza. Ko ar šo jautājumu gribēja panākt? Tam līdzās, piemēram, nav neviena jautājuma kaut vai par meitenes ciklu vai par dzimumnobriešanu puišiem.”

Savukārt sociālā pedagoģe, bērnu attīstības un rehabilitācijas speciāliste Vineta Preisa atklāj, ka daudzi jautājumi ir arī primitīvi un “vairumam testa jautājumu pareizai atbildei papildu zināšanas attiecīgajā jomā nav nepieciešamas, pietiek vien ar elementāru lasītprasmi un nelielu loģiku, lai no četriem piedāvātajiem atbilžu variantiem izvēlētos vienu, kurš nav uzkrītoši muļķīgs. Tādēļ rodas jautājums par mācību vielas kopējo saturu un mācību procesu, ja zināšanu pārbaude pieļaujama šādā līmenī.”

Kā vienu no piemēriem speciāliste izceļ testa 6. jautājumu.

6.Kādas ir nepietiekama uztura sekas?
A paaugstināta enerģija
B novājināta imūnsistēma, nogurums un aizkavēta organisma attīstība [pareizā atbilde]
C muskuļu masas palielināšanās
D uzlabota koncentrēšanās spēja

Arī Baiba Stikute uzskata, ka tas, kurš ir sagatavojis jautājumus, “šķiet, mēģina tā kā iesmiet par šo tēmu,”, piemēram, par 13. jautājumu un tā atbildēm runājot.

13.Kas ir seksuāli transmisīvās slimības (STS)?
A iekaisumi, kas rodas aukstuma ietekmē
B slimības, kuras izplatās ar ēdienu
C slimības, kuras izplatās seksuāla kontakta ceļā [pareizā atbilde]
D infekcijas, kuras izplata kukaiņi

Vai seksuālā dzīve ir obligāta pieredze jauniešiem?

“Ļoti būtiski ir izglītot jauniešus par seksualitāti un reproduktīvo veselību, par menstruālā cikla skaistumu un mūsu hormoniem – estrogēnu, progesteronu, testosteronu –, kas nosaka ļoti daudz ko,” ir pārliecināta Baiba Stikute.

“Nenoliedzot mācību satura izstrādātāju vislabākos nodomus jauniešu vispusīgā izglītošanā, jāteic, ka, spriežot pēc testa, tēmas par reproduktīvās veselības jautājumiem arī skatītas ļoti primitīvi un tendenciozi, uzsverot seksuālo dzīvi un kontracepciju kā gandrīz obligātu katra pilsoņa dzīves sastāvdaļu,” norāda Vineta Preisa, īpaši izceļot testa 12. jautājuma atbildes, kur variants “radīt pēcnācējus” tiek vērtēts kā aplams, “netieši orientējot jauniešus uz seksuāliem kontaktiem, izslēdzot to primāro jēgu – radīt pēcnācējus. Neskaidra arī ir pareizās atbildes jēga un šādas izglītošanas patiesais nodoms, ja mērķis nav pilnvērtīga ģimene ar bērniem, kā dzimtas un tautas turpinājums.”

12.Kādi ir ikviena cilvēka pilsoniskie pienākumi seksuālās un reproduktīvās veselības jomā?
A samaksāt par vizīti pacienta iemaksu
B apgūt pamatzināšanas par seksuālās un reproduktīvās veselības veicināšanu un aprūpi [pareizā atbilde]
C sniegt informāciju kaimiņiem par seksuāli transmisīvo slimību ārstēšanu
D radīt pēcnācējus

Arī Baiba Stikute šajā jautājumā, kur pareizā atbilde ir B variants, vairāk saskata tādu kā ietverto “misijas apziņu” par cilvēka pilsoniskajiem pienākumiem šajā jomā. “Tāpēc nevar teikt, ka nekorekts būtu D variants jeb atbilde “radīt pēcnācējus”. Kāpēc šī atbilde nevarētu būt pareizā, konkrēti domājot par reproduktīvo veselību vai par tautas nākotni? Ja kāds jaunietis ir izvēlējies šo variantu, nebūtu pareizi teikt, ka tas ir aplams variants. Šajā formulējumā ir ietverta doma, ka radīt pēcnācējus būtu kaut kas neatbalstāms.”

Vai visus sešpadsmitgadīgos interesē, kā izvairīties no grūtniecības?

Sertificētā vecmāte, auglības atpazīšanas metožu instruktore Baiba Stikute norāda, ka 14. jautājums ”Kādā vecumā ieteicams sākt apmeklēt ārstu reproduktīvās veselības jautājumos?” ir tāds, kur jaunietis ieķeksēs pareizo variantu, nojaušot, ko sastādītāji ir gribējuši.

“Ja kāds atbildēs tiešām to, ko domā, jautājums būs atbildēts nepareizi. Reālajā dzīvē jaunieši ļoti reti, tiklīdz iestājas pubertāte, dodas pie ārsta. Meitenēm varbūt ir citādāk, bet te gribu uzsvērt, ka šim speciālistam noteikti būtu jābūt uz dzīvību un vērtībām orientētam. Jo, kā rāda pieredze, mēdz būt ārsti, kas pilngadību sasniegušām jaunietēm pat “uzbrauc”, sak, kā tā var būt, ka viņām vēl nav bijušas seksuālas attiecības. Tā kā šeit arī ir diskutējams, kādu atbildi sagaida uzdevuma sastādītāji.

Un, runājot par 16. jautājumu…

16.Kāpēc ir svarīgi runāt par reproduktīvo veselību ar ārstu?
A lai uzzinātu par ķermeņa izmaiņām
B lai izvairītos no nevēlamas grūtniecības
C lai iegūtu informāciju par pretapaugļošanās līdzekļiem
D viss iepriekš minētais [pareizā atbilde]

…vai tiešām jaunietim sešpadsmit gados būtu jāiet runāt ar ārstu, kādus pretapaugļošanās līdzekļus lietot un kā izvairīties no nevēlamas grūtniecības? Zinu, ka ir jaunieši, kas pie šī jautājuma varētu izvēlēties A variantu – “lai uzzinātu par ķermeņa izmaiņām” –, jo pārējais viņiem nav aktuāli. Tomēr viņu atbilde būtu nepareiza, jo pareizā atbilde ir D variants. Un, ja saskaņā ar jauniešu vērtībām varianti par nevēlamu grūtniecību vai kontracepciju viņiem nav aktuāli, vai šis ir korekti vērtējams?” jautā Baiba Stikute, analizējot testa 16. jautājumu.

Arī Vinetai Preisai ir bažas, ka testā ārsta kompetence tiek reducēta “vien uz kontracepcijas līdzekļu izvēli, nevis rūpēm par veselību, lai nākotnē varētu radīt veselīgus pēcnācējus. Jēdzieniem “pēcnācēji” un “grūtniecība” visa testa kontekstā netieši tiek piešķirta tikai negatīva nozīme.”

Testa visdramatiskākais jautājums

Baiba Stikute uzsver, ka dramatiskākais visā testā ir 17. jautājums, un tas noskaņo jauniešus uz to, ka ir normāli, ja šajā vecumā jau ir seksuālās attiecības un ka reizēm dzimumakta laikā var pārplīst prezervatīvs.

17.Kas jādara, ja dzimumakta laikā plīsis prezervatīvs?
A jāpaņem jauns prezervatīvs
B jāpārtrauc dzimumakts un jāsteidzas mazgāties
C jālieto avārijas kontracepcijas medikamenti [pareizā atbilde]
D viss iepriekš minētais

“Tā ir ļoti dramatiska atbilde, skatoties ilgtermiņā uz meitenes veselību!” saka Baiba Stikute. “Diemžēl, ja mēs noskaņojam jauniešus uz to, ka “ja nu kas, tu vienmēr varēsi lietot avārijas kontracepciju”, neapzinoties un nerunājot par sekām, mēs varam savu jauno paaudzi veselības ziņā ļoti sabojāt.

Lietot avārijas kontracepciju nozīmē pēc dzimumakta iedzert šīs bezrecepšu zāles, kas ir liela deva hormonu. Tie būtiski ietekmē un var pat sagraut dabisko hormonu ainu. Meitenēm sākotnēji cikls var būt neregulārs, jo reproduktīvā sistēma vēl tikai nobriest, tas notiek vairāku gadu garumā. Tas ir laiks, kad mūsos ieliktais brīnišķīgais hormonālais mehānisms tikai vēl stabilizējas. Ja mēs tajā brīdī lietojam avārijas kontrapcepciju un darām to pat regulāri, tas var neatgriezeniski ietekmēt sievietes reproduktīvo veselību. Par šo tēmu noteikti būtu jārunā, bet norādīt šādu veidu, lai izsargātos no grūtniecības, kā pareizo atbildi, – to var uzskatīt pat par noziedzīgu rīcību pret meitenes veselību ilgtermiņā.”

Abas speciālistes norāda, ka trūkst nozīmīgas informācijas par kontracepcijas tablešu un avārijas kontracepcijas lietošanas blaknēm un riskiem.

“Avārijas kontracepcijas aprakstā ir minētas iespējamās blaknes, kas ir ļoti būtiskas, it īpaši, ja tas attiecas uz nenobriedušu organismu,” saka Baiba Stikute un iesaka ar šo tablešu aprakstu iepazīties Zāļu valsts aģentūras mājaslapā zva.gov.lv

Arī Vineta Preisa uzsver, ka zināšanas par avārijas kontracepcijas riskiem ir ļoti svarīgas pubertātes vecumā, lai vēl nenobriedušam organismam nenodarītu būtisku kaitējumu. “Rodas iespaids, ka jauniešiem piedāvātā izglītošana seksuāli repruduktīvās veselības jomā būtībā ir jauniešu orientēšana uz agrīnu, sociāli bezatbildīgu seksuālo dzīvi ar mērķi gūt vienīgi fizisku apmierinājumu un patērēt plaši piedāvātos kontracepcijas līdzekļus,” norāda bērnu attīstības speciāliste.

Raksta “Nožēloju, ka meitu palaidu tajā dienā uz skolu. Vai 10. klašu skolēniem vajadzētu zināt par aktīvu dzimumdzīvi?” komentētāju viedokļi sociālajos tīklos

Liene Brice: Vai tiešām bērni jātur tumsonībā, neizglītojot, bet pēc tam brīnoties, kā varēja būt tik neaptēsti, palikt stāvoklī vai saslimt ar STS?

Egija Baumane: Zināšanas par kontracepciju un izsargāšanos no STS neveicina aktīvu dzimumdzīvi. Profesionāla nodarbība tieši liks aizdomāties par iespējamajiem riskiem, par to, ka vienmēr ir iespēja pateikt nē (kas īpaši aktuāli ir meitenēm). Noteikti labāk, ka jauniešiem par šiem jautājumiem stāsta profesionālis, nevis informācija tiek meklēta internetā, kur piecpadsmitgadīgas meitenes lielās ar savu 10+ body count! Mēs dzīvojam sabiedrībā, kur informācija ir pieejama, un par šiem jautājumiem būtu jārunā jau daudz agrāk par piecpadsmit gadiem.

Armands Jaunpetrovičs: Ja būtu balanss un “Papardes ziedam” līdzīgās organizācijas negaudotu, ka bērniem māca, ka attiecībās ir daudz kas cits arī bez seksa, ka sekss nav obligāts tīņu vecumā, ka vispār normāli ir iepazīt cilvēku, sadraudzēties un tad saprast, vai vispār grib ar viņu pārgulēt, it īpaši līdz astoņpadsmit, tad jau nebūtu liela problēma ka iemācās risināt arī gadījuma sakaru sekas. Bet tā jau nav! Nedod Dievs, kāds bērniem mācīs, kā veidot stabilas, veselīgas attiecības!

Vitalijs Lavrinovics: Priekš kam skolās mācīt lietas, kas veicina to, kā būt nesavaldīgiem, turklāt jau pašā jaunībā. Ignorējot tikumīgas ģimenes veidošanas procesus un tamlīdzīgas lietas.

Vija Šterna: Pirms izsakāt pārmetumus mācību iestādei, esiet drosmīga par šo tematu pati parunāt ar meitu. Šodienas jaunieši ir daudz izglītotāki par saviem vecākiem un nekautrējas uzdot sev interesējošo jautājumu par dzimumdzīvi. Ideāli, ja tas ir kāds no vecākiem.

Oksana Rīga: Nu tas jau ir par traku! Tas ir jāstāsta un jāzina jau 9. klasē. Vecāki domā, ka bērni pusaudži ar seksu nenodarbojas... Jāzina, gan kā rīkoties, gan arī sekas. Neadekvāta vecāku uzvedība. Kad tad tas viss ir jāstāsta, viņuprāt? Kad paliek stāvoklī vai kad slimību buķete ir atnesta un pie ārsta vajag 140 eiro?

Armands Jaunpetrovičs: Kas ir jāstāsta 9. klasē – ka gadījuma sakari tajā vecumā ir normāli? Nu, tad tā arī būs, ka 10. klasē jau varēs cīnīties ar sekām.

Ilze Kalniņa: Pamatskolas bērnam var stāstīt par laulību, par ģimenes un bērnu svētību, par to, ka vīrs vai sieva ir brīnišķīga Dieva dāvana un svētība, kas ir jālolo un jāglabā visu mūžu. Paturēt laulībai to, kas uz to attiecas, nav tumsonība.

Iveta Vilsone: Jebkurā skolā jāmāca par augstām vērtībām, bērni jāaudzina par cilvēkiem un sabiedrības locekļiem. Arī sabiedriskā drošība jāmāca. Bet personīgā higiēna jāmāca mājās. Ja to dara skolā, tas nozīmē, ka bērnus tur par lopiem, kam ir labā kvalitātē jānonāk kādā no cehiem.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.