Pētījums: cilvēki meklē līdzsvaru attiecībās ar tehnoloģijām un vairāk novērtē autentiskumu Apriņķis.lv
- Autors: Kaspars Auzarējs-Auzers, “Accenture Song” nodaļas vadītājs Baltijā

Sabiedrības reakcija uz straujajām tehnoloģiskajām pārmaiņām ir neviennozīmīga. Lai gan cilvēki novērtē digitālo tehnoloģiju sniegtās ērtības, viņi arvien vairāk izjūt nepieciešamību rūpīgi izvērtēt, kam uzticēties, cenšoties atrast līdzsvaru tehnoloģiju lomai savā ikdienā. Ikgadējā “Accenture Life Trends” pētījumā apkopotas piecas tendences, kas ietekmē patērētāju uzvedību un biznesa stratēģiju visā pasaulē.
Uzņēmumiem ir būtiski atrast līdzsvaru starp tehnoloģisko attīstību un cilvēku vajadzībām. Lai arī digitālā pasaule arvien pārliecinošāk pārņem mūsu ikdienu, patērētāji vēlas autentiskumu, pārredzamību un emocionālu saikni. Ņemot vērā šīs piecas tendences un liekot cilvēkus pirmajā vietā, uzņēmumi var veicināt gan klientu, gan darbinieku lojalitāti, iedvesmot inovācijas un sasniegt izaugsmi. Nākotnē, kurā apvienosies digitālās inovācijas un cilvēciskās vērtības, visveiksmīgākie būs tie uzņēmumi, kas cilvēku vērtības izvirzīs priekšplānā.
Šaubas par autentiskumu
Digitālā satura pārpilnības laikmetā agrāk skaidrās robežas starp patiesību un maldiem kļūst izplūdušākas. Tehnoloģiju attīstība ļauj viegli radīt reālistisku, bet maldinošu saturu, un patērētāji kļūst arvien piesardzīgāki attiecībā uz redzēto tiešsaistē. Pētījums atklāj, ka 52% cilvēku ir saskārušies ar viltus ziņām, dziļviltojumiem vai krāpniecību, un vēl 52% ir piedzīvojuši mēģinājumus izkrāpt personas informāciju.
Šī tendence aicina uzņēmumus koncentrēties uz uzticības veidošanu, piešķirot prioritāti autentiskumam, nevis tikai satura kvantitātei. Organizācijām, kas izmanto mākslīgo intelektu (MI) un satura ģenerēšanas rīkus, jāuzdod būtisks jautājums: "Vai cilvēki tiešām vēlas šo saturu?" Aptauja liecina, ka 59,9% respondentu šobrīd vairāk nekā jebkad agrāk apšauba tiešsaistes satura autentiskumu. Šī piesardzība var negatīvi ietekmēt klientu iesaisti un galu galā zīmola lojalitāti. Secinājums uzņēmumiem: uzticamības veidošana, koncentrējoties uz kvalitāti, pārredzamību un ētisku mākslīgā intelekta izmantošanu, ir būtiska.
Vecāku izaicinājumi
Mūsdienās vecāki sastopas ar izaicinājumu audzināt bērnus, kuri spēj veidot līdzsvarotas attiecības ar digitālajām ierīcēm. Vecāki arvien vairāk apzinās pārmērīgas ekrāna lietošanas negatīvo ietekmi un arvien vairāk novērtē reālās dzīves pieredzi bērnu attīstībā. 64,7% cilvēku visā pasaulē uzskata, ka vecākiem vajadzētu ierobežot laiku, ko viņu bērni pavada sociālajos medijos.
Lai saglabātu aktualitāti, zīmoliem mārketingā būtu jāizmanto arī citi veidi, ne tikai digitālie un sociālie mediji, piemēram, reklāmas veikalos, klātienes akcijas, pasākumi televīzijā un straumēšanas platformās, kā arī sponsorēšana. Zīmoliem jādomā par savu tēlu, jāņem vērā vecāku bažas un jānovērtē, vai mijiedarbība ar jauniešiem sociālajos medijos atbilst vērtībām, kas ir svarīgas to auditorijai. Šī tendence aicina uzņēmumus veidot tādus jauniešiem un ģimenēm paredzētus produktus un pieredzes, kas izceļ radošumu, fizisku iesaisti un patiesu cilvēcisko saskarsmi.
Nepacietības ekonomika
Digitālā satura veidotāju un ietekmētāju skaita pieaugums ir mainījis veidu, kā patērētāji meklē padomus un iedvesmu. Vairāk nekā puse respondentu vairs negaida oficiālus apstiprinājumus vai korporatīvus paziņojumu, bet dod priekšroku ātrām un pieejamām atbildēm. Viņi bieži meklē informāciju sociālajos medijos, lai ātrāk sasniegtu rezultātus, pat uzņemoties lielāku risku savu veselības un finanšu mērķu īstenošanā. Agrāk ietekmētāji koncentrējās galvenokārt uz stilu, ceļojumiem un mūziku, bet tagad viņu ietekme ir paplašinājusies līdz dzīves pamatjomām, piemēram, veselībai un labklājībai. "Nepacietības ekonomika" izceļ pieaugošu priekšroku tūlītējai pieejamībai, emocionālai saiknei un vienkāršībai.
Patērētāji vairs nevēlas tikai glancētu un bezpersonisku saturu. Viņi alkst pēc autentiskuma. Ietekmētāji, kuri dalās ar savu reālās dzīves pieredzi, rod lielāku emocionālo atbalsi nekā korporatīvie vēstījumi. Lai saglabātu saikni ar patērētājiem, uzņēmumiem jāiegulda tādos komunikācijas kanālos un balsīs, kas cilvēkiem šķiet personiski un tuvi. Atzīstot klientu emocionālās vajadzības, uzņēmumi var izveidot ciešākas saites ar patērētājiem un panākt to uzticēšanos.
Cieņpilns darbs
Darbu arvien vairāk ietekmē augošais spiediens kāpināt produktivitāti un strauja jauno tehnoloģiju ienākšana. Daudzi darbinieki jūtas atsvešināti un nenovērtēti – 2023.gadā darbinieku iesaiste ir samazinājusies līdz 37%, salīdzinot ar 41% gadu iepriekš. Pētījumi rāda, ka 60% lielo darba devēju monitorē darbinieku aktivitātes, lai gan zināms, ka autonomija veicina apmierinātību ar darbu, motivāciju un radošumu. Arī uzticības līmenis ir zems – tikai 29% darbinieku tic, ka vadība rīkojas viņu interesēs. Lai atjaunotu pozitīvu enerģiju darbavietā, vadītājiem ir jāattīsta empātija, jāstiprina cilvēku savstarpējās attiecības un MI jāievieš ar lielu atbildību.
Tā kā MI risinājumi uzņēmumos kļūst arvien izplatītāki, darbinieki izsaka bažas par stresu un izdegšanu - 60% uztrauc ģeneratīvā MI ietekme uz viņu darba slodzi, kamēr tikai 37% vadītāju to uztver kā problēmu. Lai MI ieviešana būtu efektīva, vadītājiem jālīdzsvaro produktivitātes ieguvumi ar cieņas saglabāšanu pret cilvēkiem, nodrošinot, ka MI papildina, nevis aizstāj to vērtību, ko darbinieki sniedz uzņēmumam. Empātiska vadība un uz cilvēkiem orientēta darba vide var būtiski veicināt darbinieku iesaisti, produktivitāti un panākumus ilgtermiņā.
Atgriešanās pie saknēm
Digitālajā laikmetā pieaug vēlme pēc fiziskas, jutekliskas pieredzes. Cilvēki vairāk nekā iepriekš meklē saskarsmi reālajā dzīvē, dabas klātbūtni un sajūtas ārpus digitālās vides. “Accenture” pētījums atklāj, ka 41,9% respondentu, atbildot uz jautājumu, kas viņiem iepriekšējā nedēļā sniedzis vislielāko iepriecinājumu, to saista ar fiziskām aktivitātēm un tikai 15,3% piemin digitālo vidi.
Zīmoliem šī tendence piedāvā iespēju atjaunot saikni ar patērētājiem, izmantojot nedigitālus līdzekļus, piemēram, nodrošinot izcilu apkalpošanu fiziskajā veikalā vai atbalstot un veidojot kopienu pasākumus. Uzņēmumi var izcelties arvien digitālākajā tirgū un veidot ilglaicīgas attiecības ar klientiem, apmierinot viņu vēlmi pēc autentiskuma, vienkāršības un saiknes ar dabu.