Menu
 

Ko šodien mācīt skolā, ja nav zināms, kādas profesijas būs nepieciešamas nākotnē? Apriņķis.lv

  • Autors:  Kristīne Balode, privātās vidusskolas “Patnis” direktore
Foto - publicitātes Foto - publicitātes

Saskaņā ar Pasaules Ekonomikas foruma datiem tuvākajā desmitgadē darba tirgū būs pieprasītas tādas prasmes kā kritiskā domāšana, radošums, analītiskā domāšana, līderība un sociālā ietekme, zinātkāre un vēlme mācīties visa mūža garumā, sistēmiskā domāšana, talantu vadība, kā arī motivācija un pašapziņa. Par daudzām no nākotnē nepieciešamajām prasmēm šobrīd vēl nemaz nenojaušam, tāpēc rodas jautājums – kā mūsdienās mācīties skolā, lai pēc absolvēšanas jaunieši būtu gatavi nezināmajam?

STEAM pieeja (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes, māksla, radošās jomas un matemātika), kā arī parādībās balstīta mācīšanās (phenomenon-based learning), kad skolēni ne tikai apgūst faktus par kādu tēmu, bet paši aktīvi pēta un noskaidro, kā un kāpēc kaut kas notiek, ir šodienas atslēga, lai nākotnē bērni un jaunieši spētu pielāgoties gan studiju, gan karjeras izaicinājumiem.

Akadēmiskās zināšanas apvienojumā ar praktisko pieeju

Viens no risinājumiem ir STEAM pieeju - skolā “Patnis” to īstenojam jau vairākus gadus un šobrīd tā ir transformējusies plašākā sistēmā, kam pielāgota arī jaunā skolas ēka, kurā top robotikas, elektronikas un tehnoloģiju centrs. Līdz šim esam veiksmīgi apvienojuši valsts izglītības standartu un STEAM pieeju, kā arī parādībās balstītu mācīšanos, īstenojot dažādus projektus. Tas nozīmē, ka skolēni vienlaikus iegūst gan akadēmiskās zināšanas, gan mācās tās pielietot praksē situācijās, kas ir viņiem saistošas un interesantas. Jaunās telpas, kas īpaši pielāgotas STEAM projektiem, ļaus šo pieeju turpināt un attīstīt nākamajā līmenī.

No abstraktas idejas līdz konkrētam risinājumam

Projektos balstītu mācību apvienošana ar valsts standartu sniedz skolēniem vairākas iespējas, piemēra, ļauj attīstīt kritisko domāšanu, radošumu, komunikācijas un sadarbības spējas, kā arī līderību. Tieši šīs īpašības, saskaņā ar darba tirgus ekspertu viedokli, būs pieprasītas tuvākajā desmitgadē. Kā tas izpaužas praksē?

Piemēram, 7. klasē skolēni īstenoja projektu, kurā pētīja, vai ir iespējama dzīvība uz citām planētām, piemēram, uz Marsa. Šo projektu nodēvējām par Marsa iekarošanas misiju un tajā tika apvienoti vairāki mācību priekšmeti – dizains un tehnoloģijas, matemātika, vizuālā māksla, datorika un bioloģija. Skolēni meklēja informāciju, diskutēja, devās mācību ekskursijās un rezultātā ar 3D printeri radīja gaisa attīrīšanas iekārtas prototipu, kas varētu būtu nepieciešams dzīvei uz citām planētām.

 No abstraktas idejas pedagogu vadībā skolēni nonāca līdz konkrētam un pat taustāmam gala rezultātam. Šāda veidā skolēni apgūst arī mūsdienās tik aktuālo prasmi – dizaina domāšanu, proti, kā soli pa solim no problēmas nonākt līdz risinājumam, kādā secībā soļi veicami u.tml.

Skolēni vēlas mācīties jēgpilni

STEAM pieeja ir īpaši svarīga mūsdienās, kad skolēni vēlas mācīties jēgpilni, ar skaidru izpratni par to, kāpēc ir jāapgūst viena vai otra lieta. Šāda pieeja motivē jauniešus, bet vienlaikus var būt izaicinoša pedagogiem, jo valsts standartā ir arī ļoti specifiskas tēmas, par kurām grūti paskaidrot – kāpēc tās jāapgūst tieši tagad, piemēram, binārās skaitīšanas sistēmas. Projektu veidā iespējams veiksmīgi integrēt gan to, kas jāapgūst saskaņā ar normatīvajā regulējumā noteikto, gan t.s. caurviju prasmes, kas nepieciešamos visos laikos, arī tad, kad izglītība mainās un transformējas.

Skolēni paši izvēlas projektu tēmas

Mācību centrs ar pielāgotu fizisko vidi būtiski sekmē iespējas mācīties interaktīvi un savstarpēji sadarbojoties, taču svarīgi arī izvēlēties projektu tēmas, kas ir aktuālas pašiem skolēniem. Ja skolēni paši piedalās projektu tēmu izvēlē, piemēram, vēloties pētīt mākslīgā intelekta ietekmi uz izglītību vai saprast, kā darbojas Visums, kā tas bija jau pieminētajā Marsa misijas projektā, tad viņu motivācija ir vēl augstāka, jo viņi pēta to, kas patiesi interesē.

Ar praktisku darbošanos un radošām darbnīcām skolēni apgūst arī īpašu STEAM kursu “Zaļie inženieri” (“Green Engineers”), ko piedāvā starptautiski atzītā un godalgotā izglītības iniciatīva “Maker’s Red Box”. Iegādājāmies un piedāvājam šo kursu saviem skolēniem, jo vēlamies, lai bērni un jauniešu radošā un interaktīvā veidā, piemēram, ar lomu spēlēm, stāstījumiem un grupu darbiem attīsta gan dažādas tehniskās prasmes, gan radošumu un emocionālo inteliģenci.

Izmantojot zināšanas un prasmes, kas iegūtas dažādos mācību priekšmetos, kā arī liekot lietā caurviju prasmes, skolēni risināja dažādus izaicinājumus, lai pabeigtu misiju. Projekts apvienoja gan STEAM pieeju, kas ir orientēta uz rezultātu, gan parādībās balstītu mācīšanās, kas koncentrējas uz procesu. Šādas mācību pieejas skolēniem sniedz ne tikai zināšanas, bet arī ticību saviem spēkiem un pārliecību, ka viņi spēj radīt nozīmīgus risinājumus reālām problēmām.

Tā ir mācīšanās, kas iedvesmo domāt plašāk, uzdrošināties eksperimentēt un sadarboties, vienlaikus sagatavojot jauniešus pasaulei, kurā vienīgā nemainīgā lieta ir pārmaiņas. Tieši šāda pieredze palīdz skolēniem kļūt par radošiem, elastīgiem un atbildīgiem nākotnes veidotājiem.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.