Gada patēriņa cenu pieauguma temps jūlijā saglabājās 3,8 %
- Autors: Apriņķis.lv

2025.gada jūlijā, salīdzinot ar 2024.gada jūliju, vidējais patēriņa cenu līmenis pieauga par 3,8 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, galvenokārt kafijas, mājputnu gaļas, svaigu augļu, šokolādes, olu, sviesta un žāvētas, sālītas vai kūpinātas gaļas cenu pieaugumam.
Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2025. gada jūlijā, salīdzinot ar 2024. gada jūliju, bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+1,8 procentpunkti), ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,6 procentpunkti), alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem (+0,4 procentpunkti), ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,3 procentpunkti), veselības aprūpei (+0,2 procentpunkti), restorānu un viesnīcu pakalpojumiem (+0,2 procentpunkti).
Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 6,9 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija kafijai (+34,2 %). Dārgāka bija arī mājputnu gaļa (+17,9 %), svaigi augļi (+13,2 %), šokolāde (+29,2 %), olas (+19,3 %), sviests (+19,8 %), žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (+4,5 %). Cenas pieauga piena produktiem (+6,9 %), pienam (+7,1 %), konditorejas izstrādājumiem (+4,4 %), augu eļļai (+19,9 %), liellopu gaļai (+28,9 %), augļu un dārzeņu sulām (+7,1 %), sieram un biezpienam (+1,9 %), saldējumam (+6,1 %). Savukārt lētāki bija kartupeļi (−9,3 %), cukurs (−18,7 %), svaigas vai atdzesētas zivis (−13,4 %), milti un citi graudaugi (−3,1 %).
Pēc CSP informācijas, jūlijā, salīdzinot ar jūniju, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,1 %. Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa izmaiņām bija ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (+0,3 procentpunkti), pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (+0,1 procentpunkts), kā arī apģērbam un apaviem (−0,3 procentpunkti), dažādu preču un pakalpojumu grupai (−0,1 procentpunkts).
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 0,3 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa kāpumu grupā bija svaigiem augļiem (+3,0 %) un kartupeļiem (+9,9 %). Kafija kļuva dārgāka par 1,7 %. Akciju noslēgumu rezultātā cenas palielinājās maizei (+1,2 %), žāvētai, sālītai un kūpinātai gaļai (+1,2 %), atspirdzinošajiem dzērieniem (+6,9 %).
Cenas pieauga mājputnu gaļai (+0,8 %). Svaigi dārzeņi kļuva lētāki par 3,4 %. Galvenokārt akciju ietekmē cenas samazinājās svaigām vai atdzesētām zivīm (−13,3 %), šokolādei (−1,9 %), konditorejas izstrādājumiem (−0,9 %), biezpienam (−2,4 %), saldumiem (−3,7 %).
Apģērba un apavu grupā cenas samazinājās par 5,3 %. Mēneša laikā vidējais cenu līmenis apģērbiem kritās par 6,2 % un apaviem – par 3,8 %.
Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,3 %. Būtiskākais cenu kāpums grupā bija elektroenerģijai (+0,8 %) un siltumenerģijai (+0,2 %).
Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi kļuva dārgāki par 1,9 %, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums degvielai par 2,6 %, tai skaitā dīzeļdegvielai – par 4,1 %, benzīnam – par 1,2 %, savukārt auto gāzes cenas samazinājās par 0,5 %. Sadārdzinājās arī pasažieru aviopārvadājumi, pasažieru pārvadājumi pa jūru un autoceļiem.
Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 0,5 %. Noslēdzoties akcijām, barība lolojumdzīvniekiem kļuva dārgāka par 3,9 %. Sadārdzinājās arī kompleksie atpūtas pakalpojumi un televīzijas abonēšanas maksa. Savukārt lētāki bija ziedi.
Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas samazinājās par 1,7 %, galvenokārt akciju ietekmē personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.
Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija vīnam, mājokļa mēbelēm, mobilo tālruņu iekārtām, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem un alum. Savukārt cenas samazinājās stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, vēsta CSP.