Menu
 

Eksperts: Drošs brauciens sākas ar pareizu vadītāja pozīciju pie stūres Apriņķis.lv

  • Autors:  Lauri Erts, "Toyota" pēcpārdošanas servisa speciālists
Foto: pixabay.com Foto: pixabay.com

Vasarā, kad tuvāki un tālāki izbraucieni ir ikdiena, der atcerēties, ka arī pareiza vadītāja pozīcija pie stūres ir daļa no droša un komfortabla brauciena. Automašīnas virsbūve, drošības josta kopā ar sēdekli un drošības spilveni ir trīs galvenās pasīvās drošības ierīces, kas aizsargā automašīnas pasažierus, ja negadījums kļūst nenovēršams. Ko vadītājs var darīt pats, lai braucieni kļūtu vēl drošāki?

Drošības spilvens ir tikai gaisa spilvens

Ja mēs runājam par automašīnas aizsargaprīkojumu, tad papildus drošības jostai pirmā lieta, kas nāk prātā, ir drošības spilvens. Gaisa jeb drošības spilvena uzdevums ir negadījuma laikā ātri piepildīties ar gaisu un pēc tam ļaut gaisam izplūst, mazinot trieciena ietekmi uz cilvēkiem, kas atrodas automašīnā. Gaisa spilvenam ir jāatveras pirms saskares ar cilvēku. Pretējā gadījumā ar autovadītāja galvu, kas virzās uz priekšu ar lielu ātrumu, saskarsies maiss, kurš arī pārvietojas ar lielu ātrumu, tikai pretējā virzienā (kā futbola bumba). Rezultātā uz mūsu ķermeņa daļām iedarbojas daudzkārt lielāks spēks, kā rezultātā rodas nopietnas traumas.

Ir svarīgi atcerēties, ka ne visos gadījumos gaisa spilvens var atvērties. Spilvenu atvēršanu kontrolē augstas precizitātes datorsistēma, kas mazāk par vienu sekundi analizē sadursmes un kustības virzienu, trieciena spēku un citus faktorus. Piemēram, ja vadītājs uz brīdi zaudē kontroli un, braucot pa šoseju, saduras ar barjeras žogu, tad vairumā gadījumu vadītājs var atgūt kontroli pār automašīnu un pats piebremzēt. Ja šādā situācijā atvērtos drošības spilvens, vadītājs pēc tam nevarētu vadīt automašīnu.

Stūre jātur ar abām rokām

Lai gaisa spilvens darbotos pareizi, vadītājam jāizveido vismaz 30 cm plata drošības zona starp savu ķermeni un stūres ratu. Svarīga ir pozīcija attiecībā pret stūres ratu. Vadītāja pozīciju pie stūres var pielāgot šādi: atrodoties vadītāja sēdeklī, iztaisnojiet rokas un novietojiet tās uz stūres rata augšdaļas ar plaukstu locītavas apakšējo daļu. Jums vajadzētu varēt satvert stūres ratu ar abām rokām tam paredzētajā vietā, un elkoņiem vajadzētu saliekties noteiktā leņķī. Jūs pareizi rīkojaties ar stūres ratu, ja kreisās rokas pozīcija atbilst pulksten desmitiem uz pulksteņa ciparnīcas un labās rokas pozīcija ir uz pulksten diviem. Daudzi stūres rati šajās vietās ir aprīkoti ar īpašām rievām, kas paredzētas īkšķim – tiklīdz īkšķis ir rievā, varat uzskatīt, ka esat pareizi satvēris stūres ratu.

Pareiza vadītāja pozīcija pie stūres

Vadītājam automašīna ir viņa darba vieta, nevis telpa izklaidēm vai atpūtai. Ja izvēlaties nepareizu pozīciju pie stūres, turat stūres ratu ar vienu roku, sēžat greizi vai veicat jebkādas darbības, kas izjauc ķermeņa līdzsvaru, tad radāt spriedzi muskuļu un skeleta sistēmā.

Neliela ceļojuma gadījumā, kas ilgst 15–30 minūtes, lielākā daļa no mums spēj izturēt īstermiņa slodzi un pēc tam atgūt spēku, bet ilgāka brauciena gadījumā ļoti liela nozīme ir pareizai vadītāja pozīcijai. Pareiza pozīcija palīdz nenogurstot vadīt automašīnu vairākas stundas.

Drošības josta ir efektīva tikai kopā ar pareizu vadītāja pozīciju pie stūres

Šodien ikvienam, braucot ar automašīnu, šķiet pašsaprotami piesprādzēties. Taču der zināt, ka drošības josta var mūs pasargāt tikai tad, ja tā ir pareizi piesprādzēta un cilvēks atrodas pareizā pozā. Pirmkārt, sēdekļa atzveltnei jābūt pēc iespējas vertikālākā stāvoklī. Ja sadursmes gadījumā triecienu auto saņem no mugurpuses, tad tieši sēdekļa aizmugure mūs aizsargā. Jo zemāka ir sēdekļa aizmugurējā daļa, jo mazāku atbalstu tā sniedz – gan sadursmes gadījumā no sāniem, gan no aizmugures. Turklāt atzveltnes maksimālais vertikālais stāvoklis nodrošina reālu ergonomisku atbalstu mugurai. Savukārt galvas balsta centram jābūt tieši virs auss līmeņa. Par standarta drošību domā arī auto ražotāji un jaunākos automobiļos galvas balsti un sēdekļi tiek konstruēti tā, lai būtu ļoti grūti izveidot iestatījumu, kur galvas balsta nulles pozīcija būtu zemāka par pašu galvu.

Kājas nedrīkst izstiept

Ilgākos braucienos, iespējams, var rasties vēlme izstiept kājas un novietot tās starp pedāļiem, īpaši automašīnās ar kruīza kontroli un automātisko pārnesumkārbu. Tomēr, izstiepjot kājas, sadursmes gadījumā šis kāju stāvoklis rada ļoti nopietnas traumas, jo spēka iedarbības dēļ locītavas nevis saliecas, bet salūzt. Šajā gadījumā tā saukto ceļgalu drošības spilvenu uzdevums ir aizsargāt kājas no trieciena spēka, taču tie var būt efektīvi tikai tad, ja vadītājs brauciena laikā nav izstiepis kājas.

Automašīnas korpuss ir paredzēts arī cilvēku aizsardzībai

Automašīnas korpuss sastāv no divu veidu elementiem: konstrukcijas elementiem un dizaina elementiem. Piemēram, korpusa sānu konstrukcijas daļas ir izgatavotas no daudz izturīgākiem materiāliem, nekā auto priekšpuse vai aizmugure. Tomēr neatkarīgi no uzdevuma sadursmes gadījumā tiem visiem ir jāizkliedē trieciena slodze. Tāpēc ir svarīgi rūpēties par automašīnas virsbūvi regulāri un ikvienu remontdarbu veikt saskaņā ar virsbūves remonta rokasgrāmatu.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.