Menu
 

Mācību uzņēmums "Bratus" Ķekavā – no idejas līdz koka makiem Apriņķis.lv

  • Autors:  Ilze Ručevska
Foto - no privātā arhīva Foto - no privātā arhīva

Pieredze, prakse, jauni kontakti un, protams, atpazīstamība – tā par projektu, kurš jau nes augļus gatava produkta veidā, stāsta trīs jauni un entuziasma pilni puiši, mācību uzņēmuma “Bratus” izveidotāji. “Rīgas Apriņķa Avīze” devās uz Ķekavas vidusskolu, lai tiktos ar uzņēmīgajiem jauniešiem un vairāk uzzinātu par to, kas ir “Bratus” un kā radās ideja par koka makiem–karšu turētājiem.

Rihards Ozoliņš, Ēriks Ušackis un Jānis Lācis – trīs jaunieši, kuriem prātā bija vīzija un ideja par kopēju biznesu. Katram puisim uzņēmumā ir savs pienesums, jo katrs darbojas savā nišā. Jānis ir ražošanas darbu vadītājs. Ēriks ir atbildīgs par grafisko dizainu – noformējumi uz karšu turētājiem ir viņa ideja. Puisis darbojas arī IT jomā. “Es smeļos idejas no tā, kas ir aktuāls konkrētajā mirklī. Katrs maks ir unikāls, jo katram no tiem ir atšķirīgs dizains,” – tā Ēriks. Rihards ir uzņēmuma vadītājs – viņš kārto dokumentus un nodarbojas ar finanšu lietām.

No balvām līdz makiem

Tas, kā ideja atnākusi līdz puišiem, neesot bijis ne dienu, pat ne mēnešu jautājums. Doma par savu biznesu jauniešu prātos bijusi jau vairākus gadus. “Rihards jau vienu uzņēmumu bija veidojis pagājušajā gadā, bet tas viņam diemžēl nesanāca. Šogad mums skolā ir jāraksta zinātniski pētnieciskais darbs, bet varam arī veidot savu biznesa plānu. Mēs sapratām, ka tā ir ļoti laba ideja – veidot savu biznesu, un tā mēs sagājām kopā,” par biznesa pirmsākumiem stāsta Jānis. Kad puiši bija izveidojuši komandu, bija pienācis laiks izteikt un apdomāt idejas. Jaunieši atklāj, ka sākotnēji biznesa ideja nemaz nav bijuši maki, bet gan balvas. “Bija doma veidot balvas, uz kurām varētu iegravēt dažādus tekstus,” stāsta Jānis. Puišu galvenais resurss bijis lāzera gravētājs, ar kuru viņi vēlējušies izgatavot gravējumus uz koka. Kad domas grozījušās ap aksesuāriem, radusies ideja par koka makiem. “Mums nebija doma, kā tas varētu izskatīties, tāpēc sākām izpēti par koka makiem. Sākām meklēt, varbūt ir kaut kas līdzīgs, un tad sākām eksperimentēt ar dizainiem. Pirmais, protams, nebija izdevies. Tas bija divreiz lielāks nekā pašreizējais, bet pamazām viss attīstījās daudz labāk,” par maka pirmsākumiem stāsta Jānis. Jautāti par zīmējumiem, kas redzami uz makiem, puiši atklāj, ka galvenais ideju autors ir Ēriks, visi zīmējumi esot viņa paša radīti. “Kad es zīmēju, skatos, kas ir aktuāls, kas patīk cilvēkiem. Man patīk, ka cilvēki novērtē, bet, ja es, piemēram, neskatītos, kas ir aktuāls, un zīmētu to, kas patīk pašam, tad es būtu vēl priecīgāks,” par zīmējumu tapšanu stāsta Ēriks.

Runājot par pirmajiem ieguldījumiem, puiši stāsta, ka visas izmaksas seguši no pašu kabatām. Ieguldījums nav bijis īpaši liels, bet pietiekams, lai palaistu ražošanas procesu, un puišu gandarījums ir neviltots, jo jau šobrīd viss, pie kā puiši smagi strādājuši, ir atpelnījies vairāk, nekā paši bija cerējuši.

Koka makā var uzglabāt maksājumu kartes un papīra naudu. Puiši stāsta, ka pie šī dizaina noteikti neapstāsies. “Mums ir arī šāda dizaina maki vizītkartēm, bet kopējā ideja bija naudas maks. Šis ir viskompaktākais modelis,” stāsta uzņēmuma “Bratus” vadītājs Rihards. Arī izvēle par labu kokam nav bijusi nejauša. Kā stāsta Jānis, koks izvēlēts tā unikalitātes un viegluma dēļ. Ar koku arī esot visvieglāk strādāt.

Darīt pašiem – tas ir galvenais

Jau šobrīd jaunieši aktīvi reklamē savus koka makus–karšu turētājus sociālajos tīklos “Facebook” un “Instagram”, kur visbiežāk saņem pozitīvas atsauksmes par interesanto aksesuāru un tā lielisko pielietojumu. Kopš uzņēmums darbojas, puiši ne tikai reklamējas, bet arī sadarbojas ar citiem uzņēmumiem, veidojot tiem specializētus logo. Rihards, runājot par sadarbību ar citām firmām un sponsoriem, atzīst, ka sponsori noteikti ir laba lieta, bet viņi vēlas paši sakrāt naudu, lai paši varētu tikt uz priekšu, sākot jau ar lāzera gravētāja iegādi, kas ļautu koka makus ražot patstāvīgi, jo šobrīd jauniešus atbalsta Ķekavas Jauniešu centrs, kur puiši dodas veidot unikālos makus.

Par ieguvumiem puiši atzīst pieredzi, kuru šajā laikā jau ir paspējuši uzkrāt. “Tā noteikti ir pieredze, jo viens ir aiziet uz kādu semināru vai lekciju, kur tu vari paklausīties, kā ir sākt savu biznesu, bet pavisam cita lieta ir to darīt reālajā vidē, iet un runāties ar cilvēkiem,” – tā Jānis. Tāpat nekas nebūtu iespējams bez pašu lielās atdeves, stundām ilgi veidojot koka makus. Par lielu ieguvumu puiši sauc arī vecāku un skolotāju atbalstu. Jauniešu vecāki esot priecīgi par puišu sasniegto un atbalsta viņus, kā vien spēj. “Vecāki bieži vien ir palīdzējuši aizvest mantas uz tirdziņu un palīdzējuši visu uzstādīt,” par vecāku atbalstu stāsta Rihards. Arī skolotāji neesot vienaldzīgi pret audzēkņu paveikto un uzteic biznesa ideju un tā attīstību.

Puiši jau paspējuši iemantot atpazīstamību – ne tikai runājot par pašu zīmolu, bet arī kā personības. “Viena lieta ir pats produkts, bet visi zina, ka aiz jebkura produkta stāv cilvēks. Es, piemēram, to ļoti labi izjūtu. Cilvēki pamana, ka es kaut ko daru, un viņiem jau patīk, ka jauni cilvēki ienāk biznesā un ka viņi vēlas strādāt,” – tā Rihards.

Šis nav tikai skolas projekts

Puiši savu biznesu veido kopā, jo viņus vieno vīzija un doma par ko lielāku. Rihards stāsta, ka šī biznesa ideja un jau paveiktais nav tikai viena gada lieta, kas nepieciešama skolai. Jau tagad jaunieši plāno pēc vidusskolas beigšanas iesākto attīstīt par īstu un konkurētspējīgu biznesu. “Šis ir tāds labs ieskrējiens. Mums vienkārši skola piedāvā tādu labu iespēju, ko mēs izmantojam, – trīs gadus veidot savu uzņēmumu, iejusties tajā vidē un, kad būsim savu vietu jau atraduši, dibināt īstu uzņēmumu,” nākotnes plānus ieskicē Rihards.

Uzņēmums arī pēc vidusskolas

Mācību uzņēmums jauniešiem sniedzis atspēriena punktu turpmākai attīstībai. Runājot par nākotni, doma par konkurētspējīgu biznesu nekur nav pazudusi, tomēr plāni par tālākām mācībām pēc vidusskolas beigšanas arī ir visai nopietni. “Ja mēs domājam tā, ka viss sanāk, un mums ir jāstrādā tik daudz, ka nekam citam nesanāk laika, tad… Nu, nezinu… Man jau gribētos mācīties tālāk, piemēram, biznesa vadību kādā biznesa augstskolā. Tas, protams, ir vajadzīgs, bet, ja te jau ir tas bizness, kas prasa laiku, tad ir citādāk, bet es domāju, ka tik traki nebūs,” par nākotni izsakās Rihards.

Jaunieši jau šobrīd ir apņēmības pilni neapstāties pie iesāktā. Esot plāni jau nākamgad veidot uzņēmumu, kur cilvēki nāktu ar savām idejām un vēlmēm, un puiši tās ar dažādiem dizaina veidiem realizētu. “Ļoti bieži cilvēki vēlas kaut ko savu. Viņiem, piemēram, uz tā maka gribas kaut ko individuālu. Viņiem var patikt dizains, bet virsū gribas kaut ko citu. Tāpēc mums patīk tā ideja, ka katrs maks var būt individuāls, unikāls – tāds, kādu to vēlas redzēt pircējs,” stāsta Jānis.

Šobrīd puišu mērķis ir visu paveikt pašu spēkiem, lai jau nākotnē savu uzņēmumu, kas izauklēts vidusskolas gados, varētu attīstīt līdz lielajam tirgum, kur tam būtu iespējas konkurēt un pierādīt sevi. Tāpēc galvenais ir neapstāties. 

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.