Menu
 

CSP: Februārī uzņēmēju noskaņojums uzlabojies mazumtirdzniecībā un apstrādes rūpniecībā

  • Autors:  Apriņķis.lv
Grafika - CSP Grafika - CSP

Uzņēmēju noskaņojums 2024. gada februārī, salīdzinot ar janvāri, uzlabojies mazumtirdzniecībā un apstrādes rūpniecībā, bet pasliktinājies būvniecībā un pakalpojumu sektorā, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) veikto konjunktūras apsekojumu dati.

Februārī konfidences rādītājs mazumtirdzniecībā pēc sezonāli koriģētiem datiem bija 3,5, un, salīdzinot ar janvāri, tas ir pieaudzis par 2,6 procentpunktiem. Pārtikas preču mazumtirdzniecībā pēc sezonāli nekoriģētiem datiem uzņēmēju noskaņojums februārī, salīdzinot ar janvāri, uzlabojās par 6,7 procentpunktiem. Nepārtikas preču mazumtirdzniecībā pēc īslaicīga samazinājuma janvārī uzņēmēju noskaņojums februārī atkal ir pozitīvs (1,9).

Salīdzinot ar janvāri, par 5,8 procentpunktiem pieauga arī konfidences rādītājs degvielas mazumtirdzniecībā, bet raksturīgi sezonai tas joprojām bija ļoti zems (- 11,7). Gan automobiļu, gan to detaļu un piederumu tirdzniecībā, auto remontā un apkopē uzņēmēju noskaņojums, salīdzinot ar janvāri, ir uzlabojies, taču joprojām ir negatīvs (attiecīgi - 16,2 un - 0,6).

Pakalpojumu sektorā februārī pēc sezonāli koriģētiem datiem konfidences rādītājs bija vienāds ar nulli, un uzņēmēju noskaņojums, salīdzinot ar janvāri, ir pasliktinājies par 1,7 procentpunktiem. Kā ierasts, noskaņojuma rādītāji dažādās pakalpojumu nozarēs būtiski atšķiras un arī to izmaiņu tendences ir dažādas atkarībā no nozares specifikas un sezonas ietekmes.

Optimistiskākie februārī pēc sezonāli nekoriģētiem datiem bija finanšu pakalpojumu sniedzēji (14,3), uzņēmēji datorprogrammēšanas nozarē (13,0), kā arī citu profesionālo, zinātnisko un tehnisko pakalpojumu (piemēram, tulkošana, fotopakalpojumi, produktu, interjera un grafiskais dizains) sniedzēji.

Savukārt zemākie noskaņojuma rādītāji februārī bija sauszemes un gaisa transporta pakalpojumos (attiecīgi - 18,5 un - 33,3), kā arī izmitināšanā (- 20,1). Kopumā februārī no 30 apsekotajām pakalpojumu apakšnozarēm 16 uzņēmēju noskaņojums bija pozitīvs, 14 – negatīvs, liecina CSP dati.

Būvniecībā pēc sezonāli koriģētiem datiem konfidences rādītājs februārī bija - 14,4, kas, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, ir samazinājies par 2,7 procentpunktiem.

Februārī, salīdzinot ar janvāri, pēc sezonāli nekoriģētiem datiem par 10,4 procentpunktiem palielinājās uzņēmēju novērtējums gaidāmajām nodarbinātības izmaiņām turpmākajos trīs mēnešos, savukārt novērtējums par pašreizējo kopējo pasūtījumu līmeni samazinājās par 4,4 procentpunktiem. Konfidences rādītājs februārī, salīdzinot ar janvāri, inženierbūvniecībā pieauga par 4,9 procentpunktiem, ēku būvniecībā palielinājās par 3,7 procentpunktiem, savukārt specializētajos būvdarbos samazinājās par 4,1 procentpunktu.

Apstrādes rūpniecībā pēc sezonāli koriģētiem datiem konfidences rādītājs februārī bija - 6,3. Salīdzinot ar janvāri, tas pieaudzis par 1,9 procentpunktiem.

Februārī, salīdzinot ar janvāri, pēc sezonāli nekoriģētiem datiem uzņēmēju noskaņojums pieauga pēc īpatsvara lielākajās apstrādes rūpniecības nozarēs: koksnes, koka un korķa izstrādājumu ražošanā (par 7,8 procentpunktiem), metālizstrādājumu, izņemot mašīnas un iekārtas, ražošanā (par 7,5 procentpunktiem) un ķīmisko vielu un ķīmisko produktu ražošanā (par 5,5 procentpunktiem). Savukārt noskaņojums pasliktinājās pārtikas produktu ražošanā (par 0,6 procentpunktiem).

Apstrādes rūpniecībā konfidences rādītājs tiek aprēķināts 23 nozarēm. Februārī, salīdzinot ar janvāri, 14 nozarēs vērojams konfidences rādītāja pieaugums, 7 – samazinājums, bet divās nozarēs uzņēmēju noskaņojums nav mainījies.

Pēc CSP informācijas, šāgada februārī ekonomikas sentimenta rādītājs Latvijā bija 97,9 (iepriekšējā mēnesī arī 96,4). Nodarbinātības izmaiņu gaidu rādītājs februārī bija 100,9, un salīdzinot ar janvāri, tas nebija mainījies. 

Pieslēdzieties, lai rakstītu komentārus
atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.