Menu
 

Uzņēmēju noskaņojums uzlabojies apstrādes rūpniecībā, būvniecībā un pakalpojumu sektorā

  • Autors:  Apriņķis.lv
Grafika - CSP Grafika - CSP

Uzņēmēju noskaņojums 2024. gada martā, salīdzinot ar februāri, uzlabojās apstrādes rūpniecībā, būvniecībā un pakalpojumu sektorā, bet pasliktinājās mazumtirdzniecībā, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) veikto konjunktūras apsekojumu dati.

Martā konfidences rādītājs mazumtirdzniecībā pēc sezonāli koriģētiem datiem bija 1,8, un, salīdzinot ar februāri, tas ir samazinājies par 1,3 procentpunktiem. Gan pārtikas, gan nepārtikas preču mazumtirdzniecībā pēc sezonāli nekoriģētiem datiem uzņēmēju noskaņojums martā, salīdzinot ar februāri, pasliktinājās attiecīgi par 1,6  un 0,2 procentpunktiem, tomēr bija pozitīvs (1,4 un 1,7). Raksturīgi sezonai strauji palielinājies konfidences rādītājs degvielas mazumtirdzniecībā, no – 11,7 februārī pieaugot līdz 5,7 martā.

Automobiļu tirdzniecībā uzņēmēju noskaņojums kopš 2023. gada septembra ir bijis negatīvs, zemāko punktu sasniedzot šī gada janvārī (- 20,3). Martā konfidences rādītājs, salīdzinot ar februāri, samazinājies par 0,9 procentpunktiem un joprojām ir ļoti zems (- 17,1). Savukārt automobiļu detaļu un piederumu tirdzniecībā, kā arī to remontā uzņēmēju noskaņojums martā salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi uzlabojās par 12,8 procentpunktiem, sasniedzot pozitīvu vērtību 12,2.

Pakalpojumu sektorā martā pēc sezonāli koriģētiem datiem konfidences rādītājs bija 2,7, un uzņēmēju noskaņojums, salīdzinot ar februāri, ir uzlabojies par 2,6 procentpunktiem. Kā ierasts, noskaņojuma rādītāji dažādās pakalpojumu nozarēs būtiski atšķiras un arī to izmaiņu tendences ir dažādas atkarībā no nozares specifikas un sezonas ietekmes.

Optimistiskākie martā pēc sezonāli nekoriģētiem datiem bija reklāmas un tirgus izpētes pakalpojumu sniedzēji (22,1), uzņēmēji datorprogrammēšanas nozarē (13,8), kā arī biroju administratīvo darbību un citu uzņēmumu palīgdarbību veicēji (13,5). Savukārt zemākie noskaņojuma rādītāji martā tāpat kā februārī bija sauszemes un gaisa transporta pakalpojumos (attiecīgi - 15,3 un - 15,8), tomēr abās šajās nozarēs uzņēmēju noskaņojums, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, ir uzlabojies.

Kopumā martā no 30 apsekotajām pakalpojumu apakšnozarēm 17 uzņēmēju noskaņojums bija pozitīvs, 13 – negatīvs. 15 nozarēs konfidences rādītāji, salīdzinot ar februāri, ir pieauguši, 13 – samazinājušies, bet divās – palikuši nemainīgi, informēja CSP.

Būvniecībā pēc sezonāli koriģētiem datiem konfidences rādītājs martā bija -10,2, kas, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, ir pieaudzis par 3,3 procentpunktiem.

Martā, salīdzinot ar februāri, pēc sezonāli nekoriģētiem datiem par 13,9 procentpunktiem palielinājās uzņēmēju novērtējums gaidāmajām nodarbinātības izmaiņām turpmākajos trīs mēnešos, savukārt novērtējums par pašreizējo kopējo pasūtījumu līmeni samazinājās par 0,3 procentpunktiem. Konfidences rādītājs martā, salīdzinot ar februāri, pieauga visās būvniecības apakšnozarēs: inženierbūvniecībā – par 11,2, specializētajos būvdarbos – par 6,5, bet ēku būvniecībā – par 2,0 procentpunktiem.

Apstrādes rūpniecībā kopš gada sākuma uzņēmēju noskaņojums uzlabojas ik mēnesi

Apstrādes rūpniecībā pēc sezonāli koriģētiem datiem konfidences rādītājs martā bija - 5,0. Salīdzinot ar februāri, tas pieaudzis par 1,0 procentpunktu.

Martā, salīdzinot ar februāri, pēc sezonāli nekoriģētiem datiem uzņēmēju noskaņojums pieauga pēc īpatsvara lielākajās apstrādes rūpniecības nozarēs: pārtikas produktu ražošanā (par 4,0 procentpunktiem), ķīmisko vielu un ķīmisko produktu ražošanā (par 8,4 procentpunktiem) un nemetālisko minerālu izstrādājumu ražošanā (par 8,5 procentpunktiem).

Savukārt noskaņojums pasliktinājās koksnes, koka un korķa izstrādājumu ražošanā (par 4,6 procentpunktiem), metālizstrādājumu, izņemot mašīnas un iekārtas, ražošanā (par 0,9 procentpunktiem) un datoru, elektronisko un optisko iekārtu ražošanā (par 7,6 procentpunktiem).

Apstrādes rūpniecībā konfidences rādītājs tiek aprēķināts 23 nozarēm. Pēc CSP datiem, martā, salīdzinot ar februāri, 15 nozarēs vērojams konfidences rādītāja pieaugums, 6 – samazinājums, bet divās nozarēs uzņēmēju noskaņojums nav mainījies.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.