Menu
 

PTAC aicina kritiski izvērtēt piedāvājumus un reklāmas, kas saistītas ar Covid-19

  • Autors:  Apriņķis.lv
Ilustrācija - Patērētāju tiesību aizsardzības centrs Ilustrācija - Patērētāju tiesību aizsardzības centrs

Šobrīd publiskajā vidē ir pieejama visdažādākā informācija par Covid-19 vīrusu. Informācijas mērķi var būt visdažādākie, viens no tiem – izmantojot vīrusa izplatību, mēģināt pārdot preces vai pakalpojumus. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) stingri uzrauga situāciju un aicina iedzīvotājus sniegt informāciju gadījumos, ja ir aizdomas par komersantu negodprātīgu rīcību.

Jau šobrīd PTAC ir saņēmis informāciju par vairākiem gadījumiem, kad precēm vai pakalpojumiem tiek piedēvētas īpašības, ka tās var pasargāt vai tās var izmantot terapijā pret jaunā koronavīrusa Covid-19 izraisīto slimību, tāpēc PTAC dalās ar piemēriem, kur reklāmas raisa pamatotas aizdomas par faktu patiesumu.

Iekārta, kas attīra ūdeni un garantē vīrusu un baktēriju iznīcināšanu, apgalvojot, ka ūdens pēc iekārtas lietošanas būs brīvs no jaunā koronavīrusa. PTAC norāda, ka, ņemot vērā kompetento iestāžu, kā arī ārstu un ekspertu secinājumus, nav informācijas, ka Covid-19 vīruss izplatās dzeramajā ūdenī vai ka ir kāda ierīce, kas var attīrīt no tā.

Nabassaites cilmes šūnu terapija, kas palīdzot ārstēt jaunā koronavīrusa Covid-19 izraisīto slimību. Šobrīd nav izstrādāti vai citādi konstatēti medikamenti, terapijas vai citi ārstniecības līdzekļi, kas ārstētu vai pasargātu no slimības ko izraisa Covid-19, tādējādi reklāma slimības ārstēšanai vai prevencijai ir maldinoša.

Solārija pakalpojumi tiek reklamēti, apgalvojot, ka UV starojuma iekārtas uzlabos cilvēka veselību. Ultravioletā starojuma iedarbība var būt kaitīga cilvēka veselībai, tādēļ norādīt uz šāda pakalpojuma pozitīvo ietekmi uz cilvēka veselību/šajā gadījumā vīrusu un baktēriju iznīcināšanu, ir aizliegts.

Ir vēl dažādas preču grupas, piemēram, gaisa attīrītāji un jonizētāji, Covid-19 diagnosticēšanas testi u.c., kas arī tiek piedāvāti iegādei patērētājiem. PTAC atgādina, ka negodīgas komercprakses regulējums aizliedz sniegt patiesībai neatbilstošu informāciju par to, ka prece vai pakalpojums var palīdzēt izārstēt slimības, novērst disfunkciju vai fiziskos defektus. Ņemot vērā, ka patlaban zāles pret Covid-19 nav pieejamas, tad šādu un līdzīgu frāžu izmantošana nav pieļaujama.

Padomi kritiskai informācijas izvērtēšanai

PTAC vispirms aicina patērētājus atpūsties no informācijas pārpilnības. Uz brīdi atslēgties no viedierīcēm, TV vai radio pārraidēm. Satraukumā vai bailēs ir grūti, teju neiespējami pieņemt gudrus lēmumus, tāpēc arī PTAC aicina patērētājus būt kritiskiem un rūpīgi izvērtēt pieejamo informāciju. Saņemot informāciju, uzdodiet sev šādus jautājumus:

1.Kas ir sagatavojis izplatīto informāciju? / Kurš izplata šo informāciju? Vai es viņu pazīstu? Vai viņam par to maksā? Vai es uzticos informācijas avotam? Vai es esmu pārliecināts, ka informācijas avots neslēpj savu identitāti?

2.Ko viņi vēlas, lai es daru? Lai izlasu informāciju vai veicu kādas konkrētas darbības? Vai viņi grib, lai es kaut ko nopērku, lejuplādēju kādu lietotni vai atklāju savus personas datus?

3.Vai šie vēstījumi ir pierādāmi? Izmanto dažādus neatkarīgus avotus, lai pārbaudītu faktus. Vienmēr izmanto vairāk nekā vienu informācijas avotu. Vai pēc faktu pārbaudes informācija vēl joprojām šķiet patiesa? Visu internetā pieejamo informāciju nav iespējams pārbaudīt, tāpēc aicinām atbildes meklēt uzticamās interneta vietnēs, piemēram covid19.gov.lv.

Kad saskaraties ar jaunu un satraucošu informāciju, ieturiet pauzi. Pārrunājiet to ar kādu citu, mēģiniet pārbaudīt faktus. Tikai pēc tam pieņemiet lēmumu par to, ko ar šo informāciju darīt – iegādāties kādas preces, dalīties informācijā ar citiem, vienkārši ignorēt informāciju vai nodot to atbilstošajām iestādēm?

PTAC aicina rūpīgi izvērtēt dažādu preču un pakalpojumu iegādi, par kuriem tiek izteikti šādi apgalvojumi un sekot līdzi Pasaules veselības organizācijas mājas lapā pieejamajai informācijai par visbiežāk sastopamajiem mītiem par Covid-19. Un vienlaikus aicina tirgotājus neizmantot savos piedāvājumos frāzes, kas patērētājiem liek domāt par to labvēlīgo ietekmi, izvairoties vai ārstējoties no Covid-19.

Atstāt komentāru

* Ar zvaigznīti ir atzīmēti obligātie lauki, kas ir jāaizpilda

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.