Menu
 

PTAC: Pārdošana tiešsaistē ir pieaugusi līdz pat 100%, pieaugušas patērētāju problēmas iepērkoties

  • Autors:  LETA
Foto - pexels.com Foto - pexels.com

Pārdošana tiešsaistē ir pieaugusi līdz pat 100%, vienlaikus pieaugušas patērētāju problēmas iepērkoties, informēja Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC).

Iepirkšanās internetā aug nepieredzēti strauji, un tas rada problēmas gan patērētājiem, gan tirgotājiem. Nepilnīgas zināšanas par patērētāju un komersantu tiesībām un pienākumiem izraisa nevērību un kļūdas, kuru rezultāts ir nepatīkami pārdzīvojumi un naudas zaudējums, norādīja PTAC pārstāvji.

Gan PTAC, gan Eiropas Patērētāju informēšanas centra ("ECC Latvia"), kas ir PTAC struktūrvienība, darbinieki atzīst, ka gan patērētāju, gan komersantu zināšanas par godprātīgu un korektu tirdzniecību tiešsaistē ir nepilnīgas, turklāt pieaug negodprātīgu tirgotāju skaits, un tas rada papildu problēmas, iepērkoties internetā. Šonedēļ "ECC Latvia" un PTAC ir sācis patērētāju un tirgotāju tiesību un pienākumu skaidrošanai veltītu kampaņu, lai veicinātu abu pušu izglītotību un tādējādi novērstu nepatikšanas tiešsaistes tirdzniecībā.

Latvijas Tirgotāju asociācijas sniegtā informācija liecina, ka pēdējā mēneša laikā pārdošana tiešsaistē ir pieaugusi līdz pat 100%. "ECC Latvia" direktore Aija Gulbe atzīst, ka līdz ar tiešsaistes tirdzniecības darījumu skaita pieaugumu aug arī sūdzību un konsultāciju pieprasījumu skaits. Šī gada 11 mēnešos "ECC Latvia" darbinieki konsultējuši gandrīz 1000 Latvijas un citu ES valstu patērētāju, kur lielākajā daļā gadījumu preces vai pakalpojumi bija iegādāti interneta vidē. 

"Pagājušajā gadā šajā pašā laika periodā bijām snieguši 566 konsultācijas, kas ir par pusi mazāk. Problēmas, ar kurām saskārušies patērētāji, pārsvarā ir saistītas ar nepietiekamām zināšanām par atteikuma tiesībām, preču nepilnīgu piegādi vai nepiegādi. Ir novērojama nepatīkama tendence negodprātīgu tirgotāju kontekstā - arvien biežāk patērētāju sūdzības ir saistītas ar krāpnieciskiem interneta veikaliem, kas ļauj secināt, ka daudziem diemžēl nepietiek zināšanu, lai pazītu tādus negodprātīgus tirgotājus," skaidroja Gulbe.

Saskaņā ar šogad SIA "Gemius Latvia" veiktā pētījuma "E-komercijas tirgus Latvijā" datiem un PTAC novērojumiem, sniedzot konsultācijas un apstrādājot sūdzības, arī centra pieredze apstiprina šo neiepriecinošo tendenci. 

PTAC direktore Baiba Vītoliņa secina, ka tirdzniecība tiešsaistē tiešām ir gandrīz ikviena ikdiena - 92% respondentu pēdējo sešu mēnešu laikā bija veikuši vai plānoja veikt kādu pirkumu internetā. Aicināti dalīties problēmās par iepirkšanos tiešsaistē, respondenti atzīmēja, ka tās bieži ir saistītas ar piegādi un informācijas trūkumu, taču PTAC pieredze ļauj secināt, ka arvien biežāk pircēji saskaras ar negodprātīgiem pārdevējiem. 

"Šogad jau esam saņēmuši vairāk kā 800 sūdzību, ka netiek piegādātas patērētāju pasūtītās preces, bet pārdevējs neatmaksā naudu, kā arī neatbild uz patērētāju pieprasījumiem. Turklāt 2020.gada novembrī komersantu vidū veiktais pilotpētījums liek secināt, ka tirgotājiem ir nepilnīgas zināšanas par to, kādai ir jābūt normatīvajiem aktiem atbilstošai tirdzniecības vietnei internetā," pauda Vītoliņa.

Apzinoties, ka ieviesto ierobežojumu un svētku kontekstā tirdzniecība tiešsaistē noteikti augs, tika nolemts atgādināt patērētāju un komersantu tiesības un pienākumus. Kampaņu ir paredzēts īstenot divos izglītojošos posmos - palīdzēt patērētājiem spēt pazīt uzticamas iepirkšanās vietnes un atgādināt tirgotājiem, kādai ir jābūt normatīvajiem aktiem atbilstošai tirdzniecības vietnei internetā. 

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.