Menu
 

Aptauja: 38 % Latvijas iedzīvotāju internetā iepērkas vismaz reizi mēnesī

  • Autors:  Apriņķis.lv
Foto - pexels.com Foto - pexels.com

Jaunākās “Mastercard” un Finanšu nozares asociācijas veiktās aptaujas dati liecina, ka 38 % Latvijas iedzīvotāju internetā iepērkas vismaz reizi mēnesī. Turklāt 47 % iedzīvotāju apliecina, ka, veidojot iepirkuma grozus tiešsaistē, pievērš uzmanību preces sastāvam un izcelsmei. Savukārt katram ceturtajam iedzīvotājam ir svarīgi, ka interneta veikals savu preci piegādes laikā iepako ilgtspējīgā un pārstrādājamā iepakojumā.

Kā pircējiem veikt apzinātus, ilgtermiņā vērtīgus pirkumus un kāpēc tirgotājam veidot atbildīgu piedāvājumu un pārdomātu preču piegādes stratēģiju, komentē eksperti.

Lai iepirktos ilgtspējīgi, domāšanas veids, iegādājoties preces tiešsaistē, ir ļoti līdzīgs kā klātienē. “Jādomā līdzi, cik daudz pērkam un patērējam, un jācenšas identificēt lieko. Aicinu atcerēties, ka pirkuma iegāde ir tikai daļa no mūsu izdevumiem un ar preci saistīto resursu patēriņa. Otru pusi veidos preces lietošana, tāpēc, piemēram, energoefektīvs pirkums būs dārgāks, bet atmaksāsies lietošanā. Tāpat vēlams vienmēr sev dot laiku apdomāt, vai pirkums patiešām ir nepieciešams,” lai pirkumus tiešsaistē veiktu apzinīgi, padomus sniedz “Swedbank” Ilgtspējas attīstības vadītāja Latvijā Adriāna Kauliņa. “Ja vilina īpaši izdevīgas cenas, jāpatur prātā zelta likums – kvalitāte pār kvantitāti. Īpaši izceļams aspekts, iepērkoties internetā, ir piegādes veids – lai arī piegāde notiktu ilgtspējīgāk, jādod iespēja veikalam plānot piegādes optimāli un būtu jāizvairās no eksprespiegādēm.”

"Izpārdošanas, bezmaksas piegādes un dāvanas par pirkumiem, dažādas akcijas var apžilbināt pircēju, kas rezultējas ar daudz nevajadzīgu pirkumu, ko vai nu atgriež vai izmet. Papildus ietekmes ir iepakojums, kas nereti sastāv no plastmasas, burbuļplēves un citiem neilgtspējīgiem materiāliem. Tomēr iepērkoties tiešsaistē ir iespēja arī kļūt ilgtspējīgākiem, ja ievēro dažus priekšnoteikumus gan no pārdevēju, gan no pircēju puses,” papildina biedrības “Zaļā brīvība” eksperte Selīna Vancāne.

“Pircējam ieteicams izvērtēt vai tiešām nepieciešams pirkums un rūpīgi iepazīties ar detalizētu preces aprakstu, kā arī izvēlēties atbildīgus uzņēmumus, kas piedāvā ilgtspējīgas preces un iepakojumu. Pirkt tiešsaistē, aizstājot klātienes pirkumus, nevis papildinot braucienu uz veikalu. Savukārt, pārdevējiem būtiski ievērot ilgtspējīga patēriņa veicināšanu – ilgtspējīgas, sertificētas preces, īsas, izsekojamas piegādes ķēdes, godīgi un detalizēti preces apraksti un videi draudzīgs iepakojums, ko piegādā videi draudzīgā veidā."

Eksperti uzskaita trīs pamata pazīmes pēc kurām šobrīd var atpazīt ilgtspējīgu tiešsaistes veikalu – tā ir detalizēta informācija par produktiem, dabai draudzīgs iepakojums un pēc iespējas zaļāks transporta pakalpojumu nodrošinātājs.

Tāpat eksperti uzsver, ka ilgtspējīgi domājošs uzņēmums neapstājas pie šiem trīs punktiem un lūkojas plašāk. Ilgtspēja ir stāsts arī par labu pārvaldību un sociālajiem aspektiem – vienlīdzību un iekļaušanu.

Lai arī Latvijas iedzīvotāji arvien biežāk rīkojas kā viedpircēji un digitālie iepirkšanās paradumi ir attīstījušies, ir jāmācās veikt arī ilgtspējīgus pirkumus. Piemēram, izvēloties vietējo ražotāju preces un pakalpojumus, ikdienas pirkumus plānojot iepriekš, atbalstot ilgtspējīgi domājošu uzņēmumu darbību, pievēršot uzmanību preces izejvielām/sastāvdaļām un to izcelsmei, kā arī tam, cik ilgtspējīgi tiek iepakotas preces.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.