Menu
 

KP: Vienotā sabiedriskā transporta biļešu sistēma nodrošinās godīgu konkurenci starp tirgus dalībniekiem

  • Autors:  LETA
Foto - Autotransporta direkcija Foto - Autotransporta direkcija

Autotransporta direkcijas (ATD) vienotā sabiedriskā transporta biļešu sistēma, kas šogad sāks pilnvērtīgi darboties, nodrošinās godīgu konkurenci starp tirgus dalībniekiem, pauda Konkurences padomes (KP) pārstāvji.

KP tirgus izpētē par sabiedriskā transporta biļešu tirdzniecību internetā konstatējusi, ka jaunā biļešu pārdošanas sistēma, nošķirot pārvadātāju un biļešu tirdzniecības pakalpojumu sniedzēju lomas, ir veicinājusi konkurences neitralitātes principa ievērošanu. 

Vienlaikus sabiedriskā transporta biļešu tirdzniecība internetā ir kļuvusi par būtisku alternatīvu klātienes biļešu tirdzniecībai, tāpēc sagaidāms, ka tuvākajos gados Latvijā būtiski pieaugs attālināti iegādāto biļešu tirdzniecības apmēri, norāda KP.

Tāpat KP atzīmē, ka direkcijas vienotā biļešu noliktavas sistēma organizēs un nodrošinās sabiedriskā transporta biļešu iegādes un rezervēšanas iespējas transportlīdzekļos un biļešu kasēs, nodrošinot pārvadātājiem un biļešu tirdzniecības pakalpojumu sniedzējiem informāciju par biļešu tirdzniecībā pieejamo un pārdoto biļešu veidu, skaitu un braukšanas maksu. Sistēma paredzēs automātiski iekļaut visus pārvadājumu pakalpojumu sniedzējus un autoostas, kuras nodrošina biļešu tirdzniecību, kā arī dzelzceļa stacijās esošās biļešu kases.

KP ieskatā, vienotā biļešu noliktavas sistēma veicinās konkurenci, paverot plašākas iespējas attīstīt vienotās biļetes sistēmu un jaunu tirgus dalībnieku ienākšanu tirgū. Tāpat sistēma plašāk attīstīs vienotās biļetes sistēmu, kas būtu saskaņā ar Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas konceptu par mobilitātes kā pakalpojuma attīstības nepieciešamību.

Vienlaikus KP atzīmē, ka pirms jaunās biļešu pārdošanas sistēmas darbības sākšanas pilnā apmērā sabiedriskā transporta biļešu tirdzniecībā Latvijā bija konstatējama virkne nepilnību, kā arī tā bija sadrumstalota un sarežģīta.

KP norāda, ka biļetes uz autobusu pārvadājumiem nereti nebija iespējams iegādāties internetā vai arī tās maksāja dārgāk nekā biļešu kasē vai pie autobusa vadītāja. Savukārt vilciena biļešu tirdzniecībā, ko nodrošināja tikai AS "Pasažieru vilciens" un SIA "Mobilly", pasažieriem tika piešķirtas atlaides, veicot biļešu iegādi internetā.

KP informē, ka "Mobilly" vērsās KP ar iesniegumu par sadarbības noteikumiem ar "Pasažieru vilciens", norādot, ka spēkā esošie sadarbības noteikumi liedz "Mobilly" sniegt vilciena biļešu tirdzniecības pakalpojumu, uzņēmumam neciešot zaudējumus.

Arī KP konstatēja pazīmes, kas liecina par "Pasažieru vilciena" darbībām, kas apgrūtina "Pasažieru vilciena" pilnvaroto biļešu pārdevēju darbību saistībā ar vilciena biļešu pārdošanu.

"Proti, līdz šim spēkā esošais vilcienu biļešu tirdzniecības modelis varēja negatīvi ietekmēt pilnvaroto biļešu pārdevēju vēlmi sākt vilciena biļešu izplatīšanu, jo tie, iespējams, nevarēja, neciešot zaudējumus, piedāvāt patērētājiem elektroniskās vilciena biļetes par līdzvērtīgu vai zemāku cenu, nekā to piedāvā "Pasažieru vilciens". Tomēr, ņemot vērā, ka tuvākā laikā visas vilciena biļetes tiks iekļautas jaunajā biļešu pārdošanas sistēmā, KP konstatētie trūkumi vilciena biļešu tirdzniecībā tiks novērsti," norāda KP.

Vienlaikus KP secina, ka "Pasažieru vilciens" darbība sabiedriskā transporta biļešu tirdzniecības pakalpojumu tirgū, nedz tās rīcība, pieņemot jaunus sadarbības noteikumus ar pilnvarotajiem biļešu pārdevējiem, neparedzot tiem komisijas maksu par pakalpojuma sniegšanu, nerada konkurences neitralitātes riskus.

Tāpat KP norāda, ka privātie tirgus dalībnieki ir spējīgi ātrāk ieviest jaunus tehnoloģiskos risinājumus, uzlabot aplikāciju funkcionalitāti un ērtumu, reaģēt uz tirgus pieprasījumu, tādējādi kļūstot pievilcīgāki patērētājiem, kas savukārt būtu gatavi maksāt komisijas maksas par papildus saņemtajiem pakalpojumiem.

Veicot uzraudzību, KP pieprasīja un apkopoja informāciju no "Pasažieru vilciena", "Mobilly", SIA "Helio Media", SIA "Reitan Convenience Latvia" (iepriekš "Narvesen Baltija"), SIA "Bezrindas", ATD, AS "Rīgas starptautiskā autoosta", kā arī ieguva informāciju no Igaunijas, Lietuvas, Vācijas un Zviedrijas konkurences uzraugiem.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.