Menu
 

Briškens: "Škoda Vagonka" divu mēnešu laikā ir jānodrošina jauno elektrovilcienu pieejamība 95% apmērā (papildināta)

  • Autors:  LETA
Foto - arhīvs Foto - arhīvs

Čehijas uzņēmumam "Škoda Vagonka" divu mēnešu laikā ir jāsasniedz 95% jauno elektrovilcienu pieejamība, otrdien preses konferencē sacīja satiksmes ministrs Kaspars Briškens (P).

"Tas ir standarts, kas ir pieņemts pasaules praksē. Ieviešot jaunu elektrovilcienu tipu, divu mēnešu laikā ir jānodrošina, ka vismaz 95% gadījumu šie vilcieni būtu pilnībā pieejami," skaidroja Briškens.

Iepriekš AS "Pasažieru vilciens" pārstāvji aģentūrai LETA skaidroja, ka kompānijas īpašumā patlaban ir 17 jaunie elektrovilcieni, taču par septiņiem vilcieniem kompānija ir iesniegusi iebildumus saistībā ar neatbilstībām un pieprasījusi ražotājam defektu novēršanu. Tādējādi šobrīd jauno elektrovilcienu pieejamība ir apmēram 60%.

Tāpat "Škoda Vagonka" pārstāvji žurnālistiem otrdien minēja, ka divu mēnešu laikā "Pasažieru vilcienam" tiks nogādāti vēl četri vilcieni, tādējādi "Pasažieru vilciena" īpašumā būs nodots 21 vilciens. Attiecīgi 95% no šiem vilcieniem būs jānodrošina pasažieru pārvadājumiem.

"Pasažieru vilciena" valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis piebilda, ja divu mēnešu laikā šī prasība nebūs izpildīta, vilcienu ražotājam tiks piemēroti sodi. Sodus "Pasažieru vilciens" apkopo jau šobrīd. Garantijas laikā elektrovilcieniem konstatētie defekti piegādātājam ir jānovērš noteiktā termiņā no paziņojuma saņemšanas, tostarp "A" līmeņa defekti ir jānovērš 24 stundu laikā, savukārt "B" līmeņa defekti - 72 stundu laikā.

"Ja netiks ievēroti remontu garantijas laiki, tad sankcijas ir vairākas. Par konstatēto "A" līmeņa defektu, kad vilciens nevar piedalīties kustībā, var piemērot sodu 1500 eiro apmērā par katru kavēto dienu kopš termiņa, kad šos defektus vajadzēja novērst, savukārt "B" līmeņa defektiem, kas ir mazāki un netraucē vilciena kustību, var piemērot 500 eiro par katru kavēto dienu," minēja Grigulis.

Vienlaikus Briškens norādīja, ka iepriekš Latvijā bija desmit "Škoda Vagonka" speciālistu, bet šobrīd uzņēmums palielinājis uz vietas esošo speciālistu skaitu līdz 27. Šie speciālisti strādā pie visiem ar vilcieniem saistītajiem procesiem, tostarp defektu operatīvas novēršanas.

Tāpat Briškens informēja par vairāku uzdevumu izpildi Latvijā atbildīgajām institūcijām vilcienu incidentu mazināšanai, papildinot, ka ir izveidota tiešsaistes incidentu datubāze, kas ir pieejama vairāk nekā 30 speciālistiem no VAS "Latvijas dzelzceļš", "Pasažieru vilciena" un Autotransporta direkcijas.

Viņš arī norādīja, ka ir uzlabots risinājums, lai nodrošinātu operatīvāku informāciju pasažieriem. Tādējādi informācija par reisu neizpildi un kavēšanos ir jānodrošina gan "Pasažieru vilciena" mobilajā lietotnē "Vivi Latvija", vilcienos, stacijās, kā arī iesaistīto institūciju mājaslapās un sociālajos tīklos.

Vienlaikus ministrs informēja, ka "Pasažieru vilciens" arī strādā pie tā, lai pārplānotu kustības maršrutus, lai jaunos vilcienus novirzītu primāri tajās līnijās, īpaši Aizkraukles un Tukuma līnijā, kur šobrīd ir mazāk iespējamu risku, kas ir saistīti ar dzelzceļa infrastruktūras darbiem.

Briškens atzīmēja, ka ir saņemtas vairākas idejas par to, kā organizēt alternatīvo jeb rezerves transportu vilcienu apstāšanās gadījumā, kad tas nevar kursēt tālāk. Tādējādi ir nepieciešams nodrošināt rezerves lokomotīves, īpaši elektrificētā tīkla ietvaros, lai varētu operatīvi nodrošināt šo vilcienu aizvilkšanu. "Savukārt "Pasažieru vilciens" strādā pie risinājuma, lai nodrošinātu rezerves autobusu pieejamību, kuri potenciāli varētu būt izvietoti četrās elektrificētajās līnijās tā, lai pēc iespējas īsākā laikā būtu pieejams šāds operatīvs transports," sacīja Briškens.

Savukārt "Škoda Vagonka" valdes loceklis un projekta direktors Pāvels Beraneks atvainojās Latvijas iedzīvotājiem par sagādātajām neērtībām un norādīja, ka jaunajos elektrovilcienos ir trīs problēmjautājumi, kuri ir jārisina.

"Viena no problēmām ir saistīta ar spriegumu, kas attiecas uz vilci, tādējādi vilciens var apstāties uz līnijas. Savukārt vēl problēmas novērotas tualetes sistēmām, kā arī ar vilcienu durvju sistēmām, tostarp pasažieru iekāpšanu un izkāpšanu no vilciena. Tādējādi kompānija ar durvju piegādātājiem meklē risinājumus durvju sistēmu pielāgošanai šajos laikapstākļos," minēja "Škoda Vagonka" pārstāvji.

LETA jau vēstīja, ka 2023.gada 15.decembrī "Pasažieru vilciens" sāka pasažieru pārvadājumus ar trim jaunajiem elektrovilcieniem Tukuma, Aizkraukles un Skultes virzienā, savukārt 16.decembrī jaunie elektrovilcieni sāka kursēt arī Jelgavas virzienā. Taču vilcieniem tiek konstatēti dažādi tehniski bojājumi, tostarp vismaz divos gadījumos jaunajiem elektrovilcieniem stacijā ir izlādējusies baterija, neļaujot pacelt pantogrāfu.

"Pasažieru vilciena" pārstāvji iepriekš skaidroja, ka visus 32 elektrovilcienus uzņēmums varētu saņemt līdz 2024.gada vidum. Sākotnēji bija plānots, ka Čehijas uzņēmumam "Škoda Vagonka" līdz 2023.gada beigām "Pasažieru vilcienam" ir jāpiegādā 23 elektrovilcieni, bet 2024.gadā - deviņus elektrovilcienus.

Pēc visu jauno elektrovilcienu saņemšanas un to ekspluatācijas sākšanas kompānija plāno ieviest intervāla grafikus elektrovilcienu maršrutos. Attiecīgi darba dienu rītos un vakaros, kas tradicionāli ir noslogotākais laiks, vilcieni kursēs ik pēc 15 līdz 20 minūtēm.

Pirmie divi Čehijas uzņēmumā "Škoda Vagonka" ražoto jauno elektrovilcienu vagoni Rīgā tika nogādāti 2022.gada jūnijā. Katrs elektrovilciens sastāv no četriem vagoniem. Viena elektrovilciena garums ir 109 metri. Katrā vilcienā ir sēdvietas 436 pasažieriem un stāvvietas 454 pasažieriem. Vilcienos ir viena līmeņa iekāpšana no paaugstinātajām pasažieru platformām. Visa projekta kopējās izmaksas paredzētas 257,889 miljonu eiro apmērā.

atpakaļ uz augšu

Jūs varat autentificēties ar Apriņķis.lv vai kontu.